FS1 50cc 100km/h?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Filip L
Forumsberoende

Re: FS1 50cc 100km/h?

Inlägg av Filip L »

std med hårdare fjädrar och atf olja :thumbright:
greppar då finfint än så länge :D
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Visst hade du köpt tändsystem te dtn? Släng på den på fis ettan.. Då har du totalt eliminerat tändningen..
Btw det är inte så att din pipa rämnat i nån svets då??
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

satt å tänkte på det tidigare ikväll, har mitt brytarlösa system som jag kan testa med. dock behövs ju lysen eftersom jag kommer köra på gata :wink: men ska testa, då vet jag ju om det sitter i tändningen eller inte :thumbright:
kollade det, ingen spricka eller större läckage.

lutar dock mot att jag bygger ett nytt då det bara tar mig drygt 10 timmar att bygga, ska modda det befintliga röret en aning å testa först dock
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Cum again!?!?

Inget större läkage??? Haru många små läckage?

Thats a big NO NO... Att ha sånt. Kolla upp det isf.. Svetsa igen dem.
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.

Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

har hittat 1 litet på headern, känns knappt om jag inte håller handen bakom ljuddämparen så trycket ökar :whistle:
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Du du ger full macaron så är trycket gode högt i headern... Svetsa igen det där läckaget omedelbart... Felet sitter förmodligen där i läkaget..kolla vidare om det pyser nån annanstans med.

Edit.
Vänta nu här...... läste lite bakåt vad du skrivit... Har du... Eller har du inte glapp vevstake??????
Du sa du har nå missljud....

Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

L D skrev:Du du ger full macaron så är trycket gode högt i headern... Svetsa igen det där läckaget omedelbart... Felet sitter förmodligen där i läkaget..kolla vidare om det pyser nån annanstans med.

Edit.
Vänta nu här...... läste lite bakåt vad du skrivit... Har du... Eller har du inte glapp vevstake??????
Du sa du har nå missljud....
ska fixa de när jag moddar pipan, blir img eller fredag.

har missljud när motorn går i väggen så att säga... men det jag inte förstår är hur den kunde gå så bra tidigare? att den slutade varva ur osv va ju något som uppstod medans jag körde
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vevstakslager? Sen slår kolven i toppen.
Har hänt mig några gånger.

Erland
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

testade att minska vinkeln på baffeln, samt stämma av till 10500 rpm... blev mycket bättre, dock inte bra. hann bara köra 4st 1-2-3 repor tills kolven rasade, körde med dt kolv, dvs fs1 kolv med fönster... fönsterna hjälper väl ändå inget?
några små märken i toppen är det ända andra skadorna jag hittade :thumbright:

upplever fortfarande att det blir tungt för motorn vid ett visst varvtal, men det blev ju bättre av ändringarna på pipan... kanske ska bygga en ny pipa?

EDIT: vevstakslagret känns bra, pillar dit nytt kolvbults lager också
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

såja, ny kolv...modifikationen jag gjorde på pipan vart succé, stämde av den på 10500 rpm och den varvar säkert närmre 10k nu med 16/45 drev. varvräknaren har flippat totalt så blir att införskaffa cykeldatorn så jag får en exakt toppfart. Men med de drev jag kör med och det varv jag kör på så tror jag att jag nu spräckt 90 km/h.
nu börjar de dock bli problem med soppa flöde... kan inte köra länge på fyran innan motorn vill dö av... ska porta upp kranen samt fylla tanken full och testa om det blir bra :thumbright:

finns det någon som vet någon bra cykel dator som går att kalibrera väldigt exakt som inte kostar alltför mycket?
ska även låna gps av en kompis och se vad den visar.
Misse
För mycket laddtryck

Inlägg av Misse »

Alla cykeldatorer jag haft på bilar å moppar har varit väldigt exakta, bara att mäta rullomkretsen noga. Har bara haft billiga.
Bara att knappa in. Sitta på moppen å rulla den ett varv på hjulen med måttband brevid :mrgreen:
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

blir nog en jula mätare att testa med då :whistle:
dvs om man ställer in den genom att knappa in omkr på däcket.
kommer med en topphastighet senare idag om jag får den att lira.
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

då har jag fixat cykeldatorn, 84.2 blev topp noteringen på plan mark och vindstilla :thumbdown:
men det verkarsom att nål ventilen i förgasaren inte flödar nog bra. kan bara köra i ca 5-6 sec på 4an innan motorn får för lite bränsle och tappar effekt, sen dör den efter ett tag.
går det att byta ut den delen? altså den del som bränslet tar sig in i förgasaren via, den som flotörnålen tätar?
ska hur som helst montera grövre slang och lite större bränslefilter så det inte stryper något där.

sen ang reed ventilen, ska börja testa 1 av de följande alternativen... köpa kolfiber ark och göra 2 lika läppar som de 2 plåt som sitter där std. eller att jag slipar bort bommen och snör dit en stof kolfiberläpp ist, skulle tjäna ca 15-25% flöde där, men då är det som sagt 1 ganska stor läpp ist för 2 mindre.
åsikter på det? :roll:
känns iaf som att std reeden stryper en del så ska förhoppningsvis få motorn att gå lite renare och kanske tjäna lite hk på det :thumbright:
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

Ta bränslepumpen ifrån skotern, å tryck in bränslet i förgasaren... Problem solved :thumbright:

Edit:
Visst sitter du upp som då du cruisar då du mäter hastigheten? :hey: :thumbright:

Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

L D skrev:Ta bränslepumpen ifrån skotern, å tryck in bränslet i förgasaren... Problem solved :thumbright:

Edit:
Visst sitter du upp som då du cruisar då du mäter hastigheten? :hey: :thumbright:
ska börja byta fltret och slangen, kan ju räcka då jag inte ska upp i några större effekter på denna motor.

nix, ligger och gömmer mig bakom flamlyktan :wink:
fick tag på något skumt styre som va lägre än FS1 orginal styret som jag monterade... efter en liten stund vände jag de upp och ner, grymt skön körställning och hjälper nog aerodynamiken en hel del :thumbright:

tror jag inte ska höja varvet nå mer eller röra avgasporten nå mer för den delen, kanske gå upp till typ 192 grader på avgassidan, men sen börjar botten registret bli för dåligt ( inte kul att behöva varva 10k konstant när man kör i stads trafik :hihi: )

bara insugs sidan som ska få en hel del ändringar nu, samt lite finlir i transferportarna sen tyngre drev sen ska jag nog va en bra bit över 90 :thumbright:
Skriv svar