m50b25 blåser kolvar hela tiden

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

något spökar i din bil.

kolla följade grejor.........

kör spridarna i test bänk.

kolla att BB lamdan värkligen stämmer imot en helt annan (fel kalibrerad eller trasig på nått sätt)

kolla så kamaxlarna står rätt, du kan dra isär nockarna lite också så du släpper på trycken lite.

kolla för tändningen på alla varvtal med strobben och låt dig inte luras av waste fier spolar och strobbar med förtändnings instälnings vred) kolla ochså förtändning på alla cylindrar och kolla så det inte gnistar imellan där det ska gnista också.

kolla efter överslag som stör ut insprutningen på nått sätt.

kolla med osiliskop att trigger signalen ser bra ut.

logga logga och analysera noga.

kolla så soppapumparna jobbar utan att skumma soppan och att trycket inte pulserar i bränsle skenan.

hur ser laddtrycks kurvan ut mot varvtal?

avgastryck?



man kan nog fortsätta i oändlighet men börja och fundera/kolla på detta. som vi sa i går i garage soffan jag och mattias att byta kolvar gör bara haverierna dyrare :hihi:

man kan också köpa en tråkig volvo 740 på 116hk och få mer tid till race bilen eller till andra mer normala saker som fru, hus, motion, frimäsks sammligar mm :hihi:

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har inte en logg tyvärr..
Hann inte logga en enda gång.
Första fullgasrepan och det verkar ha blåst minst tre cylindrar.

Denna bilen plockar jag bara fram när jag hinner och har möjlighet.
Dock används den flitigt då den går för den är grymt kul att köra.
Men det tar två dagar att byta kolvar och det är inte alltid lätt att finna tid för det och intresse.

Nått är riktigt fel iaf.
Även om jag plockar i fin fina saker kommer detta bli igen.
Får bygga ihop den en gång till och sen göra som du säger jens.
Gå igenom precis varenda liten detalj.
Köpa mig en nocklink sen så man kan lyssna.

Första turbo utförandet på denna motorn hördes det väl när det spikade.
Nu hör man inget och motorn morrar på som den trivdes som fisken i vattnet.
Dock trivs inte kolvarna i mitt sällskap :)
Kan vara så att det är en bit över 500hk med 1,2 i ladd med portad topp.
Tubon räcker till 650hk ca.

Hade det varit en volvo motor hade man smockat i ett var riktiga stakar och plockat vad turbon orkat.
Då hade man haft en skitbillig motor som funkat sen.
Bmw spisen är dyr på alla sätt.

Funderar på att plocka i vanos kolvar med icke vanos stakar.
Så den kombinationen vill jag gärna få tag på :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

men om du inte har loggat hur vet du då att mappningen, triggers, tempraturer mm är bra?

du ska bara ladda 0.2bar första provkörningen också då behöver man inte byta kolvar om det är nått fel på mappnigen eller nått annat. :)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av calle Bengtsson »

jag vet inte hur dina kolvar ser ut, men jag har dåliga erfarenheter vad gäller svarvade kolvar, spruken kolv som resultat ner till första ring. men jag har hadde inet så stor kunskap när jag höll på , detta var på en turbofemma. -97 :)

jag är sugen på att pröva aspens E85 på tal om kvalitet.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

motorn är mappad i bänk med knackutrustning i tidigare stadie så jag har ganska bra koll på trigger nollning samt bränsle.
Sen gjorde jag om tändmappen nu och drog av hälften av tändningen på högre laster eftersom jag tydligen varit väl frisk med tändning innan.
Kör med lambda alltid monterad i bilen och har inte haft nått problem med lambda värdena.
Men lambdan kan visa fel, det däremot har jag inga uppgifter på.
får bli en ny lambdamätare vid nästa uppstart.

Jag tror på två saker som gjort mitt problem.
För mycket effekt eller en triggergivare som får för sig att spela kula med tändpunkterna mitt i dess viktigaste uppgifter :)

Jag får nog åka till bänken direkt den är ihop plockad nästa gång och dra igenom den ytterligare gånger.

Skall byta triggergivare med och flöda spridarna.
Skall även byta topp på den då jag får för mig att det bygger en del tryck i kylsystemet.
Dock verkar det aldrig bli bättre eller sämre, men slangarna skall inte kännas som betong.

Skall plocka ut fjädern i wastegaten först nu vid nästa uppstart.
Funkar inte nästa motor med 400hk så kommer ni kunna se bilen bland sateliterna i jordens omloppsbana.
haha, jag kommer nog även kunna ses med tvångströjja på någon psykklinik :)

Detta känns ungefär som resan jag gjorde med Ms sprutet på en 760 jag hade.
Tog en hel sommar och ett motorblock innan det sprutet funkade.
Dock gav jag mig inte och fick det att funka.
Lärde mig rätt mycket på det faktiskt.
Dock är det lite krångligare med motordelar till bmw :(
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av mattias »

Om inte ditt styrsystem slår av när den tappar trigger-signal ska du byta styrsystem. Mest troligt är inte triggern ditt problem, om inte svängningsdämparen är totalt slut (eftersom M50 har triggern där) men det resulterar ofta i trigger-fel vilket du bara måste känna i motor-gången när du kör.

Jag förstår inte hur du plötsligt kan resonera som så att du drar av hälften av tändningen när du utvärderat den så noga i bänk tidigare. Du måste ha en dator i bilen och datalogga allt och se så att alla tecken pekar åt rätt håll, det är precis därför du inte kör original Motronic.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

Får inga trigger errors i sprutet.
Anledningen till att jag drog av typ hälften på tändningen är att jag fått höra att man inte skall ligga på 15 grader på fullt med dessa motorer. Gick ner till 7grader.
8 grader är tydligen inte ovanligt att man hamnar på.
Motorn är mappad sen förut så bränsle tabellen funkar hyfsat trots lite annorlunda setup.
Dock har jag varit och pysslat med tändmappen för att få den trevligare i registret.
Kan glatt erkänna att jag saftade på för mycket tändning.
Så det som gjordes från förra kolvraset var att gå ner i komp och lägre tändning.
resultat av det är ytterliggare kolvras.

Förra aggregatet laddade inte lika mycket som jag gör nu, skiljer en halv bar.
Så det kan vara hej och hå med den gångna mappningen i tändningstabellen.
Men nu är jag rätt säker på att jag ligger safe i tändningen, möjligtvis att sakerna kan bli aningens varma med så låg tändning.

Letar grejer till ny uppsättning med ytterligare lägre komp.
Vill ju gärna åka bensin men får nog ge upp det tyvärr.
Bilen går sjukt fint annars.
Lite töligt med missarna på tomgång, det får jag inte bort hur fan jag än gör :(
Jo om jag lägger den på 12,5i afr så går den rent.
Enda som säger att lambdan funkar så är det att den visa lika som besiktningens lambda värde.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

En sak som slog mig nu när jag kollade i min mapp jämt emot två andra m50 mappar jag har.
Min trigger offset ligger på 36grader
I dom andra mapparna ligger det på 275 på ena och 281 på andra.
Kan jag ha klantat till det här?
Tycker ju att detta talet borde vara lika dom andra motorerna så länge det inte är fel på mitt hjul!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av mattias »

Det låter bara som du har två cylindrar i tändordning 120+120 grader annan offset, det låter inte som du har ett fel där. Sen beror det på hur man fysiskt kopplat det på tändutgångarna, eller hur man kan ställa tändordningen i mjukvaran. Det påverkas också av hur styrboxen börjar räkna "offset", normalt sett är det ca 60 grader efter "missing tooth" på "Bosch-motorer".

Att du måste köra fett för att få bort att den går orent tycker jag tyder på att spridarna inte är friska. Det kan ibland bero på annat, otäta ventilsäten, insugsläckage, etc.. Man brukar se på lambdan om den beter sig som den ska jämfört med andra motorer, eller om den är "nervös" - det är många små tecken man letar efter för att få rätt kvalitets-känsla.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Pitabroed »

Vanos triggerskiva ser annorlunda ut så den bör väl vara runt 270-280, icke vanos är 60
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av dundersmurfen »

Nya spridare och e85, så slipper du byta kolvar en gång i veckan. Min volvo håller fortfarande, med 10,5 komp och 20 grader vid 1kg. Undrar vilken dag cylinderväggarna spricker...

Att byta olja ibland är mycket enklare än att byta kolvar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev: Du måste ha en dator i bilen och datalogga allt och se så att alla tecken pekar åt rätt håll, det är precis därför du inte kör original Motronic.
jag håller med till 100% där bara för att den är mappad i bänk en gång i tiden betyder det inte att allt ser bra ut i dag.

jag är så nojig att jag törs inte gasa på fullt laddtryck förens jag har kollat på en logg när jag kommer på en ny tävlig. jag loggar allt och kollar hela tiden efter små förändringar och vad som kan göras lite bättre.

skulle jag åka på en tävlig sen fungerar inte loggningen så skulle jag bara lasta och åka hem inte lönt att köra då nästan :wink:

ja jag är kanske lite väl nojig och feg men jag har inte kört sönder en enda kolv i mitt liv heller faktiskt. jag kör i dags läget på B21A kolvar som är avsvarvade plana med 570+hk och 6.06 /183 på 201m som bäst. jag har kört den motorn i bänk och tävlingar i väldigt många hårda timmar.

vad har du för styrsystem tommy? är det väldigt svårt att logga med eller? på mitt vems så loggar du i ett SD kort kontinuerligt så det finns alltid nya loggar i burken då man kopplar upp datorn :thumbright:

mvh jens
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Mathias »

Tommy kör med link storm i bmw`n, det är inte alls krångligt att logga.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

måste man ha datorn inkopplad elelr finns det nått SD minne eller så man kan kolla på i efterhand?
Mozz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre jan 07, 2011 7:47 pm

m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Mozz »

Jag tycker inte det ska jämföras Volvo motorer med BMW , BMW är glas motorer jämfört med ett Volvo röding.
Tyvärr är det så att BMW motorerna är tragiskt känsliga för spikningar, har kört både bensin och E85 bränsle på motorn och måste säga att man klarar sig bättre på sprit körningen.
Iallafall om man ska köra standard
Motorsnikbygge.
Skriv svar