Hjälp med setup till B18

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Oscarpersson
Ganska mycket laddtryck

Hjälp med setup till B18

Inlägg av Oscarpersson »

Tjenare, håller på att bygga en B18. Innan någon undrar varför jag inte tar en b20 och borrar den kan jag säga såhär, den har endast 6000mil på nacken + att jag tycker det är charmigt att behålla så mkt orginal som det möjligt, men undantag för en effektupgradering.

Har kollat runt lite och MS2v3 verkar ju vara ganska passande, både funktionellt och prisvärt.
Men tankarna snurrar vidare, tänkte mig ett effektuttag på 250-300hk. Men möjlighet för utveckling!
Men nu till saken, vad för typ av tändning är intressant för min del? kan jag klara mig på en enkel spole?
eller ska jag satsa på wastespark eller COP?
Vilken typ av trigger lösning ska jag satsa på?
Oscarpersson
Ganska mycket laddtryck

Re: Hjälp med setup till B18

Inlägg av Oscarpersson »

Tjenare, det har inte gått många timmar sen jag skrev, men jag har gjort min läxa och läst på lite.

Wastefire
Energimässigt verkar det räcka långt! EDIS verkar vara en ganska billig variant.
Kräver endast en trigger, vevaxel 60-2 exempelvis och endast två tändutgångar. Det som oroar mig lite är att det kan bli problem om man backar tändningen för mycket?
Då jag aldrig prövat denna lösning så vet jag inte hur illa det är?
Tänkte börja åka med en K-kam, inge launchcontrol eller antilagg.

COP
En spole per cylinder, verkar lite dyrare, VAG spolarna verkar vara ett alternativ 115r, dock verkar det som de finns både med och utan tändsteg?
COP kräver två triggers, en "Crank" och en "Cam" vilket skulle innebära att jag får bygga om fördelaren på nått vis så jag kan trigga kammen oxå, COP kräver även 4 tändutgångar.
I övrigt verkar denna lösning mer optimal?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Du kan koppla cop spolarna som wasteFire. Du klarar dig på vanlig enkelspole
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Oscarpersson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Oscarpersson »

Joo medveten att jag kan göra det!
Okay! tack för svar
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

cop spolar gör sig väl inte jättebra på 8v locken. men en sån boschmotorsport spole med 4 utgångar (waste) är ett bra val. drivs med 2 tändutgångar. runt 1000kr har jag för mig eller så finns liknande på skrotar på oplar 80 90talare har jag för mig
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar