Backventil 3" för twinchargebygge
Backventil 3" för twinchargebygge
Jag har lite planer på att ge mig på ett twinchargebygge i vinter och det enda jag inte riktigt vet hur jag ska lösa är en backventil/backspjäll på antingen 3" eller 4" som tål moderata laddtryck.
Jag har kikat lite på ventilationsgrejer osv men de är inte helt täta samt ser väldigt ömtåliga ut.
Någon som har tips på var man kan hitta nåt som går att använda?
Jag har kikat lite på ventilationsgrejer osv men de är inte helt täta samt ser väldigt ömtåliga ut.
Någon som har tips på var man kan hitta nåt som går att använda?
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
ett spjällhus med en wastergateklocka istället för gaswire på rullen?
___________________________________________
MVH. Björn Johansson , JKPG
MVH. Björn Johansson , JKPG
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
BMW M60B40 har ett servostyrt antispin-gasspjäll på 80mm som skulle funka bra.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Big Al va är de för sätt då??
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Utveckla gärna. Hur menar du att man löser undertrycket som blir när turbon suger mer luft än kompressorn kan leverera?Big Al skrev:Vad ska du med backventil/backspjäll till?
I min värld är det totalt onödigt med backspjäll. Finns mycket bättre sätt att lösa det på.
Vill inte heller att kompressorn ska vara inkopplad vid höga laddtryck för att slippa effektförluster på veven.
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Kompressor - Turbo.
Nu har jag inte räknat på det men jag antar att turbon kommer suga mer luft än vad kompressorn klarar av att leverera och då är tanken att ett backspjäll ska släppa in mer luft till turbon när det blir undertryck mellan turbo och kompressor.
Nu har jag inte räknat på det men jag antar att turbon kommer suga mer luft än vad kompressorn klarar av att leverera och då är tanken att ett backspjäll ska släppa in mer luft till turbon när det blir undertryck mellan turbo och kompressor.
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
vw:s lösning


Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Det är sådär jag har tänkt bygga, dock återstår problemet med hur jag ska styra reglerventilen vid kompressorn! Hade tänkt att sätta en backventil där för att få en stängning när luftmassan rör sig iställetför tryckreglering som bromsar luften till turbon (pga undertryck mellan turbo och luftfilter).
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
Kan du inte styra ett vanligt gasspjäll med en gammal hederlig wg klocka. När laddtrycket över stiger x.x öppnar spjället
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Backventil 3" för twinchargebygge
http://www.hilmersson-racing.com/manta-fakta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla med han som har byggt denna bilen. han kan säkerligen ge lite råd.
Kolla med han som har byggt denna bilen. han kan säkerligen ge lite råd.