Bra bakaxel som tål stryk men inte är allt för klumpig?
Volvo axeln måste bort men har rätt begränsat med plats under bilen. Vad för axel rekomenderar ni? Jag kör par hundra mil gata och mycket på strippen. 1260kilo bil och runt 700-800hk med 60fötter på 1.4-1.50 så inget extremt
Re: Bra bakaxel som tål stryk men inte är allt för klumpig?
gm 12bult, lätt å smidig axel som håller för bra med pulver, kolla på färjegård. lite klena banjo rör för just honom kanske men för dig så är det inga problem.
Ford 8.8 finns det mycket delar till annars
-
- Forumsberoende
Mopar 8,3/4" e väl poppis med?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
en 8-3/4 blir för dyrt å bygga, stål huset skall bytas ut å massa skit. bättre med en 8,8 eller gm 12bult.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
jag köpte en strange 40 splines ultra axel den sägs ska klara 2400hp hur man nu ska tolka det
men det känns som att då behöver man inte bry sig sen och den har rätt bra andrahandsvärde om man
inte vill ha den senare.
vad jag fick var en axel med alla mått enligt mina önskemål+bromsar(coola bling bling skivor + aluok) inklusive "rätt" utväxling och inga gamla fästen som inte passade
omålad redo för svetsning av det som jag vill ska sitta på den,
dessutom är den inte tyngre än volvoaxeln som ska ersättas!
man kan nog få ihop nått billigare men jag tror att för under 30000 så är nog en sån "billig"om man räknar med arbetstid oxå
/Fredde

men det känns som att då behöver man inte bry sig sen och den har rätt bra andrahandsvärde om man
inte vill ha den senare.
vad jag fick var en axel med alla mått enligt mina önskemål+bromsar(coola bling bling skivor + aluok) inklusive "rätt" utväxling och inga gamla fästen som inte passade
omålad redo för svetsning av det som jag vill ska sitta på den,
dessutom är den inte tyngre än volvoaxeln som ska ersättas!
man kan nog få ihop nått billigare men jag tror att för under 30000 så är nog en sån "billig"om man räknar med arbetstid oxå

/Fredde
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
FORD 9" Det är utan tvekan det bästa valet dock inte i orginalutförande. Förmodligen det mest ekonomiska i längden.Mikael S skrev:Volvo axeln måste bort men har rätt begränsat med plats under bilen. Vad för axel rekomenderar ni? Jag kör par hundra mil gata och mycket på strippen. 1260kilo bil och runt 700-800hk med 60fötter på 1.4-1.50 så inget extremt
Åker du manuell låda eller automat med trans brake så är det nödvändigt med en Pro Gear utväxling för att det ska hålla i längden på strippen. Eftersom du också åker ett par hundra mil gata så är Pro Gear inte ett alternativ vid dom tillfällena. Då är 9" bra för du kan ha en klump för gata och en för strippen. Det blir garanterat billigast i långa loppet.
Skaffar du en FORD 9" så har du alla möjligheter att bygga vidare för ökad effekt, samt anpassa den för det bilen används till.
Cheva 8,5" 10 bult axeln är ett kortsiktigt men mycket billigt alternativ. Nästan lika hållbar som en cheva 12 bult. Otroligt stort utbud på begagnade axelämnen och delar att bygga på. Däremot finns det inga Pro Gear utväxlingar att tillgå. Åker du automatlåda utan trans brake så är hållbarhaten helt okej till din vikt/effekt om den är riktigt byggd.
Chrysler 8 3/4" alldeles för klent byggd ( sök lite på det jag skrivit om bakaxlar om du undrar varför )
FORD 8.8" och DANA 44 ungefär som Chevas 8.5" 10bult, men inte lika stort och billigt utbud av grejor. Båda med c-clip låsning av drivaxlarna vilket inte är godkänt för dragracing.
Cheva 12 bult, Svåra att få tag i begagnat och ofta onödigt dyra, för övrigt en riktigt bra axel som det dessutom finns Pro Gear urväxlingar till. Tyvär har även den här axeln C-clip låsning av drivaxlarna i orginalutförande.
C-clip låsningen går givetvis att bygga bort, med några olika lösningar. C-clip eliminator kit är inte en lämplig lösning för bilar som körs på gatan. ( ja jag vet att Strange har ett nytt kit som dom hävdar funkar bra för gatåka. Jag avvaktar ett bra tag till innan jag säger att dom funkar bra )
DANA 60 Stora och STARKA, några kilo tyngre än dom övriga. Finns i förvirrande många utföranden, men stort utbud. SKITJOBBIGA att byta/shimsa in utväxlingarna i.
Det här är dom vanligaste "raggarbils" axlarna som brukar användas på strippen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Tack för jättebra info!
Jörgen: Vad pratar man för pengar på att plocka ihop säg en 9" axel med allt som behövs? Säg att du gör iordning en t.ex med kortning och allt (pm om du inte vill skriva pris här)
Jörgen: Vad pratar man för pengar på att plocka ihop säg en 9" axel med allt som behövs? Säg att du gör iordning en t.ex med kortning och allt (pm om du inte vill skriva pris här)
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
jag kan bara inte förstå varför en Pro Gear skulle dö av ett par hundra mil fiskörning!
moderna smörjmedel bara måste fixa det kan man tycka! 1% av max belastning kan bara inte ta död
på en Pro Gear kan man tycka!? vad är problemet egentligen?kylning?hur svårt kan det va
Strange har bara rekommenderat gammal hypoid förut helt plötsligt (tydligen just när jag köpte min axel )
så levereras den med lucas oil syntet! funkar smörjningen nu kanske? ja jag vet inte
men en utväxling är ju inte så himla dyr till en sån egentligen så man får väl testa o byta i värsta fall,
man får ju 3st raggarutväxlingar för en europeisk rallyutväxling
sorry för lite offtopic
Jörgen:bra sammanfattning
/F
moderna smörjmedel bara måste fixa det kan man tycka! 1% av max belastning kan bara inte ta död
på en Pro Gear kan man tycka!? vad är problemet egentligen?kylning?hur svårt kan det va

Strange har bara rekommenderat gammal hypoid förut helt plötsligt (tydligen just när jag köpte min axel )
så levereras den med lucas oil syntet! funkar smörjningen nu kanske? ja jag vet inte

men en utväxling är ju inte så himla dyr till en sån egentligen så man får väl testa o byta i värsta fall,
man får ju 3st raggarutväxlingar för en europeisk rallyutväxling

sorry för lite offtopic

Jörgen:bra sammanfattning

/F
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Pro Gear utväxlingen är gjord av en annan mjukare metall legering än vanliga gat utväxlingar, samt att dom är härdade på ett annorlunda sätt. Detta för att tåla slag och däckskakningar utan att vara sköra och spricka. Det gör att dom nöts ut mycket fortare, särskilt när dom blir lite varma. Dom är också tillverkade med en annorlunda utformning av kuggarna så att ingreppet blir lämpligare för dragracing, det bidrar också till den mycket snabbare förslitningen av drevsatsen vid gatkörning.fredde_vit_pv skrev:jag kan bara inte förstå varför en Pro Gear skulle dö av ett par hundra mil fiskörning!
på en Pro Gear kan man tycka!? vad är problemet egentligen?kylning?hur svårt kan det va![]()
så levereras den med lucas oil syntet! funkar smörjningen nu kanske? ja jag vet inte![]()
man får ju 3st raggarutväxlingar för en europeisk rallyutväxling![]()
sorry för lite offtopic![]()
Jörgen:bra sammanfattning![]()
/F
Jörgen K.

-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Jörgen, finns det vettiga grejer till Fords 8"-axel idag? Har du koll på viktskillnad mellan den och 9"?
9"-axeln blir ganska tung (tror jag?) och i en relativt lätt bil som ska gatköras och kanske svängas med kan den ofjädrade vikten vara en nackdel. Jag var ju med och byggde Capri för cirka 10 år sedan med 8" från Mustang II, och den axeln passar liksom bra i bilen (behöver inte kortas, har samma bultmönster som framhjulen). Nu körde vi väl kanske med halva effekten som Micke pratar om men den funkade utmärkt för oss.
Gustaf
9"-axeln blir ganska tung (tror jag?) och i en relativt lätt bil som ska gatköras och kanske svängas med kan den ofjädrade vikten vara en nackdel. Jag var ju med och byggde Capri för cirka 10 år sedan med 8" från Mustang II, och den axeln passar liksom bra i bilen (behöver inte kortas, har samma bultmönster som framhjulen). Nu körde vi väl kanske med halva effekten som Micke pratar om men den funkade utmärkt för oss.
Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Han har inte ens kvar bilen 
Men jag kan passa på att ställa en fråga. Vikter på olika bakaxlar. Finns det uppgifter någonstans? 1031,1030, m30 Amazon, Atlas, engelsk axel, Ford 8" mfl vore intressant.

Men jag kan passa på att ställa en fråga. Vikter på olika bakaxlar. Finns det uppgifter någonstans? 1031,1030, m30 Amazon, Atlas, engelsk axel, Ford 8" mfl vore intressant.
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Oj, det var en gammal tråd 
Efter att jag pratat lite annat med Micke nyligen trodde jag det var en ny tråd...hehe.
Gustaf

Efter att jag pratat lite annat med Micke nyligen trodde jag det var en ny tråd...hehe.
Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
Ett bra budget allternativ på axel är från Ford Explorer 90 talare, är en 8,8 axel med dom grövre 31spl axlarna samt diffbroms och 3,70 utvxl, sitter även vettiga skivbromsar på dom, har själv piskat en sådan axel med 650hp bigblock på stripen utan några problem. Nackdelen är att klumpen är sidoförflyttad på orginalet men jag bytte drivaxel till en kort på långsidan och fick då en axel på ca 1400 har jag för mig.....