Jo det stämmer att dom har transportsträckor men deras race går på vanlig bana detta går på vanliga vägar=Streetrace

Vanliga banor =Dragrace
Jag tror att ingen av deras bilar som kör där kan hänga med sveriges "riktiga gatbilar" på vanlig asfalt,
Dom kör ju på preppad bana eller 40 grader i backen! vi kör på vanlig asfalt ibland endast 2-3grader ute på natten.
Jag tror inget land har så snabba "riktiga" gatbilar som finns i sverige.
Förarna hade möte i Lördags och detta va som diskuterades!
Det finns några platser kvar så vill man vara med och köra det ballaste racet så får man vara snabb att betala in!!
Det kommer att vara ett möte till i slutet av månaden där vi kommer att diskutera igenom regler och förarnas synpunkter!
Info om King of the streets 2012.
Regler gällande bilen är följande
“Run what you bring and hope you brought enough”.
Allt är mao fritt!!
Tävlingen körs i tre deltävlingar som går av stapeln enligt följande.
Race 1. 4.e helgen i maj
Race 2. 3.e helgen i juni
Race 3. 2.a helgen i augusti
Mer info om var och när får du efter du betalat din anmälan
Anmälan stängs vid 16bilar anmälan går ut den 30/4 och för att var säker på plats ska
anmälningsavgiften inbetalas snarast antingen kontant eller via konto.
Info får du om du mailar på
kingofthestreetssweden@gmail.com är man inte bland
dom 16 första hamnar du på reservplats och tas in i mån av plats.
Vinnaren får en inrapporteringsplats som han sen ska ta sig till personligen för att
rapportera in sin vinst.
Är han först så måste han vänta på platsen tills hans motståndare dykt upp.
Paret får sen en ny inrapporteringsplats som vinnaren ska åka till. Tävlingen
genomförs med 1.5 timme mellan vändorna och tiden går ut när vinnaren inte hunnit
fram till inrapporteringsplatsen.
En regel som inte funnits förut är att varje deltagare får ett “get out of jail
freecard”/deltävling. Det innebär att om han blir blockerad av polisen och enda sättet
att ta sig därifrån är att traila bilen därifrån och officiellt ge upp så kan han göra det.
Han måste då ringa och meddela var han är och var han vill traila för att komma loss.
Vi kan ev ringa upp din motståndare och be en teammedlem kolla att din info är
korrekt. Det finns massor med ögon därute och kommer det fram att det missbrukas är
personen direkt utesluten ur deltävlingen. Domaren är i dessa fall enväldig.
Allt gällande själva körningen görs upp mellan förarna själva utom en sak. Alla
starters ska använda lampa vid start. Startern lyser då med lampa på dig för att få
tumme upp och startar sen med samma lampa
Det är mao upp till förarna att utse starter, ev måldomare, vad ni gör vid tjuvstart etc.
Stegen körs enligt “Japanstil”. Det innebär att alla förare har två chanser på sig i varje
race och att stegen går åt två håll.
Varje vinst ger en poäng men vinnaren på A-sidan som är obesegrad får bonus poäng
så han ligger ett poäng över sin motståndare när finalen går.
Körning om 3é plats utgår utan räknas efter poäng.
För att göra hela tävlingen ännu mer spännande delas dubbla poäng ut i sista
deltävlingen.