Cooperring Packning Problem
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm
Cooperring Packning Problem
Köpte en cooperring packning, monterade o var helnöjd...
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...
Någon annan som har haft problem?
Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin
Mycket tacksam för svar.
Mvh Martin
Fly By Racing
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...
Någon annan som har haft problem?
Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin
Mycket tacksam för svar.
Mvh Martin
Fly By Racing
FLY BY RACING
Re: Cooperring Packning Problem
Vilket håll vände du ringarna?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm
Re: Cooperring Packning Problem
Ringarna sitter så de 3 spåren skär in i toppen.
2,11mm är både ringar o packning (totalhöjd) o de ska pressas ihop 0,2mm enligt han jag köpte ifrån.
Är det lagom? Någon som har koll?
Är det någon här som vet om det är någon som kör med cooperring? O det funkar bra?
Tacksam för svar
Mvh Martin
2,11mm är både ringar o packning (totalhöjd) o de ska pressas ihop 0,2mm enligt han jag köpte ifrån.
Är det lagom? Någon som har koll?
Är det någon här som vet om det är någon som kör med cooperring? O det funkar bra?
Tacksam för svar
Mvh Martin
FLY BY RACING
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Cooperring Packning Problem
är det inte en vanlig packning som det är klämt ut stålringarna ur?
Jag har en cooperring på min m50 bmw och packningen såg ut som vilken som hellst.
Dock fungerar min mycket bra.
Men std packningarna är 1,2mm till volvo
Jag har en cooperring på min m50 bmw och packningen såg ut som vilken som hellst.
Dock fungerar min mycket bra.
Men std packningarna är 1,2mm till volvo
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Cooperring Packning Problem
Skulle inte stressa Volvo blocket och dra topp bultarna till 130nm.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm
Re: Cooperring Packning Problem
Nej, det är en packning just för att köra med ringar.
Är 130nm för mycke, vad är max/lagom?
Kan mitt block vara sprucket? eller topp?
Tycker det borde trycka ut komp i kylkanalerna men kan inte se några spår av det,
skulle det läcka någonstans så borde ju oljan hitta till vattnet om det skulle vara dåligt tryck på packingen. Eller?
Mvh Martin
Är 130nm för mycke, vad är max/lagom?
Kan mitt block vara sprucket? eller topp?
Tycker det borde trycka ut komp i kylkanalerna men kan inte se några spår av det,
skulle det läcka någonstans så borde ju oljan hitta till vattnet om det skulle vara dåligt tryck på packingen. Eller?
Mvh Martin
FLY BY RACING
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Cooperring Packning Problem
Är det en Athena också kallad "Cooperring" packning från ppf?volvo_mannen1 skrev:Köpte en cooperring packning, monterade o var helnöjd...
Men efter 5-10min så är oljan uppblandad med vatten o glykol...
Vattnet o glykol försvinner i burken, inget trycks ut så för högt cylindertryck är det inte...
Någon annan som har haft problem?
Motor B230 8v 12:9 toppbultar 130nm
max 350whp ladd 1.7kg
Bensin
Mycket tacksam för svar.
Mvh Martin
Fly By Racing
/Andre'
power
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm
Re: Cooperring Packning Problem
jag tycker det verkar mycket märkligt att både packningmaterialet och ringarna håller samma mått när det är löst.
jag har för mej jag läst på PPf att sjöälva skärkanten på ringarna är 0.15-0.20 höga.
det innebär att man bara drar ihop packningsmaterialet knappt 2 tioendlear,
har man sen 1.5 kilo tryck på vattnet och 5-6 kilo på oljan så tycker iallafal jag att risken är stor att det börjar krypa mellan.
jag skulle vilja ha minst 0.5-1 mm man drar ihop grafitpackningen innnan man bottnar toppen i ringarna
jag har för mej jag läst på PPf att sjöälva skärkanten på ringarna är 0.15-0.20 höga.
det innebär att man bara drar ihop packningsmaterialet knappt 2 tioendlear,
har man sen 1.5 kilo tryck på vattnet och 5-6 kilo på oljan så tycker iallafal jag att risken är stor att det börjar krypa mellan.
jag skulle vilja ha minst 0.5-1 mm man drar ihop grafitpackningen innnan man bottnar toppen i ringarna
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Cooperring Packning Problem
Man drar inte ihop en orig packning mer än 0.2 mm. Har sålt 15st och bara denna som hört av sig. Block eller topp kanske är sprucken? Man lär se på packningen om det läckt olja till vattenkanal ifall man river!
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm
Re: Cooperring Packning Problem
Motorn är mappad upp ca 1.5kg med orginal packning, körtid ca 2tim utan några problem innan packningen monterades...
FLY BY RACING
Re: Cooperring Packning Problem
Är alla delar Plana då?
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Cooperring Packning Problem
Varför böts det packning?volvo_mannen1 skrev:Motorn är mappad upp ca 1.5kg med orginal packning, körtid ca 2tim utan några problem innan packningen monterades...
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Re: Cooperring Packning Problem
du har inte vänt packningen åt fel håll ?
enda sättet o hitta felet är ju o riva isär det
enda sättet o hitta felet är ju o riva isär det
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm
Re: Cooperring Packning Problem
Delarna ska vara plana, skulle de inte vara det skulle det komma ut komp i kylarvattnet i första hand tycker ja...
För att den första packningen gav vika vid 1.7kg, bytte till en ny packning (för att veta att allt är ok), o bytte olja tills allt såg bra ut, innan jag monterade cooperring
Nej, satt rätt,
Lyfte toppen o tog bort cooperring packningen o kollade, kan inte se några problem (Tyvärr)
Ringarna hadde tättat o packningsmatrialet var ihoptrycket på ett sätt som såg bra ut...
Monterade orginal packning o bytte olja igen o ut o provade,
o vattnet i burken försvinner fortfarande. Ca 0,5L på 45min körning o 1kg
Spricka i topp eller block?
Som sagt kört 2tim o mappat utan problem, 1kg.
sen höjdes ladd till 1,5kg pikar mot 1,7kg packningen brast, var det här det hände något allvarligt tro? ny orginal packning, funkar igen, sedan cooperring o vatten i oljan syns...
Mvh Martin
För att den första packningen gav vika vid 1.7kg, bytte till en ny packning (för att veta att allt är ok), o bytte olja tills allt såg bra ut, innan jag monterade cooperring
Nej, satt rätt,
Lyfte toppen o tog bort cooperring packningen o kollade, kan inte se några problem (Tyvärr)
Ringarna hadde tättat o packningsmatrialet var ihoptrycket på ett sätt som såg bra ut...
Monterade orginal packning o bytte olja igen o ut o provade,
o vattnet i burken försvinner fortfarande. Ca 0,5L på 45min körning o 1kg
Spricka i topp eller block?
Som sagt kört 2tim o mappat utan problem, 1kg.
sen höjdes ladd till 1,5kg pikar mot 1,7kg packningen brast, var det här det hände något allvarligt tro? ny orginal packning, funkar igen, sedan cooperring o vatten i oljan syns...
Mvh Martin
FLY BY RACING