manuell växellåda cummins

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
runevaden
För mycket laddtryck

manuell växellåda cummins

Inlägg av runevaden »

jag har en cummins 5,9 24v som ska ner i en dodge dart gt -67. bilen ska vara till bus körning och allmänt skoj 8) . tanken är att få 400-500hk och då närmar man sig 1500nm.
så jag behöver en växellåda och koppling som fixar så mycket vrid och.
har sett att amerikanerna byter ut sina nv5600lådor mot en g56 från mercedes atego för att den ska gå att växla fortare än nv-lådan. men frågan är hur fort?. någon som kört en atego?.

sedan koppling jag tänker mej något flerskivit.finns det någon tilton eller liknande som tar så mycket?. antar ett lättast möjliga koppling är en förutsättning för att kunna växla snabbt?.

hur funkar det med race automatlådor med manuellt ventilhus?. vad skulle bli billigast om man nu skulle bygga en bra automat eller köra manuellt? kan man få en automat att kännas lika "stum" som en manuell jag vill inte ha för mycket gummibands kännsla

det kommer bli mycket vrid på relatift låga varv planen är tvåstegsladdning med en stor och en mindre turbo har en he551 och en stor hx40 eller mindre hx50. tror att registret kan vara mellan 2000-5000rmp

en standard 5,9 24v ger 500nm och 220hk på ca2200rmp

någon som har förslag på grejer som kan funka?.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
BakAxel
För mycket laddtryck

Re: manuell växellåda cummins

Inlägg av BakAxel »

tänkte du flytta torpeden, hur gör du med framvagnsbalken/huven... dom är stora:)

kan tyvärr inte tillföra något ang. växellådan

mvh
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

ja den är lång ca 1meter :wink: . så det lär bli lite såga i bilen. å vikten kommer bli fruktansvärd cummins med låda 600-700kg :?

ingen som kört en atego o vet hur lådan känns?
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

G56, är det inte den som satt på tidiga cummins?
Innan de började med nv4500 och nv5600.

Isf. ska väl den vara lite klen?

Vad jag förstått kör väl de flesta med förstärkta nv4500, man byter bla ing. axel.
Nv 5600 är väl ett riktigt monster vad jag förstått, väger väl nästan dubbelt mot nv4500
(och den är inte lätt)

Har själv en nv4500 men funderar på om man verkligen kan använda den.. Allt är ju hur stort och klumpigt (och tungt) som helst..

Funderar väl lite löst på om t56 magnum kunde vara något (de heter väl inte så egentligen, men jag har för mig att de brukar kallas så på tex. summit)
Den nya 6vxl. som tål mer vrid än en tko 600 och ska vara som en t56 att köra.

Annars kör ju många 2 skiviga kopplingar, men jag undrar om de inte är lika stora som org. enkelskivig (330mm har jag för mig :shock: )
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Hej!

Jag har kört 25000 mil med en Cheva Silverado 2500HD 4wd med 6,5liters diesel och NV4500 låda.
Det är alltså samma låda som till Dodgarna, med lite andra smådetaljer.
Ettan är en ren krypväxel och femman är överväxel.
Lådan är alldeles utmärkt i en tungreggad pickis men det är definitivt en lastbilslåda och jag tror knappast att du blir nöjd med den i en personbil.
Du växlar inte särskilt fort med en NV4500....
Micke
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

ja jag mistänkte att nv lådorna skulle vara uteslutna. som jag läste mej till så är det g56 från atego som är nyare en 2002. ska vara lik nv lådan men är av aluminium och mycket lättare.

runevaden
För mycket laddtryck

Re: manuell växellåda cummins, zf gs6 53dz?

Inlägg av runevaden »

har fått tag på koppling bakaxeldelar.se kunde fixa en 275mm enkelkoppling som fixar nästan 1300nm. och dom kunde bygga ett svänghjul till detta.
funderar på om det finns möjlighet att en gs6 53 dz från som sitter i bmw dieslarna från -03 kan hålla. ska vara specad upp till 600nm.
någon som kört sönder en sån låda ?

Modlendingen
För mycket laddtryck

Inlägg av Modlendingen »

Kult prosjekt, vore innpå tanken sjølv med Cummins i ein Opel Omega ;) Tviler på at BMW kassa holder, da det er fleire som har knukket de girkassene med BMW 528 turbo med ca 500 hk og 800 NM. Så at de holder 1500 NM er tvilsomt :( Så du må evt sjekke borti USA, hvilke kasser de bruker. Du må nok gå på automat, evt med rettskårne drev.
Skriv svar