Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) FetUpdate!!

Inlägg av J.Eklund »

Jäklar vad det händer grejer här. :)
Hoppas att du får ihop det till helgen och att du fixar film på körningarna också.
Lycka till!
Jonas Eklund

"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
BlitzWagen
Lite mer laddtryck

Inlägg av BlitzWagen »

Kan avslöja att den är provkörd sent sent igår :thumbright: Samt lastad å påväg till edps! :thumbright:
Den som ingen turbo har han får åka utan bar!

/Fredrik Törmä 0767-618024
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

fiint jobbat
Niklas.E
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Lycka till :thumbright:
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimplaren »

Grym update!! :) blir ju skitbra alltihop!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
JanneM
Lite mer laddtryck

Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) FetUpdate!!

Inlägg av JanneM »

Hann se några repor på EDPS men åkte hem lite tidigt, hur snabbt gick det som bäst?
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Jahaa!
Hann ju som sagt få ihop bilen i sista sekund innan EDPS som var målet! :P
Var ut på en första provkörning vid kl. 22 och kunde snabbt konstatera att ALLT verkar fungera som det var tänkt (för en gångs skull :) ) 8)
Var lite ovant med lådan och den nya kopplingen kan man lugnt säga :P Hög etta + 3-skivigt krävde lite träning, men efter ett antal kärringstopp osv. så kom man iaf iväg med den!
Försökte träna på lite starter men var aningens svårt då det regnade ute :roll: , Var som antingen kärringstopp eller tomspinn på tomgång iväg... Insåg att det blir till att träna på strippen istället och hoppas på det bästa!

Började packa ihop alla pinaler som skulle med och skulle börja lasta bilen när jag kom på att jag måste åka å testa köra några starter igen, hann bara iväg ett par hundra meter så tyckte jag bilen kändes mycket konstig i bakvagnen, typ som punka.. så jag öppnar dörren och hänger ut och svänger lite i farten och ser att bakhjulet wobblar så det nästan tar i skärmkanten och just då ser jag en hjulbult flyga iväg :shock: :doh: ÅååHååå tänkte jag ,dax att stanna tyyp NU så vi inte tappar det helt (detta skedde i kring 100km/h) så bromsade mjukt och försiktigt ner och stannade i vägkanten och gick ut för att kolla läget.
Bild
Fälgen var Heelt lös, som tur var så satt det kvar 4 bult med typ 5mm gäng kvar i navet, så hade inte blivit nån större skada!
Bild
Så var bara att ringa efter polarna att komma med verktyg och spänna fast skiten igen, Visade sig då att polaren dragit fast hjulbultarna runt om med batteri mutterknackarn (med slut batteri dessutom) och glömt att efterdra för hand sen :o , Så alla fälgar var lite halvlösa runt om.. Tur som var så hann det inte hända nåt iaf :P

Nåja, Rullade hem igen och påbörjade lastningen upp på lastbilen, och eftersom att lastbilens ramper är rätt branta så krävs det endel pallning för att få upp bilen utan att ta i underredet..
Vi började lägga upp pallning som vi haft det vid tidigare transporter och började köra upp bilen, gick bra tills bakhjulen var nästan helt uppe på lastbilen där vi hade pallat med lite diverse plank som var rätt blött eftersom att det som sagt regnade ute :doh: , Min mycket finkänsliga 3 skivs koppling på det innebar ganska snabbt lite slir på hjulen som gjorde att bilen givetvis gled av ramperna med bakhjulen 2cm från flakkanten :doh: :doh: Suck...
Så där stod vi med en bil som hängde på underredet på flakkanten mitt i natta och funderade över vem fan som kom på att vi skulle använda blött plank som pallning :roll: Var bara å ta på sig dumstruten å börja lösa problemet... Efter mycket instabila domkraftspallningar och vinch i fronten så var bilen äntligen uppe :P
Har tyvärr inga bilder från denna lastnings fadäs då jag var lite upptagen just då :P Ska se om mån polare har nån bild jag kan lägga upp senare!

Sista detaljerna fixas innan provkörningen!
Bild

Fick dit oljekylaren också, inte optimal placering kanske, men får duga sålänge!
Bild
Bild

Fick också hem mitt paket med kardandelar och nya uttrampningslagret från Summit!
Bild

Riktigt smäcker modell faktiskt, Såg ruskigt bra ut!
Bild
Bild

Efter nån timmes snabb vila så var det 05.30 dags att börja rulla mot Piteå!
Fick låna ett par slicks av Johan (fun bemmer) som skulle hämtas upp i Boden som jag rätt snabbt insåg att vi inte kommer hinna hämta, så fick övertala den medföljande "servicebilen" (innehållande 4 fyllon + chaufför) att åka och plocka upp dom efter vägen vilket dom gjorde, Fick höra många konstiga ursäkter om att det vart så trångt i bilen så de var tvungna att gå i flaskan lite mer för att bli smidigare och rymmas bättre med däcken i bilen, Vilket märktes ganska tydligt när de väl kom fram till piteå :hihi:

Nåja, Väl framme så lastade vi ner bilen ( på torrt plank :!: ) och monterade på slicksen!
Rullade ut mot startplattan för en första repa, Fegade och gjorde ingen värmare och gjorde väl en lite halvsnäll start och körde nog på kring 12.60 nånting om jag inte minns helt fel..
Fick i det närmaste en utskällning av Johan som jag lånat slicksen av när jag inte gjorde nån värmare, så då vare bara å börja burna loss 8)
Har aldrig testat att köra med slicks så hade som ingen aning om hurdant grepp det kunde vara i dom när man väl fått upp lite temp i gummit, för SAATAN vilket bett det vart efter 2-3 repor, Hade aldrig i mina vildaste fantasier kunnat tro att det greppar såpass bra med riktiga däck, Och detta var med ett par M/T 8.5*26 -15 ET Drag däck.
Provade ett par gånger med 5000-6000rpm i startvarv, men var helt omöjligt att komma iväg ordentligt, det röck till och bilen satte sig men sen storknade motorn och det var bara att hålla gas å vänta på laddtryck och åka iväg..
Så efter några repor så började vi koppla in Launchcontrol så man skulle få lite mer pulver i starten, vilket inte var helt lätt då ingen av oss visste riktigt hur det skulle ställas in o.s.v .. Men efter mycket krångel hit och dit med hjälp av Johan, Simon och Mattias Sandgren så fick vi igång launchen iallafall! så då vare bara å åka ut och prova, Taggad till tusen så rullar jag ut mot starten igen, men då strular det med Launchen och får inte till några bra starter iallafall, provar några vändor med dåligt fungerande launchcontrol, men bestämmer mig sen att jag provar att köra utan igen eftersom att vi inte fått den att fungera nog bra (Fungerade ibland när man stod och testade i depån, men givetvis inte på starten)

Så jag bestämde mig att prova varvstoppa iväg i starten (bygger ca. 0.5bar på stoppen) , Men icket det räckte inte heller skiten storknade likförbannat :x
Less som fan när man inte kommer iväg så började jag fippla med launchen igen och provade att minska tändnings retarderingen med 10 grader, och då banan började det hända grejer :hey: Var så ivrig att åka å testa så jag glömde att sänka Launch Rpm från 7000 som vi haft när vi testade :mrgreen: Så jag rullade ut på starten å öste på som ett syk med tanken att det får bära eller brista , 1.5 bar och 7000rpm i starten gillade icket min kardanaxel som gick av direkt jag släppte upp kopplingen :hihi:
Bild
Bild

Är nog den höga utväxlingen på 1:ans växel ( gör 88km/h på den) i kombination med tung bil och grymt bett i däcken som gör den mycket svår att få iväg i starten!
Ska byta till en 3.91 utväxling i bakaxeln för att få lite vettigare växelsteg (har 3.45 i klumpen nu) Borde göra rätt stor skillnad känns det som !

Fick till en bästa tid på 11.74 / 209km/h om jag inte missminner mig helt nu :) Är väl ok ändå, men är inte nöjd!
Vet inte heller vilket laddtryck jag åkt på nu, men känns som att det fattas effekt iaf, så måste åka ut och testa vad den laddar när jag får dit en ny kardan igen!
Försökte logga flera repor , men misslyckades av nån anledning hela tiden, fick en logg med motorn på tomgång :doh: men det hjälper ju knappast :P

Stooort Stoort Tack till alla som hjälpt till med bilen för att få ihop den igen! Blitzwagen med flera
Stort Tack till Johan Olofsson (fun bemmer) för lånet av slicks , och även till Mattias Sandgren för hjälpen med launchen :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
j björk
Forumsberoende

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av j björk »

Bra att du skaffat delar till biffigare kardan då :wink:
Men 3,45 trodde bara det fanns 3,91 (m5) och 2,9x (540) ?
Evinrude
Forumsberoende

Inlägg av Evinrude »

3.45 sitter på 535
Najs update iaf! Antar att du har fått lite sug nu för raktframracing?
Jag hade varit bra nöjd med dina tider för att vara första gången och startproblemen :)
Bara styra upp ny kardan nu då och ladda inför nästa omgång :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Ja det var bra roligt med lite rattlåsracing faktiskt :)
En låg 11 eller helst en hög 10 så börjar jag vara nöjd med tiderna :p , men som sagt finns mycket att kapa i starten ännu !

Jepp, 535:orna finns med 3.45 och 3.6x i diffen , är samma diffhus från 530 upp till m5 , bara olika utväxlingar i dom och bromsade och obromsade !

Får se vad som ger sig när man får i en redig kardan sen då :p
Morgan Roth Andersson
0730-624940
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Är du säker på det?

Enligt den här sidan är det bara m5 och 540 som har 210mm kronhjul: http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=1374" onclick="window.open(this.href);return false;

Man ser ju enkelt på lagerhållarna på sidorna om de sitter med 6 eller 8 skruv.
Är det verkligen stora diffen på 535 också finns det ju lite mer möjligheter :)
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Japp stora diffen från 530 och uppåt även 7 serien kör med samma så de finns en del utv att välja på.
Skillnaden på 210 vs 188 535 vs 525 Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Utförlig race rapport :thumbright:

Bra resultat med tanke på alla omständigheter :hihi:

210 Diffen finns även i M3e30, nyare e28,e24,e23 samt e31 e32 mm.

http://50.116.97.200/~mm/pdf/Differentials.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I länken här ovan listas följande.

2,81
2,93
3,15
3,64
3,73
3,91

Kanske inte är en 100% säker lista eftersom jag har 3,07 på 635an. ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimplaren »

3.91 o t56lådan är riktigt trevligt att köra! :) kul rapport! trist på kardanen.. jag pangade av en drivaxel förra onsdagen :P skulle slira lite på 2an med tilton o 3 i bilen!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Det låter ju lovande iaf ;) Har du också bankrånar utväxlingen i lådan med 0.50 på 6:an?

Satt och blippade lite på Autopowers lathund för utväxlingsförhållanden
Utväxlingen i lådan är såhär
Tremec t-56
1:an 2.66 2:an 1.78 3:an 1.30 4:an 1.0 5:an 0.74 6:an 0.50
Km/h vid 7000rpm 92.7 138.6 189.7 246.6 333.3 493.3
med 3.45 i diff

Km/h vid 7000rpm 81.8 122.3 167.4 217.6 294.1 435.2
med 3.91 i diff

Getrag 260 1:an 3.83 2:an 2.20 3:an 1.40 4:an 1.0 5:an 0.81
Km/h vid 7000rpm 64.4 112.1 176.2 246.6 304.5
med 3.45 i diff

Inte så stor skillnad ändå när man jämför såhär, men borde ändå vara en kännbar skillnad hoppas jag!

Om man istället jämför mot en getrag 260 som jag kört med tidigare som har lite väl kort etta så ser det betydligt mer lovande ut, Längre etta samt lite längre 2:a för att sedan bli ganska tätstegad till 5:an kan nog bli bra med 3.91 i bakaxeln!

Måste nog fixa en sån där strypventil till kopplingen så man inte rycker sönder lådan direkt också :)
Har som för mig att det var nån som grävt fram en fungerande strypning på hydroscand, nåns som har några tips eller rent av art. nr på nån ventil ? 8)

Kul med lite respons av folk 8) Tack för det !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Skriv svar