5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av MGP »

Vad var d för retainers som pallade? och va blir d nu?

Mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

tråkigt med ras i toppen. hur mycket gick sönder? nått du kan hjälpa dem att laga eller skickas allt till usa motor byggaren?

varv stoppen hinner förstås inte fånga varvet speciellt bra på en sån häftig motor?

mycket kul och intresant för en bond-läpp som jag att få höra lite pro-stock news! skulle va väldigt kul med en tråd på bilen där ni gärna får berätta mer om chassi, drivlina, motor mm :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Ventilen drog igenom retainern för att den var felkonstruerad. Det har hänt för flera andra också tyvärr.
Vi ska dela racemotorn på onsdag och sen ska jag laga den.
Det är inte första gången jag byter säten och svetsar i dom topparna.
Fast vi inte fick till en bra setup så lyckades vi bli 3:a i Finland med reservmotorn.
Annan motor kräver annorlunda chassi och man har bara 4 kvalrundor på sig att hitta rätt.
Om jag minns rätt fick vi till 6.81-327 men jag får kolla det.

Erland
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av T-27 »

Vilket fabrikat var det på Retainern ?

Enligt uppgifterna på FHRAsidan
Malmgren kvalade på 6.829@327.32 :)
Men Hemin 1a 6.688@335.12 Bra slutfart... :thumbright:
Bild
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Tjernell »

Kul å träffas .. Tråkigt med regn å ras.. å folk som inte lyssnar som du sa.

Vi lyckades iaf få till 0.998 i 60ft första rundan så vårat chassie å koppling funkar , det krävs bara en hel motor så kommer det nog att gå fortare ..

Vi får ta lite mer tid sen nån kväll å surra lite vidare !
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Det var en Pac retainer med större installationshöjd för trippelfjäder.
I och med den större installationshöjden hamnar hela låset under brickan och det blir för klent.
Jag letade sim fan efter tiderna på nätet, har hittat dom förr men nu gjorde jag det inte.
Vi fick inte alls till 60 fötterna, 1,03 någonting som bäst och annars över 1,04.
Jag vet inte varför det inte ville sig den första biten?
Först bara spann det, sen ändrade vi 4 länk och då slirade kopplingen.
Mer koppling så boggade den i starten och drog inte bra förrän efter 0,7 sekunder.
I Malmö så körde vi 4.35 med den här motorn på 8 delen och nu tror jag det gick på runt 4.44.
Hade vi haft möjlighet så hade vi provat med högre startvarv, tror 6300 var det vi hade nu.
Så det finns att hämta. Till Hockenheim ska vi laga vår race motor, den fick vi till 1,01 med förra helgen.
Motorerna drar så olika så man får ställa om bilen helt vid motorbyte.
Den borde kunna ge Hemin en match men dom killarna har fått till det bra.
Fast det var ju klantigt att rödlykta mot en betydligt långsammare bil.
Det var kul att träffas, hoppas att träffa på dig snart igen Tjernell.

Erland
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Tjernell »

Ja vi missade å ställa om växellampan då vi hade reservmotorn i å den drar inte lika högt som fin motorn .. gisssar på en 6.7x repa om vi hade gjort det innan,, plus att den går fortfarande fett..
Mycket man ska tänka på vid motorbyte :hihi:

Tror vi står över resten av EM ,, ev blir ja med å skruvar funnycar om det fattas folk
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av nicke.t »

ska bli kul med en doorslammer tråd.
tel 0707149931
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Jag är långt ifrån nån expert, det var 15 år sen jag var påläst men det kommer tillbaka så sakteliga.
Sen finns det säkert många andra som har saker att tillägga.
Ska sätta igång med tråden inom kort.

Erland
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Tjernell »

Du Erland .. är motorerna bromsade här i Sverige eller 'over there' ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Over there. På 90 talet köptes en 1175 hästars motor men den bromsade bara 1060 här.
1957 års SAE hästar och all acceleration borträknad.
Det finns folk som bromsar så här också och då blir det ju fler hästar.

Erland
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av nicke.t »

frågar här innan du startat tråden. hur ofta öppnar dom motorn å kollar spel mm på td bilarna? med tanke på så mycke mos dom tar ut.mvh
tel 0707149931
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Tjernell »

Pro Stock är det då sällan , iaf vi .. Kan inte svara för alla.

TD/PM är det ofta vissa kollar mellan varje runda
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Vi rycker av ventilkåporna och stiften mellan varje runda.
Leakdown test, ventilspel och fjädertryck kollas.
Motorn kollas över visuellt, vatten och olja kollas samt även överfyllnadskärlen.
Vi kör ett visst antal rundor på fjädrarna och byter dom på kvällen för att ha mer tid än vad det är mellan rundorna.
Kompressormatat vet jag inte om serviceintervallerna på bottendelen men jag kan höra efter.

Erland
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Toffe »

Som erland berskriver är det på snowballs prostock med, förutom att vi gör över oljefilter på kvällen för att se om de är nått på gång, dock så tror ja inte de blev gjort i finlad då de va kraftigt under bemannade.
Skriv svar