Moment dana 30 diff

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Moment dana 30 diff

Inlägg av Magic thomsson »

Som rubriken söker jag moment till dom 8 vänstergängade bultarna som håller ihop diffhuset och även till krondrevet?
ska man olja in lamellerna innan man skruvar ihop den?jag har köpt en ny sats lameller och drev då det va skrot av den förra
den va då dragen 6,5kg
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

Moment dana 30 diff

Inlägg av Martin Åkesson »

60-75nm till diffhuset och 70-80 till kronhjulet eller 90-110 om det är krage på bultarna. Lameller och bultar kan man olja in med olja med lsd tillsats. Se:
http://www.240.se/service/30039_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Martin
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Moment dana 30 diff

Inlägg av Magic thomsson »

Kanon,tack för svaret.=0).dana lamelldiffen är väl inte den mest lättkörda säger dom som testat andra dyrare men får väl bli danadiffen till att börja med i bygget.har ju inte testat några andra så man har ju inget att jämföra med,men som sagt får uppgradera bilen till andra eller tredje säsongen
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

Moment dana 30 diff

Inlägg av Martin Åkesson »

Efter 100 mil med vänster bakhjul och 500 med höger är det nog ett måste. Dana diffen bromsar ju alltid lika mycket så du vet ju alltid var du har bakänden. Kommer bli skitbra.
Mvh Martin
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Moment dana 30 diff

Inlägg av Magic thomsson »

Tror du schimsningen håller en säsong?,säg att det blir 10 tävlingar ungefär.Jag hade en 142 a för många år sen,en besiktad vägbil med 2,2 l underdel byggd av kg trimning.dellorto 48.en steg 4 topp från din rallybutik i ämtervik,en köhlerkam,timogrengrenrör,den bromsade 165 hk på hjulen o den satt det danadiff i.den fick gå hårt o mycket på isen.den va skapligt lättkörd för o vara 142 a.enda nackdelen va att han va lite seg i botten innan han börja dra,kanske va kammen aningen vass?det va på den tiden man bodde hemma o hade dålig ekonomi så det bygget tog typ 2 år innan motorn va klar,man sparade o köpte del för del=0).
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

Moment dana 30 diff

Inlägg av Martin Åkesson »

Allt beror ju på hur man kör. Lamellerna slits ju bara när hjulen inte har samma hastighet. Vilken förspänning har du på den?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Moment dana 30 diff

Inlägg av Magic thomsson »

Inte kollat upp det än,ska iväg o låna mej några drivaxlar en kompis har med mutter svetsad på så jag kan kolla det.cirka 14 kg sa han att han kört på då han hade dana diff.nu kör han 2400 o har riktig diff
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

Moment dana 30 diff

Inlägg av Martin Åkesson »

Vad menar han med riktig diff? Rally folket brukar säga att dom kör med 120-150 nm förspänning.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Moment dana 30 diff

Inlägg av Magic thomsson »

Ja det är väl nån sellholm eller rampdiff eller vad det heter,inte frågat än vad han har,men han har inga dåliga grejer då han vann sm ifjol
Roger (Magic T) Thomasson
Skriv svar