Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av quattro »

Jens, seriöst, en motor som har 25% i leak-down har passerat renoveringskravsnivån för länge sen. Jag skulle säga att allt över 5% är för mycket för en race-motor.
Är du säker på att du mäter på rätt sätt o med rätt utrustning?

Göran
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Fredde Holmgren »

25% i leakdown är nog ingen fara.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ingen race motor det är en ren V8 ragga runt motor. 25% ger inga konstiga fenomen vad jag nånsin sett förutom liiite lägre effekt.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Martin H »

Varför skulle du inte få plats med 4link?
De stagen är ju inte längre än 40-60cm,
stegarna är väl nästan dubbelt så långa.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

stegarna sitter under bilen. skulle jag montera 4 link så blir de övre stagen max 26cm c-c mått.

sen så är mitt intresse att trimma och tävla med volvo B20 inte att bygga bilar. växer jag ifrån chassit i framtiden köper jag hellre ett värre än att bygga om hela bilen. jag är dock i det stora hela väldigt nöjd med bilen nu förutom mellanaxeln och lite små fix som slaglängds begränsare och lite geeometri i stegarna + skydds grejorna runt främre uni ball.
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av r3c »

Jens Gustavsson skrev:
Jens Gustavsson skrev:har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.

vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.


Vad har du i hjulbas? Lite nyfiken då min inte heller är väldens längsta precis . 2475mm eller 97,4tum.
250cm lite drygt ligger jag på ungefär (100tum) en vanlig volvo har 260 cm och en vanlig lite värre race bil ca +270cm.

vad har du för bakvagn och hur ryms du i förarutrymet? jag har trångt och ändå har jag stegarna under golvet. 4 link är bara att glömma då man är 1.83m i en sån bil.
Har fyrlänk och det är precis jag får plats på längden, Är exakt 183cm jag med. Men jag sitter bekvämt och fyrlänksstagen är inte speciellt långa . Kanske ca 500mm. Men det verkar ju fungera det med. Under vintern behöver jag göra uppdateringar för att köra 7,50 . Funderar då på att flytta fram framvagnen lite i samma sväng.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har jag svetsat och kapat i flera nätter och det börjar formas en uppdaterad bakvagn med bättre geometri men fortfarande ingen modärn prostock 4 länk eller så bara förbättrade detaljer mer har jag inte tid med.

jag tror nästan det är färdig svetsat allt nu men fortfarande många timmar kvar att justera in allt för att få den på hjul igen och hitta en grund instälning på allt så den inte går in i muren.
hittade en spricka i en uni-ball kula och det beställdes en ny i går kväll. den måste komma i morgon före lunch annars blir det svårt att fantisera om nå midnight sun på fredag. B20 behöver lite översyn också (ska plocka av toppen och titta till allt)

ja vi får se hur det går, ska jobba vidare nu en stund sen blir det en tidig kväll hem i kväll (före två iallafall) så man får sova lite.

tufft att bygga om bakvagnen mitt i säsongen själv sen packa och sköta allt annat före tävligen också, sköta jobbet är en parameter också.
baronen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 31, 2011 12:58 pm

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av baronen »

Lycka till med nykonstruktionen av bakvagnen och hoppas du hinner klart med allt så du får gasa lite i helgen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ingen ny uni-ball i dagens post :(

den vart inte skickad i måndags utan på tisdag istället från snowboll racing och posten värkar ha lite semester då den gick som brev post men ändå inte här i dag.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag testade lite snabbt att köra två steepen på MSD 6 på 3600rpm då man åker in i stage och det värkar fungera skapligt då det blir 0.6 bar sen kommer det fullt varv på ca 2.5 sek istället för 5 sek tidigare men det är nog för segt ändå för PRO-gran men det va inga större problem att hålla den på bromsen så jag ska testa 3800 rpm på kvalet.

nån som vet hur en broms reduserare fungerar? om de är ur gängad bromsar det mer eller mindre då efter regulatorn? jag har skruven ganska mycket ut skruvad nu är det åt rätt håll eller? (vill ha mycket bakbromsar)
jag har inte hunnit få hem nån mindre cylinder än men det får bli senare. får bromsa hårdare istället :)

hoppas nu bara uni-ballen kommer i morgon före lunch.
Fernstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 07, 2012 3:17 pm

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Fernstrom »

Jag sätter mig i bilen och far till Midnight Sun om något timme, blir ett depåstopp i Sävar för lite motorolja först bara, ser jag dig uppe där så kommer jag och surrar lite turbo med dig om jag ser att du har tid.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Pro-Mille »

du ska vrida den "medurs" hela vägen för att det ska bli full bromsverkan bak.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack jag kom fram till samma slutsats pro-mille.

färnström du är välkommen i depån på lite turbo snack. presentera dig gärna som färnström så kopplar det kanske för mig.
karl sundstedt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön dec 25, 2005 11:57 am
Ort: 08:a på rymen i Norrland

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av karl sundstedt »

Hej
Tyckte jag såg vegan på släpet när vi kom till pitestripen vid 12 tiden i dag, antar att det var du? Så nu undra jag och säkert fler med mig hur det fungerat?

mvh karl
164E -72
244Dl-76 Turbo projekt
244GL automat-84
244DL-79 Bruksbil
Caddy 1,9d-00 ska väll bli bruksbil när snön e borta. Tydligen ligger det snö här året om.........
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Inlägg av Stefan P »

Hur gick det i helgen ?

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Skriv svar