Cooperring Packning Problem

Diskussioner för erfaret folk
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Cooperring Packning Problem

Inlägg av volvo_mannen1 »

Köpte en cooperring packning, monterade o var helnöjd...
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...

Någon annan som har haft problem?

Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin

Mycket tacksam för svar.

Mvh Martin
Fly By Racing
FLY BY RACING
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av erikjakan »

Vilket håll vände du ringarna?
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av volvo_mannen1 »

Ringarna sitter så de 3 spåren skär in i toppen.
2,11mm är både ringar o packning (totalhöjd) o de ska pressas ihop 0,2mm enligt han jag köpte ifrån.
Är det lagom? Någon som har koll?
Är det någon här som vet om det är någon som kör med cooperring? O det funkar bra?

Tacksam för svar
Mvh Martin
FLY BY RACING
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av Tommy Luhr »

är det inte en vanlig packning som det är klämt ut stålringarna ur?
Jag har en cooperring på min m50 bmw och packningen såg ut som vilken som hellst.
Dock fungerar min mycket bra.
Men std packningarna är 1,2mm till volvo
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Cooperring Packning Problem

Inlägg av PiLlEvAN »

Skulle inte stressa Volvo blocket och dra topp bultarna till 130nm.
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av volvo_mannen1 »

Nej, det är en packning just för att köra med ringar.
Är 130nm för mycke, vad är max/lagom?

Kan mitt block vara sprucket? eller topp?
Tycker det borde trycka ut komp i kylkanalerna men kan inte se några spår av det,
skulle det läcka någonstans så borde ju oljan hitta till vattnet om det skulle vara dåligt tryck på packingen. Eller?

Mvh Martin
FLY BY RACING
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av norrback »

volvo_mannen1 skrev:Köpte en cooperring packning, monterade o var helnöjd...
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...

Någon annan som har haft problem?

Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin

Mycket tacksam för svar.

Mvh Martin
Fly By Racing
Är det en Athena också kallad "Cooperring" packning från ppf?

/Andre'
power
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av volvo_mannen1 »

Ja

Martin
FLY BY RACING
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av knotan »

jag tycker det verkar mycket märkligt att både packningmaterialet och ringarna håller samma mått när det är löst.

jag har för mej jag läst på PPf att sjöälva skärkanten på ringarna är 0.15-0.20 höga.
det innebär att man bara drar ihop packningsmaterialet knappt 2 tioendlear,

har man sen 1.5 kilo tryck på vattnet och 5-6 kilo på oljan så tycker iallafal jag att risken är stor att det börjar krypa mellan.

jag skulle vilja ha minst 0.5-1 mm man drar ihop grafitpackningen innnan man bottnar toppen i ringarna
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av Andreas Arthursson »

Man drar inte ihop en orig packning mer än 0.2 mm. Har sålt 15st och bara denna som hört av sig. Block eller topp kanske är sprucken? Man lär se på packningen om det läckt olja till vattenkanal ifall man river!
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av volvo_mannen1 »

Motorn är mappad upp ca 1.5kg med orginal packning, körtid ca 2tim utan några problem innan packningen monterades...
FLY BY RACING
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av Toffe »

Är alla delar Plana då?
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av Andreas Arthursson »

volvo_mannen1 skrev:Motorn är mappad upp ca 1.5kg med orginal packning, körtid ca 2tim utan några problem innan packningen monterades...
Varför böts det packning?
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
RTM
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:36 pm
Ort: Lundsbrunn

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av RTM »

du har inte vänt packningen åt fel håll ?
enda sättet o hitta felet är ju o riva isär det
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Re: Cooperring Packning Problem

Inlägg av volvo_mannen1 »

Delarna ska vara plana, skulle de inte vara det skulle det komma ut komp i kylarvattnet i första hand tycker ja...

För att den första packningen gav vika vid 1.7kg, bytte till en ny packning (för att veta att allt är ok), o bytte olja tills allt såg bra ut, innan jag monterade cooperring

Nej, satt rätt,

Lyfte toppen o tog bort cooperring packningen o kollade, kan inte se några problem (Tyvärr)
Ringarna hadde tättat o packningsmatrialet var ihoptrycket på ett sätt som såg bra ut...

Monterade orginal packning o bytte olja igen o ut o provade,
o vattnet i burken försvinner fortfarande. Ca 0,5L på 45min körning o 1kg

Spricka i topp eller block?
Som sagt kört 2tim o mappat utan problem, 1kg.
sen höjdes ladd till 1,5kg pikar mot 1,7kg packningen brast, var det här det hände något allvarligt tro? ny orginal packning, funkar igen, sedan cooperring o vatten i oljan syns...


Mvh Martin
FLY BY RACING
Skriv svar