Min bil är regbes och i pappren står följande,
Min bil är regbes och i pappren står följande,
Min bil är regbes och i pappren står följande, visst borde jag kunna göra i princip vad jag vill och inte behöver jag ha ngn kat ??
T31A MOTORN UTBYTT
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31A MOTORN UTBYTT
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Re: Min bil är regbes och i pappren står följande,
Hade ju varit enklare att svara om du specificerat vad för bil det är..
T31F säger bara att tillverkaren inte har något garantiansvar för avgasreningen. Den måste dock fortfarande uppfylla utsläppskraven motsvarande sin årsmodell. Så är det en 88(?) eller nyare så ska den ha kat.
T31F säger bara att tillverkaren inte har något garantiansvar för avgasreningen. Den måste dock fortfarande uppfylla utsläppskraven motsvarande sin årsmodell. Så är det en 88(?) eller nyare så ska den ha kat.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Det är en 740 från 1988
Effekten då?
Brukar stå så i papprena på importerade bilar av äldre modell. Kanske nyare också.
Inget att bry sig i. Eftersom det är en 88 så måste du ha Kat. ändå.
Trodde samma sak när jag hade en bil med exakt samma text i papprena, men somsagt, inget som gör bilen speciell på något vis.
Vad gäller effekten så ska det stå i papprena vad den är regbesiktad med för motor och häst.
Om det inte står vad det är för motor, så står iaf antal kW.
Men är ju somsagt lagligt att öka det en viss % innan du behöver regbesikta igen.
Men om det är så att det bara står "T31A MOTORN UTBYTT" och inte specifikt vilken motor det är bytt till så kan du nog sätta i vilken motor somhelst, bara den håller samma kW och samma avgasrening, tycker man iaf.
Inget att bry sig i. Eftersom det är en 88 så måste du ha Kat. ändå.
Trodde samma sak när jag hade en bil med exakt samma text i papprena, men somsagt, inget som gör bilen speciell på något vis.
Vad gäller effekten så ska det stå i papprena vad den är regbesiktad med för motor och häst.
Om det inte står vad det är för motor, så står iaf antal kW.
Men är ju somsagt lagligt att öka det en viss % innan du behöver regbesikta igen.
Men om det är så att det bara står "T31A MOTORN UTBYTT" och inte specifikt vilken motor det är bytt till så kan du nog sätta i vilken motor somhelst, bara den håller samma kW och samma avgasrening, tycker man iaf.
Det fina med pappren är står inget om kw eller vilken motor 

Men besikta bilen i veckan, fråga dom på bilprovningen. Han sade att jag kan stoppa i vilken motor somhelst och behövde inte ha kat.
Frågade då om om inte karossen styrde kw eller hk men det visste han inget om ...
Frågade då om om inte karossen styrde kw eller hk men det visste han inget om ...
Så det är väl ganska bra papper, ena killen på bilprovningen fråga om bilen var till salu ...
Står det ingen effekt om du kollar regnumret på t.ex. transportstyrelsens hemsida?
De på bilprovningen är ofta ganska dåligt införstådda i annat än att följa sin checklista..
Torbjörn.A
Nope står ingen effekt när man kollar på transportstyrelsen hemsida
Vad är det för regnummer på den?
-
- Forumsberoende
Som andra redan har påpekat så behöver du ju katt om det är 88:a eller nyare och effektgränsen är ju samma som Volvo 740 är godkänd med. Besiktningsmännen är inte allvetande, tyvärr.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
Det är väl från -89 det är krav på katalysator?
finns en känd syclone med 1300hk i sverige som kör in och besiktar som den är, den är flytt import och det finns nog inte mycket i hans papper eftersom den är besiknings bar med den motorn/stegar i bakvagn/fullbur mm!
finns fler sycloner som är importerade den vanliga vägen som inte kan besikta trimmade.
pratade med ägaren av den första på king of europe i polen om detta.
så det verkar finnas undantag av detta också!
finns fler sycloner som är importerade den vanliga vägen som inte kan besikta trimmade.
pratade med ägaren av den första på king of europe i polen om detta.
så det verkar finnas undantag av detta också!