Komp b23A

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Komp b23A

Inlägg av tobbe-38 »

Hej, b23an hade 13bar i komp innan renovering)50.000mil) och nu efter+2mm planad topp borde det bli högre, finns det risk att den kan spika eller nått?

Tänkte ha v-kam ist för a-kam, och större förgasare, extraktor,lättare svänghjul, portad lite lätt.

Mvh
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 781
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Komp b23A

Inlägg av vebotrimmarn »

så länge tändningen står rätt så ska den ju inte spika kanske?
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Re: Komp b23A

Inlägg av tobbe-38 »

då kvittar de om kompet hammnar på 15-16bar..spikar den lättare om man har mer eller mindre förtändning?, om jag justerar några grader mer, före eller efter, hur blir motorns karraktär? är något att föredra eller ska man sikta på å ställa tändningen på org?

Mvh
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Komp b23A

Inlägg av loop »

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komp b23A

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du ha snäll orginal kam så ska du inte plana toppen på en B23a det är kompa så det räcker.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Komp b23A

Inlägg av hauge »

håller med föregående talare... mitt minne säger att de vill ha 98 oktan i original
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Re: Komp b23A

Inlägg av tobbe-38 »

Tack för svar!

Det är det jag suttit å grundat på, är var ju 13bar innan ja bytte ringar och hona. är nog något mer nu, annars har jag en 530(samma som min 398?) liggnas som är planad 2mm, men då struntar jag i den då.

Tänkte köra med v-kam som alt till a-kam.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: Komp b23A

Inlägg av freiman »

Det är inte så att du blandar komptryck o komp.förhållande?
johan freiman
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Komp b23A

Inlägg av wuffee »

Ja åker 398 som är planad 3mm.. Å toppdeckat block 0,5 .. ;).. Iof ganska mycket urgröpta fbrum.. Men spikar gör den inte.. Månen 7 kam sitter där också..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komp b23A

Inlägg av Jens Gustavsson »

en måne 7 kam (ca 270grsder vid 1.25mm) sänker fyllnads graden väldigt mycket på lägre varv då måste man kompensera med mer kompa förhålande annars blir den sten död under 5000rpm.

med en original kam eller med en lite snällare kam typ STS 247 så behöver man inte lika mycket kompa den går bra ändå.
Skriv svar