Kompisen kör med ett Boss Noss system på skotern och till det finns det 5 och 10 hk nozzlar.Richard skrev:Nu glider det lite OT, men jag undrar ändå ifall det byggs egna munstycken eller var köps det så små som 5-10hp gas ?
Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdaterat!
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Finns munstycken och system här bara att beställa snabb frakt också
http://www.dynotunenitrous.com/store/Sc ... efault.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dynotunenitrous.com/store/Sc ... efault.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Magnus.w skrev:Vad menar du med dyra kostnader, köpa ett gassystem för ca:4000 spänn ?vodka skrev:Klart kör man med nappflaska då räcker 50cc långt tycker personligen att det ska vara förbjudet med lustgas då det ger helt andra förutsättningar mod dom andra deltagarna. Med flaska så vinner man förståss vilket gör att jag funderar om det blir mer utbrett så är risken överhängande att flertalet lägger ned rejsandet då det är förenat med höga kostnader
Det är ganska billigt tycker då jag.
Titta vad ett Polini kit till zündapp kostar ca¨4000:- och
då har du inte speciellt mycke och åka med rätt ur kartong.
Sen att man vinner bara man har en "flaska" är inte heller riktigt sant,fort
att det strular.
Jag personligen tycker det är kul att se hur mycket man
kan pressa en moppe motor
Näe grabbar upp me hakan och ta upp kampen vettja
Vi gör ju de här för att de är kul visst.
Mvh Magnus.
Måste hålla med om att vi kör för skojsigheten i det hela och att reglement är till för att följas.
Tobbes moppe ser fortfarande ut som just en sån.... moped, däremot tveksamt när man måste modda omfattande för att ens kunna montera flaskan + tillbehör.
Att det inte är dyrt är väll lite olika beroende vem man frågar, man kan ju inte skippa cylinder och köra enbart jetstråle eller ?
Hur man än snor å vrider så är det ytterligare 4000:- man ska ut med, den pengen kan räcka till en hel motor i "moped" klasserna.
Själv tänker jag trimma mer, skulle va kul att slå en "flaskfuskare" med slipstiftet... och för att den egna tiden är den jag vill slå.
De som tycker att pokalen är viktig får väll spara en säsong och köpa både polini herrejösses för dyrt kit och en nappflaska.
Tack för ett bra reglemente och för att ni arrangerar, vad tror ni om en tävling i Umeå i samband med wheels på klockarbäcken nästa år ?!, om tanken att flytta runt cirkusen blir aktuell.
mvh Jocke
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Nån stans på nätet har jag sett "hemmbyggt" lustgassystem. Vad kostar det då? I sävar anda....
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Ja man vända och vrida tills man blir snurrig,men huvudsaken vi har ett
någo sånär regelverk.
Sen som jag med flera har sagt hur ska man göra för
att ALLA ska bli nöjda !
Jag trodde när vi satt och diskuterade i fjol höst inför 2012 om hur
klasserna skulle se ut att vi skulle få fler
deltagare. Vi gjorde 2 klasser till en 70cc och en för nyare+monkeys,fiddys och
vad hände ?
I 70cc klassen kom det inte en ny maskin med undantag för dom två som kör 50cc+gas, utan de va dom som körde 70cc
i 80cc klassen som klev ner till 70cc. Sedan i Open challenge som han heter
kom det EN ny maskin och det var Smokkes Am6 motoriserade suzuki k50, vi trodde i vår enfald att
det skulle dyka upp några 4-takts räsrar men icke sa nicke så vi får väl se till nästa
sesång hur det blir,kanske vi får banta i klasserna lite vem vet
Sedan hoppas jag med flera att de skulle gå att flytta några deltävlingar till
närliggande kommuner till nästa år.
Mvh:Magnus.
någo sånär regelverk.
Sen som jag med flera har sagt hur ska man göra för
att ALLA ska bli nöjda !
Jag trodde när vi satt och diskuterade i fjol höst inför 2012 om hur
klasserna skulle se ut att vi skulle få fler
deltagare. Vi gjorde 2 klasser till en 70cc och en för nyare+monkeys,fiddys och
vad hände ?
I 70cc klassen kom det inte en ny maskin med undantag för dom två som kör 50cc+gas, utan de va dom som körde 70cc
i 80cc klassen som klev ner till 70cc. Sedan i Open challenge som han heter
kom det EN ny maskin och det var Smokkes Am6 motoriserade suzuki k50, vi trodde i vår enfald att
det skulle dyka upp några 4-takts räsrar men icke sa nicke så vi får väl se till nästa
sesång hur det blir,kanske vi får banta i klasserna lite vem vet
Sedan hoppas jag med flera att de skulle gå att flytta några deltävlingar till
närliggande kommuner till nästa år.
Mvh:Magnus.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
- Ort: Söderhamn
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Om ja förstår rätt Magnus så har inte deltagandet ökat nämnvärt från ifjol alltså? Hur ser de ut med folk som kommer å tittar, är det nån skillnad från tidigare?
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Tror stenhårt på förslaget med att flytta runt tävlingarna, skulle va mkt lättare att få framför allt publik.
Kolla bara på motorveckan, en tävling i all sin enkelhet men bra med publik och faktiskt ganska roliga race.
Tror som sagt att wheels helgen i umä skulle va perfekt, ska kolla om det går att köra på klockarbäcken.
sen går det alltid att kolla med lokala föreningar om de vill sälja burgare osv till lagkassan.(vet av minst 2 lag)
Sen att det alltid blir lite snack runt regler och reglemente är ju inte så konstigt, alla har ju en åsikt om allt.
(och det måste man få ha)
Gnäll och skitprat däremot....... går bort.
keep it up .....
Kolla bara på motorveckan, en tävling i all sin enkelhet men bra med publik och faktiskt ganska roliga race.
Tror som sagt att wheels helgen i umä skulle va perfekt, ska kolla om det går att köra på klockarbäcken.
sen går det alltid att kolla med lokala föreningar om de vill sälja burgare osv till lagkassan.(vet av minst 2 lag)
Sen att det alltid blir lite snack runt regler och reglemente är ju inte så konstigt, alla har ju en åsikt om allt.
(och det måste man få ha)
Gnäll och skitprat däremot....... går bort.
keep it up .....
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Det är som i fjol ungefär,sen tyckte jag attChrister Söderman skrev:Om ja förstår rätt Magnus så har inte deltagandet ökat nämnvärt från ifjol alltså? Hur ser de ut med folk som kommer å tittar, är det nån skillnad från tidigare?
första deltävlingen hade ganska bra med besökare.
/Magnus.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
- Ort: umeå
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Hallå Magnus!
Jag är ledsen att jag inte har varit upp å tävlat nått i år, på våren å försommaren brukar jag ju flugfiska tills det blir för varmt.
I år har det aldrig blivit för varmt i vattnet,
jag ska försöka komma senare i sommar..Ska utmana lite fyrtaktare å se om det blir nån fler som kommer.
mvh
mats
Jag är ledsen att jag inte har varit upp å tävlat nått i år, på våren å försommaren brukar jag ju flugfiska tills det blir för varmt.
I år har det aldrig blivit för varmt i vattnet,
jag ska försöka komma senare i sommar..Ska utmana lite fyrtaktare å se om det blir nån fler som kommer.
mvh
mats
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Magnus.w skrev:Vad menar du med dyra kostnader, köpa ett gassystem för ca:4000 spänn ?vodka skrev:Klart kör man med nappflaska då räcker 50cc långt tycker personligen att det ska vara förbjudet med lustgas då det ger helt andra förutsättningar mod dom andra deltagarna. Med flaska så vinner man förståss vilket gör att jag funderar om det blir mer utbrett så är risken överhängande att flertalet lägger ned rejsandet då det är förenat med höga kostnader
Det är ganska billigt tycker då jag.
Titta vad ett Polini kit till zündapp kostar ca¨4000:- och
då har du inte speciellt mycke och åka med rätt ur kartong.
Sen att man vinner bara man har en "flaska" är inte heller riktigt sant,fort
att det strular.
Jag personligen tycker det är kul att se hur mycket man
kan pressa en moppe motor
Näe grabbar upp me hakan och ta upp kampen vettja
Vi gör ju de här för att de är kul visst.
Mvh Magnus.
Tänkte att jag kunde komma med lite åsikter jag också...då jag är en av dem som påverkas av detta
Först och främst, 4000:- är kanske billigt för ett gassystem, men det är fortfarande mycket pengar. Jag personligen kan tex inte alls motivera en en sådan utgift bara för att kunna vara med och tävla på lika villkor som övriga.
När man gång på gång blir frånkörd så det visslar om det samt att motståndare försvinner som en prick i horisonten, oavsett hur mycket man själv skruvar och jävlas, ja då är det svårt att hålla intresset uppe. Visst, jag blir säker frånkörd även om motståndarna skruvar igen gasflaskan, men då har vi åtminstone samma förutsättningar.
Lustgas är skitballt och jag tycker absolut att det ska vara tillåtet i vissa klasser, men jag tycker inte att gas ska vara tillåtet i alla.
Instegsnivån blir så orimligt hög att det är omöjligt för nya deltagare att ens kunna fantisera om att ha en chans. I förlängningen, på 2-3 år sikt, är risken att det här kommer att mer eller mindre dö ut. Möjligtvis finns det fortfarande 2-3 eldsjälar kvar, men intresset lär ha sjunkit dramatiskt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: tor sep 09, 2010 5:57 pm
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Håller med dig ponte det du skriver är hela sanningen, hur kul är det på en skala attt hur bra motor man än har så finns det ingen chans att vinna mot en som kör nappflaska. Det i sin tur gör att flera tappar intresset att köra om chansen att vinna är borta det i sin tur gör att intreeset att köra försvinner. Om nappflaska ska vara tillåtet låt dom köra i en egen klass eller i värsta klassen
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Lustgas = +30cc exempelvis.
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Jag har legat och funderat lite
Fuskflaska skrivs det, förbjud gas, inte samma villkor(gas är tillåtet enl reglmentet), bla bla bla, kommer vi någonsin att köra på samma villkor o förutsättningar?
Samma villkor, crosscylindrar är det samma villkor, kan alla köpa och montera det, svar nej!
För det första är det inte lätt att hitta en crosscylinder och ännu svårare att montera den, för den passar inte, har du då inte en tig, fräs mm i garaget då kostar det
Ska vi ta bort gas? Kanske cross/motorcykel cylindrar ska bort, jag vet inte var man ska dra gränsen.
Så länge som vi har olika förutsättningar utanför banan, lika länge kommer förutsättningarna att vara olika PÅ banan.
Söderman skriver att dom inte vinner med gas i södra Sverige, kanske inte är så enkelt ändå.
Jag själv kör med gas eftersom jag har en moped som det inte finns ett enda vettigt trim till och jag har gjort allt jag kan med min orginal cylinder men det räcker inte längre.
Trots att jag har gas så har min moped inte kostat mycket, tändning, förgasare och lustgas är vad jag köpt, resten har jag gjort själv.
Finns det motorcykelcylindrar / bra köpecylindrar till alla moppar?Knappast! kan alla montera det? Nej!
Finns det gassystem som passar alla moppar? Ja! Kan alla montera det? Kan man bara läsa så fixar man det!
Kom i håg, lämpligt med gas annars blir det ras, jag vet
Mvh
Tobbe
Fuskflaska skrivs det, förbjud gas, inte samma villkor(gas är tillåtet enl reglmentet), bla bla bla, kommer vi någonsin att köra på samma villkor o förutsättningar?
Samma villkor, crosscylindrar är det samma villkor, kan alla köpa och montera det, svar nej!
För det första är det inte lätt att hitta en crosscylinder och ännu svårare att montera den, för den passar inte, har du då inte en tig, fräs mm i garaget då kostar det
Ska vi ta bort gas? Kanske cross/motorcykel cylindrar ska bort, jag vet inte var man ska dra gränsen.
Så länge som vi har olika förutsättningar utanför banan, lika länge kommer förutsättningarna att vara olika PÅ banan.
Söderman skriver att dom inte vinner med gas i södra Sverige, kanske inte är så enkelt ändå.
Jag själv kör med gas eftersom jag har en moped som det inte finns ett enda vettigt trim till och jag har gjort allt jag kan med min orginal cylinder men det räcker inte längre.
Trots att jag har gas så har min moped inte kostat mycket, tändning, förgasare och lustgas är vad jag köpt, resten har jag gjort själv.
Finns det motorcykelcylindrar / bra köpecylindrar till alla moppar?Knappast! kan alla montera det? Nej!
Finns det gassystem som passar alla moppar? Ja! Kan alla montera det? Kan man bara läsa så fixar man det!
Kom i håg, lämpligt med gas annars blir det ras, jag vet
Mvh
Tobbe
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Håller med dig i vad du skriver, det som kan diskutteras är hur gasmopparna ska klassas in. Om vi tar 50cc klassen, jag menar du får inte göra nån åverkan på ramen "vilket alla i och för sig verkar ha gjort ändå" du får absolut inte ha vattenkylning, lyse ska finnas osv, vxl-låda ska vara original. Men kör gärna med lustgas det är OK.
Re: Norrcupen 2012 Åmsele Poängställning+kvaltider uppdate
Lars jag förstår inte vad du menar med åverkan på ramen "vilket alla i och för sig verkar ha gjort ändå"
Förklara vad du menar med åverkan på ramen
/Tobbe
Förklara vad du menar med åverkan på ramen
/Tobbe
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki