Freddes vita pv

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Julle »

Fick du någon användning för remhjulen till generatorn???
Ser och låter kanon ut!!! :)
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

tackar så mycket Jörgen,jo jag måste prova att montera ett av hjulen
det största.tyvärr bara 7mm större dia men nytt :thumbright:
remmen slirade ca 50% av resan så det måste fixas på nått sätt(den förbrukar ström som fn).
typ: pumpar 20amp fläktar 20 sprut o tändning kanske lika mycket?!.
fick en bra codriver till veteranbilsträffen så nu börjar det gå att mappa på riktigt :)
Tack Mattias sandgren!
över 60% på spridarna på rätt lågt ladd :twisted: .

/F
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Julle »

haha......det var absolut inget att tacka för. Ligger nog på minus om vi ska jämföra!!
Jamen 7mm tycker jag jag borde ge rätt mycket, men klart inte matte snille som du hehe.ser fram i mot att se den.

Har själv kli i fingrarna på nått nytt, men noll plats (suck)
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Painlake Racing »

Uppsi! Vad är det för kraftöverföring i den här? Såg ut som att du slutligen slopat M45 ;) Söker man på M45 så hittar man många inlägg av trådskaparen, därav min nyfikenhet ;) Sen kanske fler än jag är nyfikna på vad det är för bitar i maskinen?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja,M45 lådorna övergavs när jag bytte till B23!
nu sittter 262:a med nya synkringar tillsammans med volvos grova mellanaxel
uppdaterad med ett stödlager som inte "sladdrar"omkring :) .
nya motorn är inte utjusterad än men om den blir det borde inte dom grejjerna hålla
så jag har skaffat en ford9" och en Jerico dr4 som reservdelar :wink:
motorn är en betongfylld B23 med h-profilare,ross kolvar, portad uppsvetsad 405 med 46-42 ventiler
14mm ventil lyft, BW 364 turbo,separatspjäll 52mm,mm

/Fredde
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Julle »

Tja Fredde.

Hur går det??? :D
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

hej du,nä det händer inte nått stort i det kalla garaget.
jag samlar lite delar för sommaren iaf. :wink:

/F
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena Fredde :!:

God fortsättning. Hoppas allt är bra med dig.

Händer det nåt i ditt kalla garage :?: följer ju ditt bygge med spänning :D

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Hej Niklas! nä det händer inte mycket på PVfronten,den är fixad så den går att köra ut
om jag måste nödmeka bruksbil.
har börjat ordna delar som kan behövas,mellanaxel,justerbara dämpare och lamell till Jericon!
Peder på jeppes.net är snäll och hjälper till att ordna :thumbright: .
Är rätt sugen på varm asfalt när man kör snöslungan nu.

en bild på hur det ser ut nu iaf
/F
Bild
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Robban76 »

Morgonkaffet nere och en till projekttråd genomläst, ett riktigt trevligt bygge.
Ska bli roligt att se vad nya maskin kan prestera :-)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena Fredde!

Hoppas allt är bra med dig. Händer det nåt med PVn din? Här händer inget på den fronten. Letar inspiration och du och din PV är en stor inspirationskälla :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

tjena niklas! ja,det händer väl lite iaf
jag har fixat lite småstrul från förra året
bla tillverkat ett större remhjul till generatorn som går så tungt att remmen exploderade när jag var och nosade i varvstoppet :)
och bytt till större spridare för dom gamla var över 80% på under kilot i ladd.
i samma veva blev det bränslebyte till E85.
blev lite jobb med att få spjällhusen att hålla tomgång när motorn är varm men det verkar funka nu.
har varit rätt mycket runtomkring så pv:n har inte fått så mycket tid men borde hinna få testa lite mer i höst!
tyvärr är all asfalt bortriven dom närmaste 3 km runt huset så det känns väl sådär :? men jag får ny och fin asfalt i september :thumbright:

vi hörs/ Fredde
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Har lyckats få upp bilen i dynon hos Robban/Dynotech och det blev mer bra än anus!
mad hjälp av goda vänner så gick det så bra man kan önska och maskineriet känns stabilt.

Det största spöket var nog att lamda(afr)kalibreringen mellan bb-lamdan och sprutet låg först ca10% fel
så den gick fetare än vad lamdan sa det var lite svårt att upptäcka, troligen för att det finns tändenergi
att få fart på förbränningen även om den låg mellan 0.7-0.8 utan missar.
sen så gick det bra upp till 1.4-1.5 ladd då spridarna tog slut,avhjälptes med 3.7 i grundtryck! (ca 500whp).

Kopplingen fick ett litet (förväntat med järnsinterlamell)tokryck och slirade till när det blev ordning på motorn men avhjälptes med
lite förvärmning.

Avgassystemet (3.5" första biten med 3"från växellådan med ett 52mm spjäll innan 3" kopplat via orginal chokereglage)
är en begränsande faktor med stängt spjäll skenade mottrycket och dödade säket 100hp!

så med slutligen 1.75 ladd spridare på över 90% och mottryck passerat ladd blev maxsiffrorna 560whp@8000 540nm@6500 :D
effekten kanske ökar lite med mer varv men det kändes onödigt att stå och dra den till 9000 en hel dag!

På grundtryck(utan mottryck till wastegaten)på 1.49 ladd ger den 505whp och ungefär lika mycket vrid.
Så utan galet tryck i avgasststemet känns den jobba perfekt och så bra jag kunnat önska!

Lite film! http://www.youtube.com/watch?v=AiH-nrwSTxc&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack för hjälpen! /Fredde
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Freddes vita pv

Inlägg av Nicke Nyman »

Fint med effekt!! :) Grattis! Verkar som du fått ordning på spjälllhusproblemet också antar jag?!

// N.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Freddes vita pv

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tack Nicke!. ja spjällhusen funkar,spjällen har bara 5 hundringar att röra sig på i sidled från centrerade och
med fast axel av silverstål L:ca 500mm så verkar aluinsug med spjällhus svälla ca 7 hundringar!
med ett 0.05 bladmått intryckt på insida spjäll vid montering så funkar det med en lätt kärvning på kallt insug!
inga problem att ha 750 rpm tomgång :thumbright:

En kul grej som syns lite på filmen "upp-pipen" lyser som självlysande "radioaktiva"lysknappar i gamla hus! :hihi:

/F
Skriv svar