Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Vafan grabbar detta är väll inget att tjata om.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.

På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.

Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.

Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.

Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.

Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Att det gjorde så stor skillnad på hur mycket olja som kom ut vid bromsning och under körning antar jag beror på att oljan far runt mer, och därmed piskas runt mer i vevhuset.

Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.

Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

j björk skrev:Att det gjorde så stor skillnad på hur mycket olja som kom ut vid bromsning och under körning antar jag beror på att oljan far runt mer, och därmed piskas runt mer i vevhuset.

Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.

Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.

Sant. mest verkar de som om de har med att oljan inte ligger still. dock e de olika tråg på bilarna. min sitter dett ett std tråg på och komisens sitter det egetbyggt!

På tävling nummer ett för kompisen fyllde han sitt tjärl i en burnis, blev tillbaka vinkad och skulle åka med av vinkad för den drälde olja.

Vet inte riktigt hur stort kärlet var men de va överfyllt. vet dem gjorde komp prov men de va normalt.

De som gjorder på plats då omfattades lite av nödenlag, vi plockade de delar vi hade utan att öppa fördelarhållet. och klippet slangen pga av att öka ventilerad area över oljenivån.

resultatet blev bättre men inte bra,Efter det byggdes båda bilarna om med nya anslutningar och grövreslangar, även fördelar hålet öppnades då.

hokospokus va problemet borta på båda bilarna.

min trök ur oljestickan innan ja byggde version ett,MEN inte under bromsning. bör den inte gjort det om problemet va leakdown?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Trycker den upp oljestickan är det ju rätt tydligt att man har övertryck.
Varför den inte gjort det under bromsning är ju en bra fråga..
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

j björk skrev:Trycker den upp oljestickan är det ju rätt tydligt att man har övertryck.
Varför den inte gjort det under bromsning är ju en bra fråga..
ja, och att de även slutade efter omb av vevhuset.

Leakdown ja.

Drygt fel som ingen kan svara på 100 ja. :doh:
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Någon som har erfarenheter från B234 blocket?
Som sagt ingen fördelarlocksplugg att ventilera från på det...

Kör med org. oljefälla nu med ventilations filter direkt på oljefällan. Tryckte inte ur sig något på mappning men på gatan. 400hk.
Vill helst slippa tömmning av catchtank.

/Filip

Bjale_Racing skrev:Jag har byggt en burk i aluminium med en ingång på varje sida,
en från orginal oljefälla o en från fördelarlocks pluggen ,
innanför sitter det två väggar uppifrån o ner som slutar ca 2cm från golvet,i golvet sitter det en reur ner i oljetråget under oljenivån, mellan väggarna i toppen på burken sitter avluftningen, då blire inge slabb ut genom avluftningen utan oljan fastnar på väggarna o rinner ner i botten o tebax genom tråget o dom otrtevliga gaserna o det luftas ut genom avluftningen

hoppas du förstod,vart lite rörigt :) men det funkar fint för mig iaf

//Bjäle
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Testade idag med catchtank i frorm av upp och nervänd 50cl pet plaska.
Slang inv. 28mm från toppansl. på oljefällan till gäng ansl. på flaskan. Några hål i botten av den upp och nervända flaskan och saken var klar. Inget olje läck.

Lite lukt av sommaren bjöd även den torra asfalten på :thumbright:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Magistern »

Tommy Luhr skrev:Vafan grabbar detta är väll inget att tjata om.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.

På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.

Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.

Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.

Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.

Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.
Uppar en gammal tråd:)

Är det ett absolut måste att dra in en retur under oljenivån eller kan man lösa returen på nåt annat sätt? Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av Tommy Luhr »

returen gör du hur du vill med bara du får fall från burkarna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av philleee »

Är det enbart olja som kommer ner i burken?

Har en finfin burk -utan- retur nämligen. (ej monterad ännu)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av Tommy Luhr »

det blir kondens med. dock är detta inte i någon större utsräckning om inte nått är galet!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av HenrikE »

Kör två burkar, första med retur till tråget och skiljeväggar sen vidare till andra burken. Då rinner oljan tillbaks ifrån första och kondensen följer med till andra....
stigbritt
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor sep 23, 2004 6:50 pm

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av stigbritt »

Oljereturen till tråget har jag löst med en 90graders grundnippel istället för oljepluggen.
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av Johnny Borg »

Kommer inte nippeln väldigt farligt lågt när du använder trågpluggen som retur?

Eller har du kanske monterat motorn i någon annan kaross :)

Min org plugg tar i backen före balken nämligen.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Tommy^_
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor feb 15, 2007 10:34 pm
Ort: Norrköping

Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Inlägg av Tommy^_ »

Oljepluggen är den lägsta punkten så det är inte så optimalt med en 90 graders där. Vet förr när man köpte adaptrar till oljepluggen för att sätta oljetemp där och det tog aldrig lång tid innan man slagit av givaren.

Sen är det dumt att sätta en oljeretur under oljenivån. Får du tryck i vevhuset så kommer den ännu lättare trycka ur sig oljan
Skriv svar