Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Vilken häst du är morgan. Tror du började ditt bygge efter att jag köpte min m5 turbo. du köpte ett kjolpaket och lite andra grejer av mig vill jag minnas. Så styr du upp ett sånt här monsterbygge medans jag fortfarande bygger avgas till min m5:( jaja. vissa har det, andra inte. Jag ska uppenbarligen göra nått annat än bygga bil:)
Henrik Friberg
07O 8453415
07O 8453415
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Hehe, Ja man får tacka
Sånt som får en att vilja fortsätta vidare !
Ja du hade ute din turbo till salu, och jag var sugen nåågot på den.. men blev som inget av det (som tur var så bodde du så långt bort
) Och efter det köpte jag min och började bygga själv!
Jupp, köpte nog kjolpaketet, instegslisterna och månto om inte mätarhuset kom från dig med?
Har du kvar Turbo5:an ännu?

Ja du hade ute din turbo till salu, och jag var sugen nåågot på den.. men blev som inget av det (som tur var så bodde du så långt bort

Jupp, köpte nog kjolpaketet, instegslisterna och månto om inte mätarhuset kom från dig med?

Har du kvar Turbo5:an ännu?

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Jag har samma problem som dig med diff och dump. Jag hade isär diffklumpen innan mont och kollade att allt såg ok ut. Svarvade en hylsa att ersätta klämhylsan med. Vid lätt belastning kan det ibland vina ganska skapligt, jag antar att det är för allt sitter stumt. Har du koll på förspänningen på pinjonglagren? Lite lurigt när det sitter klämhylsa, gäller att dra muttern lika som förut.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Jasså! Nu när du säger det så minns jag att jag läst om det i din tråd när du höll på med klämhylsan där och domderade!
Har inte haft lös nåt i piniongen alls då jag inte vågade vara å pilla för mycket där och förvärra det
Gillar inte riktigt sånt där kuggflanks tjafs
När man har diffen löst och snurrar på ingående medbringaren så får man som ta i lite för att få den att snurra, sen när man väl drar runt den så går den lätt, Men stannar jag så nyper den som fast lite igen, och man får ta i för att få den att börja snurra igen!
Brukar dom vara så, eller kan det månne vara att nå lager är hårt spänt? Nötningen på kuggarna såg bra ut också så kuggflankspelet är nog ok iaf
Ang, dumpen så kom jag på att man kan ju fråga byggherren själv (marmander) om vad man ska smörja med
Silikonfett/armaturfett/pneumatikfett ska tydligen vara det enda som fungerar
Vad har du för dump problem Björk? Har du också en marmander?
Har inte haft lös nåt i piniongen alls då jag inte vågade vara å pilla för mycket där och förvärra det


När man har diffen löst och snurrar på ingående medbringaren så får man som ta i lite för att få den att snurra, sen när man väl drar runt den så går den lätt, Men stannar jag så nyper den som fast lite igen, och man får ta i för att få den att börja snurra igen!
Brukar dom vara så, eller kan det månne vara att nå lager är hårt spänt? Nötningen på kuggarna såg bra ut också så kuggflankspelet är nog ok iaf
Ang, dumpen så kom jag på att man kan ju fråga byggherren själv (marmander) om vad man ska smörja med

Silikonfett/armaturfett/pneumatikfett ska tydligen vara det enda som fungerar

Vad har du för dump problem Björk? Har du också en marmander?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Lite så kan det vara, att det hugger lite när pinjongen börjar snurra. Men använda grejer borde gå ganska lätt tycker jag. Men du har inte rört muttern? Kan ju förstås vara någon tidigare som gjort.
Jag har också marmanderdump. Jag märkte att min kolv fastnat när jag provtryckte.
Men min justerskruv hade lossnat, så jag tänkte att det kanske var därför. Min kolv var helt stum, sedan släppte den och gick hur fint som helst. Verkar inte vara kärvande gummi, utan att kolven kantrat/nypit.
Jag har också marmanderdump. Jag märkte att min kolv fastnat när jag provtryckte.
Men min justerskruv hade lossnat, så jag tänkte att det kanske var därför. Min kolv var helt stum, sedan släppte den och gick hur fint som helst. Verkar inte vara kärvande gummi, utan att kolven kantrat/nypit.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
På min 3.45 klump hade jag lös muttern och medbringaren och spekulerade lite utan att tänka på att förspänningen kan andras när jag drar fast den igen, men m5 klumpen har jag inte rört!
Kan mycket väl vara nån som pillat i den tidigare :/ ..
Ta kontakt med Simon Marmander så fixar han det
Du hade väl också den första Oeloxerade?
Kan mycket väl vara nån som pillat i den tidigare :/ ..
Ta kontakt med Simon Marmander så fixar han det

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Efter endel knapprande så startade den snällt och fint varje gång man vred på nyckeln när motorn var lite halvvarm ca.30-40 grader, Får se hur det funkar när den är helt kall sen !
Tomgången fick jag också rätt bra ordning på efter lite testande med diverse funktioner som t.ex Ignition Idle Control som styr tomgången med tändningen, Kopplade också in Lambda signalen från min Vems Round mätare och slog igång Closed Loop styrningen på lambdan för att få lite mer fason på låglastgången på motorn !
Vart helt klart nöjd med tomgången! Dock lite justeringar kvar att göra på låglast när man kör.
Lambdan håller sig för det mesta runt 1 och varven ligger rätt stabilt just under 1000rpm!
Motorn går inte heelt jämnt ännu på tomgång, men det är nog svårt att få det strykjärnsjämnt med mina 1680cc spridare? Nu vandrar den åtminstone inte på tomgång nåt destomer.
Film:

Tomgången fick jag också rätt bra ordning på efter lite testande med diverse funktioner som t.ex Ignition Idle Control som styr tomgången med tändningen, Kopplade också in Lambda signalen från min Vems Round mätare och slog igång Closed Loop styrningen på lambdan för att få lite mer fason på låglastgången på motorn !
Vart helt klart nöjd med tomgången! Dock lite justeringar kvar att göra på låglast när man kör.
Lambdan håller sig för det mesta runt 1 och varven ligger rätt stabilt just under 1000rpm!
Motorn går inte heelt jämnt ännu på tomgång, men det är nog svårt att få det strykjärnsjämnt med mina 1680cc spridare? Nu vandrar den åtminstone inte på tomgång nåt destomer.
Film:

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Hej Mogge!
Bra lågvarvsegenskaper är svårt med 16x0cc spridare. Jag har ju ca 600cc slagvolym per cylinder och fyra bars grundtryck på bränslet om jag kommer ihåg rätt.
Tomgången brukar den jaga på lite men den ligger rätt ok på lambda. Den funkar bra i de mesta lastfall men på riktig låg last blir det lite mupp ibland. Men när det ös er på så glömmer man det
Egentligen skulle man köpa 2100cc, de är ju bättre på tomgång.
Du skulle ju koppla in hjulhastighet och laddtrycksstyrningen till sprutet för att få lite mer körbarhet!
Jag har med en 210 klump och hårda bussningar, och det väsnas lite...
Bra lågvarvsegenskaper är svårt med 16x0cc spridare. Jag har ju ca 600cc slagvolym per cylinder och fyra bars grundtryck på bränslet om jag kommer ihåg rätt.
Tomgången brukar den jaga på lite men den ligger rätt ok på lambda. Den funkar bra i de mesta lastfall men på riktig låg last blir det lite mupp ibland. Men när det ös er på så glömmer man det

Egentligen skulle man köpa 2100cc, de är ju bättre på tomgång.
Du skulle ju koppla in hjulhastighet och laddtrycksstyrningen till sprutet för att få lite mer körbarhet!
Jag har med en 210 klump och hårda bussningar, och det väsnas lite...
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Ja det är ju det, Jag har också ca. 600cc per cylinder men dock bara 3 bar grundtryck på bränslet.
Det är ju inga problem att köra med den och så heller, men är störande när det juckar och ruppar när man finglider bara
Men som sagt, det kompenseras lätt upp när man fäller pedalen igen
Har länge tittat på att inhandla de där 2000+ cc spridarna, men finns inte riktigt ekonomi ännu för det :/
Konstigt, att det börjat väsnas mer för mig nu helt plötsligt?! .. Aja, verkar ju inte vara nå större fel iaf så det är väl bara å åka på
Vet inte om jag skrev det tidigare, men har en till 3.91 klump på G som jag kan testa med ännu för att bekräfta om det är klumpfel eller nåt annat ! 
Det är ju inga problem att köra med den och så heller, men är störande när det juckar och ruppar när man finglider bara

Men som sagt, det kompenseras lätt upp när man fäller pedalen igen

Har länge tittat på att inhandla de där 2000+ cc spridarna, men finns inte riktigt ekonomi ännu för det :/
Konstigt, att det börjat väsnas mer för mig nu helt plötsligt?! .. Aja, verkar ju inte vara nå större fel iaf så det är väl bara å åka på


Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Bara ryck på axlarna åt tomgång och annat, det är ju racebil 
Testat den andra diffen än?

Testat den andra diffen än?
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Den skall bruksas så mycket det bara går här framöver, så är kul om det iallafall går och glida på stan som folk också ;P hehe
kanske jag som är kräsen också visserligen
Nej det har jag inte, har inte fått hem den andra ännu så
Hooh, hade lite att göra på jobbet här en dag och började smida planer för vintern redan
3.8L vev, 3.8 topp, spjällhus, Rejsigare kammar och nytt grenrör...
Har ju en S38B38 motor ståendes, så fattas egentligen bara kortare stakar så har jag ihop det
Och då hux flux så kan jag borra upp mitt m30 block och montera i 94mm Wiseco kolvarna jag har liggandes och para ihop dom med mina stakar jag kör med nu + resten av 3.6 prylarna, Och vips så har man 2 smidda s38:or
Hehe
Men har också snöat in lite på s62 V8:orna , verkar inte vara nån som bygger på dom.. men verkar vara sjukt fina motorer..
Kosta på en Stålfodring och sen ösa på?
Framtidsplanerna skenar också 
kanske jag som är kräsen också visserligen

Nej det har jag inte, har inte fått hem den andra ännu så

Hooh, hade lite att göra på jobbet här en dag och började smida planer för vintern redan

3.8L vev, 3.8 topp, spjällhus, Rejsigare kammar och nytt grenrör...
Har ju en S38B38 motor ståendes, så fattas egentligen bara kortare stakar så har jag ihop det

Och då hux flux så kan jag borra upp mitt m30 block och montera i 94mm Wiseco kolvarna jag har liggandes och para ihop dom med mina stakar jag kör med nu + resten av 3.6 prylarna, Och vips så har man 2 smidda s38:or

Men har också snöat in lite på s62 V8:orna , verkar inte vara nån som bygger på dom.. men verkar vara sjukt fina motorer..
Kosta på en Stålfodring och sen ösa på?


Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Så det räcker inte med större turbo och nytt grenrör ev vassare kammar, det ska bli bigblock? 

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Hehe, vi får la se vad som händer ;P Det kan bli roligt tror jag ! .... Känner att jag måste jobba lite övertid i veckan kanske också såhär helt plötsligt 

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Skulle ju vara förbannat coolt med v8 turbo. Går ju att få ut 700+ hjulhästar med oöppnad m60b40 så finns ju en jävla potential
Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro
Ställ inte till det för honom nu, tror det kommer att bli nog så svårt i vinter att hålla tassarna borta från pannrummet 
P.S. Fixa till filmen du har på tuben så man kan se den i mobilen så jag har nåt att göra på jobbet!

P.S. Fixa till filmen du har på tuben så man kan se den i mobilen så jag har nåt att göra på jobbet!