Pimpolainen - BMW E30 Turbo - lådbilsbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Daniel-635 »

Ja då ska vi se.

Lite spännande att göra om från mS till VE mapp utan att kunna prova kallstart, men det fungerade både i teori och praktik verkar det som :thumbright:

Lite bilder.

Bild

Bild

198kW på hjulen, bör vara kring 300 Hk i motorn.

Bild

Helt oöppnad m20b25 motor strax under 0,7 i laddtryck, och med säkra hästar över hela sommaren som mål.

Jag tog aldrig någon bild på kurvorna, men Filip kan säkert fixa fram.

Diskussioner kring lambda korrektion.

Bild

Allt flöt på problemfritt och bilen funkade kanon, även tack till Henrik "Heggen" för Pizza leverans och foto. :thumbright:

Lite minnesanteckningar i dagboken.
0,98 Lambda på tomgång.
1,01 Lambda på Landsväg.
0,83-0,85 Lambda på fullast.
Lambda korr över 60° från 1000 Rpm till 3500 och maxtryck 0,0 kPa (Atmosfär)
Tändning @ Maxvrid 17,4° 75 kPa
Varvstopp 6600 Rpm.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Mats Ivarson »

Bra jobbat!
Om dödtiden för spridarna ligger hyffsat korrekt från början så borde det vara rätt enkelt att skifta över till VE baserat, om nya värdena baseras på de gamla med lite uträkningar på vägen med andra givna storheter som slagvolym mm.

Mats
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Daniel-635 »

Mats jag gjorde precis som du skrev, räknade om några punkter på mS tabellen baklänges och tog hänsyn till tidigare lambdavärden etc. jag räknade med 0,3mS deadtime, inställningen i sprutet vart något högre såg jag sen.

Men döm om min förvåning när den startade på första försöket och lambda värdet låg på 1,10 på tomgång :hihi:

För mig som endast mappat VE baserat tidigare kändes det mer vant och fortsätta med det.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Tommy Thøgersen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons dec 15, 2010 7:23 pm
Ort: Halden,Norge

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Tommy Thøgersen »

Tålde den inte högre tändning? Vad låg avgastempen på?
Nordschleife - Balls required
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Pimpolainen »

better safe then sorry!

filip myntade ett klokt uttryck i bromsbänken -"Hellre 300 hk i bilen än 1000 i garaget"

har byggt bilen i många små steg, och denna motorn är den sista i steget mot färdig bil.
så nästa gång blir det fullt ös och fina siffror.

hade säkert kunna plocka fler hästar men det var inte effektjakt jag var ute efter denna gången 8)

avgastemp hade vi ingen.

ha det gött!
Användarvisningsbild
Tommy Thøgersen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons dec 15, 2010 7:23 pm
Ort: Halden,Norge

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Tommy Thøgersen »

Sanna ord; det där. Det är ju faktisk rätt mycket effekt i en E30 när sanningen ska fram.
Nordschleife - Balls required
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Sant!

Man blir lätt lite "fartblind" när man läser om fantastiska resultat från bromsningar. Jag tycker egentligen att 300hk är mycket!

Själv hoppas jag att jag får igång min pallbocksracer nån gång......även med 200hk :)

Den är grymt frän, din BMW :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Pimpolainen »

Som ni nämner är det sjuk effekthysteri särskilt hos bmw-turbo kollegor.

Jag kan säga att en lite extra knuff rakt fram hade varit kul men på en kurvig väg har jag ingen mer användning av mer effekt. bilen vill gärna släppa när man trycker på i svängarna och den är något av det roligaste jag kört, har ändå kört bilar med 500hk.

men visst fan är det fräckt med ett riktigt monster till motor, och det kommer! =)

Ha det gött!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av knotan »

haha instämmer, effekthysterin har ju nästan gått överstyr på nätet senaste åren.

roligast är när folk inte inser hur mycket effekt det verkligen är med 500++ ärliga hästar.
folk som inte vet tycks jämnföra 4-500 bromsade hjulhästar ur en nytrimmad motor med 300++ "chippade hästar" ur en i övrigt std 850t5 med 30k mil på mätaren :hihi:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Sen tänker jag att det är lite skillnad vilken bil man har. Jag ska ta 940ft motorn till PVn och det skiljer ju ca 500kg i vikt på dessa två bilar och jag tycker 940in går helt ok så kanske PVn går bättre :hihi:

Jag leker ju lite mcbyggare oxå och där är det oxå en del hysteri, tycker jag. En mctidning var här och gjorde ett reportage om min busjapanhoj och då konstaterade vi att hela mitt bygge, inkl inköpet, kostar som en originalvxllåda hd........har inte blivit nåt i tidningen ännu så kanske hysterin säljer bättre :hihi:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Pimpolainen »

Var på lite träff i Falkenberg för någon vecka sedan...
Bild
Bild
Bild
Bild

Roligt! :lol:

Ha en bra söndagskväll!
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Pimpolainen »

Tunna uppdateringar, men kanske gör någon glad!? :)
om inte annat är det gött för min egna skull att kunna kika tillbaks på när det krånglar som mest under meksässongen! :angryfire:

var ute och finkörde lite igår kväll och stannade till för att ta lite kort...
Bild
Bild
Turbon har snurrat över 200 mil hittills i sommar, hoppas att det blir lika många till! 8)

ha det gött!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att det funkar ! speciellt då jag inte åkte med på gatan, utan bara mappade på rullarna :roll:

Här kommer lite kurvor som Filip skickade.

Bild

Kurvan är dock knappt en kurva, enormt platt vridmoment, beror antagligen på ditt insug.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av Pimpolainen »

Hej Hallå!!

har inte så mycket att uppdatera, mer än att bilen och jag fick våra första varv på en räserbana i lördags.

riktigt riktigt roligt. så nästa år blir det garanterat riktiga däck och fler sådana tillställningar.

5 minuter in i filmen kan man se mina 2 första varv på en racebana någonsin, i detta fallet Anderstorp. gick betydligt fortare efter några varv när man bokstavigt talat var varm i kläderna. hade ett adrenalinpåslag som hette duga och fick låsa bromsarna in i nästan varenda kurva för att man med mina slitna sunnydäck överhuvudtaget få stopp på bilen då man ökade ingångshastigheten in i kurverna för varje varv!
http://www.youtube.com/watch?v=JG1tKSIU ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Fan va roligt!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Pimpolainen - BMW E30 Turbo - Busbil

Inlägg av knotan »

härligt, :)
man blir lite lätt biten :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar