Hej!
Är rikssugen på o köpa en kompressormaskin till chevan, motorn jag hittat har aluminiumstakar.
Då jag själv inte har någon erfarenhet av stakar i aluminium så undrar jag vad andra vet?!?
Som sagt sugen men de e ju inte kul om det inte håller :/
Så därför till frågan! Alustakar: bra eller anus?
Tacksam för svar!
Aluminium-stakar
Aluminium-stakar
Bmw E30 TurboTouring 519whp
Volvo V70 T5 -99
Volvo V70 T5 -99
Re: ALUMINIUMSTAKAR
Är väl så vitt jag förstått rena raceprylar. Håller ett visst antal repor på strippen, dvs sammanräknat har de en livslängd på några minuter 

//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: ALUMINIUMSTAKAR
Det är en gammal myt.. idag håller de längre..
men!!
ha dock i åtanke varför myten upstått.
Aluminium blir sprött med tiden och cyklisk belastning varav de byts än idag för säkerhets skull.
Men de håller långt längre än i tidernas begynnelse.
men!!
ha dock i åtanke varför myten upstått.
Aluminium blir sprött med tiden och cyklisk belastning varav de byts än idag för säkerhets skull.
Men de håller långt längre än i tidernas begynnelse.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: ALUMINIUMSTAKAR
Dagens stakar kan du ha i 10 15år.. Eller mer.
tapatalk @ N8
tapatalk @ N8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: ALUMINIUMSTAKAR
Ok, motorn levererar ca 960 hästar vid 20 psi o ska sitta i en pilsnervagn som går runt på stan, nån burnis o så typ! Tanken är väl att dreva ner till 10-12 psi.
Bmw E30 TurboTouring 519whp
Volvo V70 T5 -99
Volvo V70 T5 -99
Re: ALUMINIUMSTAKAR
Finns en tråd tidigare om detta
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p228589" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har lagt in där vad Herr Bill Miller (BME) har för åsikt om gatåka och Alustakar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p228589" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har lagt in där vad Herr Bill Miller (BME) har för åsikt om gatåka och Alustakar

Re: ALUMINIUMSTAKAR
Jo jag har läst det och vad jag kan få ut där så ska det inte va nårra problem?
Bmw E30 TurboTouring 519whp
Volvo V70 T5 -99
Volvo V70 T5 -99
Re: ALUMINIUMSTAKAR
Lite "kvalitativ tankegång":
Prceis som någon sade har alu inget "wöhlerknä" (wöhler knee). dvs det går inte att dimensionera så att det får nästintill oändlig livslängd, vilket man kan göra med stål.
länk:
http://www.brighthubengineering.com/str ... ng-stress/" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan säga att den övre kurvan är för stål och den undre för alu. (Kurvorna har den formen för stål och alu.) Y-skala är belastning och x-skala är antal belastningar innan det går sönder.
På en MC är det lättare att välja en alu-stake eftersom de har ganska liten cylinderdia, vilket betyder att kolven blir proportionellt sett betydligt lättare än hos en bil. Dubblar man cylinderdian så blir kolvens area 4 ggr så stor. Med större dia behöver man större kolvhöjd.
Så uppskattingsvis blr det i storleksordningen 8 ggr så tung kolv om man dubblar cylinderdiametern. Detta bara för att dimensionera för kolvvikten med dess accellerationskrafter. Krafterna från förbränningen 4-dubblas med dubblad diameter.
Alltså på en mc har man relativt sett betydligt mer utrymme för vevstaken och det är då möjligt att dimensionera den för en betydligt större livslängd än hos en bil. Man kan komma med motargumentet att de varvas mer, men de har kortare slaglängd och därmed relativt låga accellerationskrafter
Om vi återgår till wöhlerkurvorna i länken ovan och försöker diskutera lite kvalitativt, så kan man förvänta sig en lång livslängd på en alustake i en bil så länge man håller belastningen låg.
Sen till pudelns kärna: Törs han köra med stakarna ?
Utvecklingen går ju framåt på alu precs som stål med bättre legeringar och mer finkornig struktur och därmed håller de säkert bättre än stakar gjorde för ett antal år sedan.
Jag skulle vilja säga att är det en sommarbil som inte brukar köras mycket och mestadels med låg belastning o nån enstak "repa" då o då.. borde funka alldeles utmärkt.
Vet en som kör med alustakar i en sportbil med amrikansk veåtta: Han spricktestar dem var 4000 mil (utan överladdning och kör inte hårt med motorn mycket, då bilen är övermotoriserad)
Prceis som någon sade har alu inget "wöhlerknä" (wöhler knee). dvs det går inte att dimensionera så att det får nästintill oändlig livslängd, vilket man kan göra med stål.
länk:
http://www.brighthubengineering.com/str ... ng-stress/" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan säga att den övre kurvan är för stål och den undre för alu. (Kurvorna har den formen för stål och alu.) Y-skala är belastning och x-skala är antal belastningar innan det går sönder.
På en MC är det lättare att välja en alu-stake eftersom de har ganska liten cylinderdia, vilket betyder att kolven blir proportionellt sett betydligt lättare än hos en bil. Dubblar man cylinderdian så blir kolvens area 4 ggr så stor. Med större dia behöver man större kolvhöjd.
Så uppskattingsvis blr det i storleksordningen 8 ggr så tung kolv om man dubblar cylinderdiametern. Detta bara för att dimensionera för kolvvikten med dess accellerationskrafter. Krafterna från förbränningen 4-dubblas med dubblad diameter.
Alltså på en mc har man relativt sett betydligt mer utrymme för vevstaken och det är då möjligt att dimensionera den för en betydligt större livslängd än hos en bil. Man kan komma med motargumentet att de varvas mer, men de har kortare slaglängd och därmed relativt låga accellerationskrafter
Om vi återgår till wöhlerkurvorna i länken ovan och försöker diskutera lite kvalitativt, så kan man förvänta sig en lång livslängd på en alustake i en bil så länge man håller belastningen låg.
Sen till pudelns kärna: Törs han köra med stakarna ?
Utvecklingen går ju framåt på alu precs som stål med bättre legeringar och mer finkornig struktur och därmed håller de säkert bättre än stakar gjorde för ett antal år sedan.
Jag skulle vilja säga att är det en sommarbil som inte brukar köras mycket och mestadels med låg belastning o nån enstak "repa" då o då.. borde funka alldeles utmärkt.
Vet en som kör med alustakar i en sportbil med amrikansk veåtta: Han spricktestar dem var 4000 mil (utan överladdning och kör inte hårt med motorn mycket, då bilen är övermotoriserad)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*