A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Du får upp samma kurvor och värden, dom mäter på lite olika sätt bara
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Norrback: Är du nöjd med din bänk? Vad ser du som dom största fördelarna, respektive nackdelarna med en Inertia bänk? Vilken dimension och tjocklek har rullarna på din bänk? Hur mycket effekt kan du mäta med den? Har du några övriga tankar kring detta så är dom också välkomna
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Ja den fungerar bra. Men en broms på den underlättar nog mappning mycket. Rullarna är ca 590mm diameter och 20mm gods, 30mm gavlar, 750mm breda. Effekt ja, säkert bra bit över 500hk ingen aning faktist har inte haft upp många ännu.
/Andre'
/Andre'
power
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Intressant
Finns det möjlighet att få en bild eller förklaring upplagd på hur du löst infästningen mellan axeln och själva rullen?
/Filip
Finns det möjlighet att få en bild eller förklaring upplagd på hur du löst infästningen mellan axeln och själva rullen?
/Filip
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Tack för svaret!
Ok, funderar på att bygga något liknande men är lite rädd att axeln skall slå sig/försvagas när man svetsar i den.
Funkade det bra för dig samt vad kör du för axel diameter?
/ Filip
Ok, funderar på att bygga något liknande men är lite rädd att axeln skall slå sig/försvagas när man svetsar i den.
Funkade det bra för dig samt vad kör du för axel diameter?
/ Filip
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Fick väderstationen igår, så nu behöver jag inte fylla i för hand utan programmet tar själv in data från väderstationen och sparar med bromsfilen.
Se skillnaden i korrigeringen, SAE mot DIN... 300hk okorrigerat ger 306hk DIN (1,021) eller 292.8hk SAE (0,976), så 13hk skilnad idag när det är lågt lufttryck ute. På 1000hk, 978hk eller 1021hk, 43hk skilnad. Hur mäter ni?
/Andre'
Se skillnaden i korrigeringen, SAE mot DIN... 300hk okorrigerat ger 306hk DIN (1,021) eller 292.8hk SAE (0,976), så 13hk skilnad idag när det är lågt lufttryck ute. På 1000hk, 978hk eller 1021hk, 43hk skilnad. Hur mäter ni?
/Andre'
power
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Mot DIN
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Jag mäter mot DIN 70020.
Mvh
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
efter lite effektmätningar kommer man fram till att man vill kunna styra hur bilen skall accelerera då man mappar. Det går mycket snabbare att få till det då.
Med lite hjälp av Erikk (hubdyno tråden) så kom jag igång med att bygga en styrning till en telma broms. Den kommer ha 3 olika "modes" och en 2 raders LCD där man gör inställningarna.
Man väljer mode via en knapp:
ActiveLoad - ställbar bromskraft via en vridpot 0-100%
SteadyState - man ställer in target rpm och bromsen håller den oavsett belastning 1000-10000rpm
SweepControl - man ställer in hur snabbt man vill att bromsen skall släppa iväg motorn 100-1000rpm/s
Tidigt skede av programmeringen av arduino, har hållit på snart en dag. Mycket enkelt att använda dessa Arduino...
liten filmsnutt...
https://www.youtube.com/watch?v=aO9Nq61 ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
Med lite hjälp av Erikk (hubdyno tråden) så kom jag igång med att bygga en styrning till en telma broms. Den kommer ha 3 olika "modes" och en 2 raders LCD där man gör inställningarna.
Man väljer mode via en knapp:
ActiveLoad - ställbar bromskraft via en vridpot 0-100%
SteadyState - man ställer in target rpm och bromsen håller den oavsett belastning 1000-10000rpm
SweepControl - man ställer in hur snabbt man vill att bromsen skall släppa iväg motorn 100-1000rpm/s
Tidigt skede av programmeringen av arduino, har hållit på snart en dag. Mycket enkelt att använda dessa Arduino...
liten filmsnutt...
https://www.youtube.com/watch?v=aO9Nq61 ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
nästa steg är att fixa till en PID regulator som tar beroende på mode olika setpoints och styr en 0-5V utgång som kommer styra controllern till telman.
/Andre'
/Andre'
power
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
...ska du bara bromsa för att läsa av bränsleblandning? Ska du även kolla effekten så måste du väl uppgradera till SP3 också
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning
kan göra en kanal som tar in momentet från en vågcell, addera det med en kanal som räknar ihop vrid från inertia mätning och moment från vågcell så har man totala.
Men huvudsakliga är nog att mappa. sen mäta med inertia.
eller så bygger jag in det i Arduinon också...får se hur inspirerad jag blir.
/Andre'
Men huvudsakliga är nog att mappa. sen mäta med inertia.
eller så bygger jag in det i Arduinon också...får se hur inspirerad jag blir.
/Andre'
power
Re: A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning
Visst är det kul att utveckla lite ?
Att bromsa manuellt med vridpotten kommer hjälpa mycket till att börja med för att se så det lirar som de ska och hur snabbt den reagerar på input.
Ett rcfilter på en pwm signal funkar fint som 0-5v, jag har ändrat divider på timer1 så att jag får 3,9khz frekvens, tror det var 10uF och 1kohm på rcfiltret.
Att bromsa manuellt med vridpotten kommer hjälpa mycket till att börja med för att se så det lirar som de ska och hur snabbt den reagerar på input.
Ett rcfilter på en pwm signal funkar fint som 0-5v, jag har ändrat divider på timer1 så att jag får 3,9khz frekvens, tror det var 10uF och 1kohm på rcfiltret.