Då jag länge funderat på att skaffa en projektbil så slog jag till på direkten.
Vi båda är helt gröna på bilbygge men en och annan topprenovering har vi varit med om.
En projekttråd finns på garaget.org men jag tänkte att det inte kan skada att lägga upp en tråd här med då det finns så många duktiga på detta forum då vi nog kommer behöva tips, råd och ideér!
När vi köpte bilen gick den endast på 3 cylindrar och vi förmodar att det är för att topplockspackningen är blåst.
Motorn är enligt uppgift en D16ZC1, 1.6 liter DOHC på 125 hk. Verkar vara lite skralt med reservdelar till denna då den inte är jättevanlig.
Den ska enligt wikipedia vara väldigt lik en D16A9 eller D16Z5 däremot (skillnad mot A9 är kat? D16Z5 efterföljaren?).
Planerna går just nu lite isär men jag har tänkt att vi under kommande året ska rensa bilen från allt och därefter rostlaga karossen och sen lacka den i 2-ton, svart botten med vit topp. Även motorn ska få en genomgång. Förmodligen kommer vi börja lite smått med motorn för att se varför den inte går som den ska.
Förhoppningarna är att få ihop bilen igen fint skick och att få den att gå bra.
Effekt >150hk siktar vi på när kaross är färdig och motorn går (om vi nånsin kommer dit

Nyligen hemkommen, bild från garaget.org:

Bild på när vi precis rensat ur garaget där den just nu står tillsammans med min F7a och kompisens fiddy:

Ventilkåpan lyft:

Längre än så har vi inte hunnit då det tog halva dagen att rensa ur garaget från skräp samt att F7an fick nya drev, kedja, kedjehuspackning, sträckare, styrhöjare samt att vi plockade ur boggien för renovering