Pimpolainen - BMW E30 Turbo - lådbilsbygge
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
ruskigt fina fälgar, var hittar man dessa i 4 bult?
Fredrik Salomonsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Oj tack ska ni ha! roligt att ni gillar den!
hittade de på blocket i höstas. dock var det utförsäljning på dessa fälgarna när jag köpte de,
finns kanske att importera någonstans.
igår råkade jag ta några varv i rondellerna igen, byggt en riktigt stabil shortshift konstruktion
kommer nog upp bilder på det någon dag!
Ha det gött!
hittade de på blocket i höstas. dock var det utförsäljning på dessa fälgarna när jag köpte de,
finns kanske att importera någonstans.
igår råkade jag ta några varv i rondellerna igen, byggt en riktigt stabil shortshift konstruktion
kommer nog upp bilder på det någon dag!
Ha det gött!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Nu har det hänt lite i garaget igen!
Turbosystemet är provkört på en smula över 0,7 i ladd på min gamla m20 som låg i förra säsongen!
Min kompis Daniel635 på forumet mappade bilen för turbo på ett ypperligt sätt även fast han är mindre van vid tidsbaserade sprut.
Mats Ivarson stod för en justering via skrivbordet för turbo på min sugmotormapp.
Stort tack för hjälpen, utan sådana människor som hjälper till med sådant som jag är för korkad för kan jag lägga ner med en gång!
Här är film med kass kvalité.


och lite bilder.


Tack för hjälpen Daniel!

ha det gött!
ps. Motorrummet skall snyggas till litegranna =)
Turbosystemet är provkört på en smula över 0,7 i ladd på min gamla m20 som låg i förra säsongen!
Min kompis Daniel635 på forumet mappade bilen för turbo på ett ypperligt sätt även fast han är mindre van vid tidsbaserade sprut.
Mats Ivarson stod för en justering via skrivbordet för turbo på min sugmotormapp.
Stort tack för hjälpen, utan sådana människor som hjälper till med sådant som jag är för korkad för kan jag lägga ner med en gång!

Här är film med kass kvalité.


och lite bilder.


Tack för hjälpen Daniel!

ha det gött!
ps. Motorrummet skall snyggas till litegranna =)
Senast redigerad av Pimpolainen den mån mar 05, 2012 9:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Och även ett stort tack till Jörgen på Dalhems för kanonservice!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Vi skriver visst samtidigt på inläggen
Nåja, som Pontus sa, så är jag nybörjare på Tidbaserat sprut, men bilen har ju gått tidigare som sugis med samma setup på spridare och annat.
Så egentligen vart det mest justering på överladdade området, samt lite finlir på landsvägs åka bara.
Söndagen började dock med problem, USB anslutet Haltech smidigt tänkte jag, nu ska det mappas.
Efter ca. 1 timme felsökning visade det sig att 12V adaptern till bärbara datorn skapade så mycket störningar i bilens el att det helt slog ut kommunikationen.
Det räckte att adaptern satt kopplad till batteriet, behövde inte ens ha den kopplad till datorn
(Alltså INTE en såndär 240 V adapter, utan 12-19 Volt)
Äh jag lägger upp ett par bilder jag med.
Tvättat av geggan än Pontus

Mappandes, rak fin väg

Om man bortser från problemet med störningarna med 12V adaptern. (Vilket gjorde att vi använda min laptop då den hade bättre batteri)
Så hade jag mest problem med att Varvtal och last axlarna bytt plats i 2D mappen vilket förvirrade när man navigerade, och att kPA inte anges i Absolut tryck i Haltech.
Bilen funkade kanon hela tiden, och det sista resulterade i 0,7 Bar laddtryck och 15 Grader Förtändning, detta på en Std M20b25 på Bensin.

Vi vart uppe på 19 grader, och det hade nog funkat, men "Better safe then sorry"
Jo just det, ett problem till hade jag, fattade aldrig vilken växel som Pontus körde på.
"Dra på 3an" = Pontus bromsar ner och lägger i trean, när jag trodde vi redan hade 3an ungefär 10ggr. (Har inte alla 3,07 slutväxel?)

Nåja, som Pontus sa, så är jag nybörjare på Tidbaserat sprut, men bilen har ju gått tidigare som sugis med samma setup på spridare och annat.
Så egentligen vart det mest justering på överladdade området, samt lite finlir på landsvägs åka bara.
Söndagen började dock med problem, USB anslutet Haltech smidigt tänkte jag, nu ska det mappas.
Efter ca. 1 timme felsökning visade det sig att 12V adaptern till bärbara datorn skapade så mycket störningar i bilens el att det helt slog ut kommunikationen.
Det räckte att adaptern satt kopplad till batteriet, behövde inte ens ha den kopplad till datorn

(Alltså INTE en såndär 240 V adapter, utan 12-19 Volt)
Äh jag lägger upp ett par bilder jag med.
Tvättat av geggan än Pontus


Mappandes, rak fin väg


Om man bortser från problemet med störningarna med 12V adaptern. (Vilket gjorde att vi använda min laptop då den hade bättre batteri)
Så hade jag mest problem med att Varvtal och last axlarna bytt plats i 2D mappen vilket förvirrade när man navigerade, och att kPA inte anges i Absolut tryck i Haltech.
Bilen funkade kanon hela tiden, och det sista resulterade i 0,7 Bar laddtryck och 15 Grader Förtändning, detta på en Std M20b25 på Bensin.

Vi vart uppe på 19 grader, och det hade nog funkat, men "Better safe then sorry"
Jo just det, ett problem till hade jag, fattade aldrig vilken växel som Pontus körde på.
"Dra på 3an" = Pontus bromsar ner och lägger i trean, när jag trodde vi redan hade 3an ungefär 10ggr. (Har inte alla 3,07 slutväxel?)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Hahaha den är ingen långfärdsbil precis!
en annan slutväxel är dock ett måste innan den riktiga maskinen trillar i då växlarna kommer ta slut på tok för fort med mer pulver!
ha det gött!

en annan slutväxel är dock ett måste innan den riktiga maskinen trillar i då växlarna kommer ta slut på tok för fort med mer pulver!
ha det gött!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Nu har jag jobbat hårt med mitt senaste nyförvärv i mitt bmw-stall.
en e30 årsmodell 85 på ynka 19000 mil med full historik som jag delvis låtit lackas om i vissa partier och passade då även på att smäcka dit ett mtech 1 paket, nytt avgas, en rejäl sänkning och lite svart skinn mm.
gött att ha något att åka i och samtidigt kunna prata med passageraren! =)



Nu dröjer det nog innan jag återigen rotar fram slipmaskinen igen.
Ha en bra påsk!
en e30 årsmodell 85 på ynka 19000 mil med full historik som jag delvis låtit lackas om i vissa partier och passade då även på att smäcka dit ett mtech 1 paket, nytt avgas, en rejäl sänkning och lite svart skinn mm.
gött att ha något att åka i och samtidigt kunna prata med passageraren! =)



Nu dröjer det nog innan jag återigen rotar fram slipmaskinen igen.
Ha en bra påsk!
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
nice bilar, den sista vart riktigt fresh me dom hjulen 

Fredrik Salomonsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Mmmmmmm koooooppar rullar 
Snygg bil föresten

Snygg bil föresten

Ryker det inte svart är det inte intressant!
- Tommy Thøgersen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons dec 15, 2010 7:23 pm
- Ort: Halden,Norge
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Jag har vart Co-Driver lite åt Pontus, och nu Gästbloggar jag lite i tråden...
Knäppte ett par bilder på "nya" Finbils e30in.
Från Garaget träffen i Halmstad

Denna bilden från Schmiedmann träffen i Kungsbacka (Lördag 5/5)

Låg och hård men ganska snäll
Knäppte ett par bilder på "nya" Finbils e30in.
Från Garaget träffen i Halmstad

Denna bilden från Schmiedmann träffen i Kungsbacka (Lördag 5/5)

Låg och hård men ganska snäll

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Fy helvete vilken snygg race e30 

Sponsorer: Spacer.se Ӏ Mrtuning.se Ӏ EvoFilm.seӀ Ӏ Japs-Jens.se
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Tack så mycket grabbar! kul att ni gillar det man lever för =)
bilen har gått fetare sedan vi mappade bilen i mars med någon plusgrad i luften så en liten ändring i bränslemappen mot ett snäpp magrare gjorde susen och bilen sjunger på fullgas som den ska igen, Som vanligt är det Daniel635 som stod för detta! tack som fan!
Nu skall diffen bytas mot en 2,76, mitt gasspjäll skall göras stabilare för att även testa på lambdakorrigering på lägre varv. sedan är väl planen att bromsa kärran för att kolla vad min gamla 2,5 kan prestera, kanske på 1 bars laddtryck??
ha det gött!
bilen har gått fetare sedan vi mappade bilen i mars med någon plusgrad i luften så en liten ändring i bränslemappen mot ett snäpp magrare gjorde susen och bilen sjunger på fullgas som den ska igen, Som vanligt är det Daniel635 som stod för detta! tack som fan!
Nu skall diffen bytas mot en 2,76, mitt gasspjäll skall göras stabilare för att även testa på lambdakorrigering på lägre varv. sedan är väl planen att bromsa kärran för att kolla vad min gamla 2,5 kan prestera, kanske på 1 bars laddtryck??
ha det gött!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 busbil. Höstmek
Nu är diffen bytt och bilen blev riktigt körbar.
även en hjulinställning gjorde att den blev betydligt vänligare i kraftiga nerbromsningar, utan att slingra sig allt för mkt.
dock hade en justerbar bakvagn gjort susen. något man får titta vidare på...
nu börjar suget efter mer effekt komma sakta men säkert, det räcker till som det är nu för att åka brett men rakt fram hade det varit roligt med lite mer hjulspinn
Ha det gött!
även en hjulinställning gjorde att den blev betydligt vänligare i kraftiga nerbromsningar, utan att slingra sig allt för mkt.
dock hade en justerbar bakvagn gjort susen. något man får titta vidare på...
nu börjar suget efter mer effekt komma sakta men säkert, det räcker till som det är nu för att åka brett men rakt fram hade det varit roligt med lite mer hjulspinn

Ha det gött!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil
Nu har bilen körts i bänk och mappats om till en VE-baserad mapp made by Daniel635. gav ca 300 i motorn om jag inte minns helt fel.
Daniel kommer säkert med lite bevis snart!?
bilen har aldrig gått så bra som den gör nu. stadig tomgång. lättstartad kall som varm och helt enkelt skitrolig.
har kört ca 40 mil i helgen, varit på bilträff osv.
Tack till Filip och som vanligt Daniel för ett kanonjobb, ni har visat mig det roliga i denna sporten igen och känner att jag snart är redo att skruva med min 2,8 liters maskin igen, om plånboken vill förstås!
ha det gött!
Daniel kommer säkert med lite bevis snart!?
bilen har aldrig gått så bra som den gör nu. stadig tomgång. lättstartad kall som varm och helt enkelt skitrolig.
har kört ca 40 mil i helgen, varit på bilträff osv.
Tack till Filip och som vanligt Daniel för ett kanonjobb, ni har visat mig det roliga i denna sporten igen och känner att jag snart är redo att skruva med min 2,8 liters maskin igen, om plånboken vill förstås!

ha det gött!
Senast redigerad av Pimpolainen den mån jun 04, 2012 8:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.