Hejsan har snart helt monterat ihop, min b23A som är renoverad med lager,kolvringar, oljepump, osv.
Och jag funderar på vad jag ska köra med för olja, motorn har fått sig ett lättare svänghjul 9kg(13-14kg förut) och ska få en weber förgasare, samt vassare kam(v) och portad topp. extraktor, 2,5".
En del säger att man bör ha en billig mineral olja första gången för å slita in kolvringar osv, hur bra är det egentligen?, eller ska jag köra med samma olja första gången som den sedan ska gå på efter inkörning, bör man ha 10w30 i början pga mindre spel och inslitning och sedan gå till tex 10w40
Hur länge bör jag köra in den för att få kolvringarna att täta ordentligt. hur ska man köra den första milen? lungare accelarationer och inte höga varv, hur är det å motorbromsa?
Mvh
Renoverad B23A volvo 244dl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Renoverad B23A volvo 244dl
Mitt recept på inkörning är och har alltid varit: Dont care fullt ös bara. Orka byta olja och klabba, det finns ju filter!
Om det funkar eller inte, ingen aning. Rasar gör det ju ändå efter ett tag
Med väl slitna lopp och nya ringar så behövs en hel del plågning för att slita in ringarna så dom kanske tätar lite..
Om det funkar eller inte, ingen aning. Rasar gör det ju ändå efter ett tag
Med väl slitna lopp och nya ringar så behövs en hel del plågning för att slita in ringarna så dom kanske tätar lite..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Renoverad B23A volvo 244dl
starta på billig olja, kör några mil och byt.
Ingen inkörning behövs, kör som vanligt, plattan i mattan.
Jag gav järnet direkt sist jag renoverade och den ventilerar nästan inget trots väl tilltaget kolvringsgap.
Nu är ett vevstakslager skuret, det hände nästan direkt efter att jag bytte olja från racetema syntet till OK mineral.
Jag säger inte att den skar pga oljan, men nästa gång blir det racetema oljan, eller annan syntet igen.
Ingen inkörning behövs, kör som vanligt, plattan i mattan.
Jag gav järnet direkt sist jag renoverade och den ventilerar nästan inget trots väl tilltaget kolvringsgap.
Nu är ett vevstakslager skuret, det hände nästan direkt efter att jag bytte olja från racetema syntet till OK mineral.
Jag säger inte att den skar pga oljan, men nästa gång blir det racetema oljan, eller annan syntet igen.
Re: Renoverad B23A volvo 244dl
Har satt på tråg osv idag, tömde i q8:s billigaste mineral, får se vad jag byter till sen
Re: Renoverad B23A volvo 244dl
Det är inte fel att köra runt oljepumpen en stund du startar och titta så oljetryckslampan slocknar.
Görs lättast före du monterar kamremmen med tex en mutterdragare på remhjulet till mellanaxeln.
Görs lättast före du monterar kamremmen med tex en mutterdragare på remhjulet till mellanaxeln.
Re: Renoverad B23A volvo 244dl
Det var det jag tänkt gjort, snurrade mellanaxeln för hand och trots den låga farten men snurra så kom det olja, tänkte ifall det var nå skräp i oljekanalerna(fast jag kört med högtryck i dom så vet man inte), märktes när oljan började komma ut blev lite tyngre å snurra axeln och man hörde hur de sipprade ner tillbaka i tråget , men ska även göra denna procedur innan uppstart
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Renoverad B23A volvo 244dl
jag förstår inte varför man ska snåla några hundra på oljan
har man lagt ett par tusen på en motor o sen snåla på de viktigaste som bra olja varför??
häll i samma olja du tänk köra på någon bra mineral olja eller liknande..
sen startar du upp motorn håll den på 2500varv ca 30-40min om inga läckage o så finns sen brukar jag tömma ur oljan o byta filter ifall man inte fått ur all skit i motorn..
sen är de bara ut o köra om du har bra koll på blandnings förhållande o tändning mm
rasar gör de inte om man gjort allting rätt då håller motorn många år av plågning
har man lagt ett par tusen på en motor o sen snåla på de viktigaste som bra olja varför??
häll i samma olja du tänk köra på någon bra mineral olja eller liknande..
sen startar du upp motorn håll den på 2500varv ca 30-40min om inga läckage o så finns sen brukar jag tömma ur oljan o byta filter ifall man inte fått ur all skit i motorn..
sen är de bara ut o köra om du har bra koll på blandnings förhållande o tändning mm
rasar gör de inte om man gjort allting rätt då håller motorn många år av plågning
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400