Jahaa!
Hann ju som sagt få ihop bilen i sista sekund innan EDPS som var målet!
Var ut på en första provkörning vid kl. 22 och kunde snabbt konstatera att ALLT verkar fungera som det var tänkt (för en gångs skull

)
Var lite ovant med lådan och den nya kopplingen kan man lugnt säga

Hög etta + 3-skivigt krävde lite träning, men efter ett antal kärringstopp osv. så kom man iaf iväg med den!
Försökte träna på lite starter men var aningens svårt då det regnade ute

, Var som antingen kärringstopp eller tomspinn på tomgång iväg... Insåg att det blir till att träna på strippen istället och hoppas på det bästa!
Började packa ihop alla pinaler som skulle med och skulle börja lasta bilen när jag kom på att jag måste åka å testa köra några starter igen, hann bara iväg ett par hundra meter så tyckte jag bilen kändes mycket konstig i bakvagnen, typ som punka.. så jag öppnar dörren och hänger ut och svänger lite i farten och ser att bakhjulet wobblar så det nästan tar i skärmkanten och just då ser jag en hjulbult flyga iväg

ÅååHååå tänkte jag ,dax att stanna tyyp NU så vi inte tappar det helt (detta skedde i kring 100km/h) så bromsade mjukt och försiktigt ner och stannade i vägkanten och gick ut för att kolla läget.

Fälgen var Heelt lös, som tur var så satt det kvar 4 bult med typ 5mm gäng kvar i navet, så hade inte blivit nån större skada!

Så var bara att ringa efter polarna att komma med verktyg och spänna fast skiten igen, Visade sig då att polaren dragit fast hjulbultarna runt om med batteri mutterknackarn (med slut batteri dessutom) och glömt att efterdra för hand sen

, Så alla fälgar var lite halvlösa runt om.. Tur som var så hann det inte hända nåt iaf
Nåja, Rullade hem igen och påbörjade lastningen upp på lastbilen, och eftersom att lastbilens ramper är rätt branta så krävs det endel pallning för att få upp bilen utan att ta i underredet..
Vi började lägga upp pallning som vi haft det vid tidigare transporter och började köra upp bilen, gick bra tills bakhjulen var nästan helt uppe på lastbilen där vi hade pallat med lite diverse plank som var rätt blött eftersom att det som sagt regnade ute

, Min mycket finkänsliga 3 skivs koppling på det innebar ganska snabbt lite slir på hjulen som gjorde att bilen givetvis gled av ramperna med bakhjulen 2cm från flakkanten

Suck...
Så där stod vi med en bil som hängde på underredet på flakkanten mitt i natta och funderade över vem fan som kom på att vi skulle använda blött plank som pallning

Var bara å ta på sig dumstruten å börja lösa problemet... Efter mycket instabila domkraftspallningar och vinch i fronten så var bilen äntligen uppe

Har tyvärr inga bilder från denna lastnings fadäs då jag var lite upptagen just då

Ska se om mån polare har nån bild jag kan lägga upp senare!
Sista detaljerna fixas innan provkörningen!
Fick dit oljekylaren också, inte optimal placering kanske, men får duga sålänge!
Fick också hem mitt paket med kardandelar och nya uttrampningslagret från Summit!
Riktigt smäcker modell faktiskt, Såg ruskigt bra ut!
Efter nån timmes snabb vila så var det 05.30 dags att börja rulla mot Piteå!
Fick låna ett par slicks av Johan (fun bemmer) som skulle hämtas upp i Boden som jag rätt snabbt insåg att vi inte kommer hinna hämta, så fick övertala den medföljande "servicebilen" (innehållande 4 fyllon + chaufför) att åka och plocka upp dom efter vägen vilket dom gjorde, Fick höra många konstiga ursäkter om att det vart så trångt i bilen så de var tvungna att gå i flaskan lite mer för att bli smidigare och rymmas bättre med däcken i bilen, Vilket märktes ganska tydligt när de väl kom fram till piteå
Nåja, Väl framme så lastade vi ner bilen ( på torrt plank

) och monterade på slicksen!
Rullade ut mot startplattan för en första repa, Fegade och gjorde ingen värmare och gjorde väl en lite halvsnäll start och körde nog på kring 12.60 nånting om jag inte minns helt fel..
Fick i det närmaste en utskällning av Johan som jag lånat slicksen av när jag inte gjorde nån värmare, så då vare bara å börja burna loss
Har aldrig testat att köra med slicks så hade som ingen aning om hurdant grepp det kunde vara i dom när man väl fått upp lite temp i gummit, för SAATAN vilket bett det vart efter 2-3 repor, Hade aldrig i mina vildaste fantasier kunnat tro att det greppar såpass bra med riktiga däck, Och detta var med ett par M/T 8.5*26 -15 ET Drag däck.
Provade ett par gånger med 5000-6000rpm i startvarv, men var helt omöjligt att komma iväg ordentligt, det röck till och bilen satte sig men sen storknade motorn och det var bara att hålla gas å vänta på laddtryck och åka iväg..
Så efter några repor så började vi koppla in Launchcontrol så man skulle få lite mer pulver i starten, vilket inte var helt lätt då ingen av oss visste riktigt hur det skulle ställas in o.s.v .. Men efter mycket krångel hit och dit med hjälp av Johan, Simon och Mattias Sandgren så fick vi igång launchen iallafall! så då vare bara å åka ut och prova, Taggad till tusen så rullar jag ut mot starten igen, men då strular det med Launchen och får inte till några bra starter iallafall, provar några vändor med dåligt fungerande launchcontrol, men bestämmer mig sen att jag provar att köra utan igen eftersom att vi inte fått den att fungera nog bra (Fungerade ibland när man stod och testade i depån, men givetvis inte på starten)
Så jag bestämde mig att prova varvstoppa iväg i starten (bygger ca. 0.5bar på stoppen) , Men icket det räckte inte heller skiten storknade likförbannat
Less som fan när man inte kommer iväg så började jag fippla med launchen igen och provade att minska tändnings retarderingen med 10 grader, och då banan började det hända grejer

Var så ivrig att åka å testa så jag glömde att sänka Launch Rpm från 7000 som vi haft när vi testade

Så jag rullade ut på starten å öste på som ett syk med tanken att det får bära eller brista , 1.5 bar och 7000rpm i starten gillade icket min kardanaxel som gick av direkt jag släppte upp kopplingen
Är nog den höga utväxlingen på 1:ans växel ( gör 88km/h på den) i kombination med tung bil och grymt bett i däcken som gör den mycket svår att få iväg i starten!
Ska byta till en 3.91 utväxling i bakaxeln för att få lite vettigare växelsteg (har 3.45 i klumpen nu) Borde göra rätt stor skillnad känns det som !
Fick till en bästa tid på 11.74 / 209km/h om jag inte missminner mig helt nu

Är väl ok ändå, men är inte nöjd!
Vet inte heller vilket laddtryck jag åkt på nu, men känns som att det fattas effekt iaf, så måste åka ut och testa vad den laddar när jag får dit en ny kardan igen!
Försökte logga flera repor , men misslyckades av nån anledning hela tiden, fick en logg med motorn på tomgång

men det hjälper ju knappast
Stooort Stoort Tack till alla som hjälpt till med bilen för att få ihop den igen! Blitzwagen med flera
Stort Tack till Johan Olofsson (fun bemmer) för lånet av slicks , och även till Mattias Sandgren för hjälpen med launchen