Turbo BelAir.
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Gillar vaccum-stationen.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Nu är bilen uppstartad
VEMS Emil kom över och kopplade det sista till sprutet.

Och fixade alla inställningar.

Vi hade så klart bästa ordningen på sladdarna till VEMSet och TCI boxen

Kopplade så att oljereturpumpen går på samtidigt som första bränslepumpen, den andra bränslepumpen går igång vid laddtryck.

Film på uppstarten.
Har dock ingen film på provkörningen.
http://www.youtube.com/watch?v=taoXYBr1 ... e=youtu.be
I med stolarna och fixade till en "HillBilly" växelspak av en lång M8 gängstång.

Bilen ute för egenmaskin, körde sist närmare 2år sedan

Vi körde bilen till närmaste macken, ligger 2km bort.
Emil mappade till låglasten under tiden.
Efter tankning åkte vi vidare.. Skulle börja belasta motorn lite men vid 0.1bar sköt jag converter packboxen.
Troligen pga. för tajt spel mellan converter och flexiplate.
Lyfter ner lådan imorrn bitti.
Beställde TCI växelspak, kopplingar och ledning till automatkyl och en större ledning till oljematningen till turbon.
Är sjukt nöjd ändå, motorn fungerade kanon fint.


VEMS Emil kom över och kopplade det sista till sprutet.
Och fixade alla inställningar.
Vi hade så klart bästa ordningen på sladdarna till VEMSet och TCI boxen

Kopplade så att oljereturpumpen går på samtidigt som första bränslepumpen, den andra bränslepumpen går igång vid laddtryck.
Film på uppstarten.
Har dock ingen film på provkörningen.
http://www.youtube.com/watch?v=taoXYBr1 ... e=youtu.be
I med stolarna och fixade till en "HillBilly" växelspak av en lång M8 gängstång.
Bilen ute för egenmaskin, körde sist närmare 2år sedan

Vi körde bilen till närmaste macken, ligger 2km bort.
Emil mappade till låglasten under tiden.
Efter tankning åkte vi vidare.. Skulle börja belasta motorn lite men vid 0.1bar sköt jag converter packboxen.
Troligen pga. för tajt spel mellan converter och flexiplate.
Lyfter ner lådan imorrn bitti.
Beställde TCI växelspak, kopplingar och ledning till automatkyl och en större ledning till oljematningen till turbon.
Är sjukt nöjd ändå, motorn fungerade kanon fint.

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Grattis till uppstart! Det brukar kännas jävligt gött! 

Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Japp det är riktig skönt att få starta bilen 
Skruva ner lådan imorse, tog en hel timma
Mycket riktig så var packboxen paj.

Converterns svetskant har tagit i den.

Här synns kanten..

Inte konstigt att oljan ville ut.

Nya packboxen
Ska ta och svarva av 3mm på converterns baksida för att få mer spel mot packboxen.


Skruva ner lådan imorse, tog en hel timma

Mycket riktig så var packboxen paj.

Converterns svetskant har tagit i den.

Här synns kanten..

Inte konstigt att oljan ville ut.

Nya packboxen

Ska ta och svarva av 3mm på converterns baksida för att få mer spel mot packboxen.

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
- Ort: Ljusdal
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)

M.v.h. Nisse
SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Jadu..
Har en PRC sfi taggad flexplatta.
Är troligen convertern som är till någon annan motorkombo, kanske diesel har annorlunda utstick på flexplattan.
Men som sagt den här cnvertern är bara tillför att tuna in motorn och se hurdan karaktär motorn får.
Sedan ska en PrecisionIntrustries 10.5" 3skivig lockup conveter beställas
Har en PRC sfi taggad flexplatta.
Är troligen convertern som är till någon annan motorkombo, kanske diesel har annorlunda utstick på flexplattan.
Men som sagt den här cnvertern är bara tillför att tuna in motorn och se hurdan karaktär motorn får.
Sedan ska en PrecisionIntrustries 10.5" 3skivig lockup conveter beställas

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
- Ort: Ljusdal
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
inte så att sprängkåpan är avplanad för att använda motorplåtar?
fast de kanske du oxå har, har inte hunnit läsa hela tråden din än
M.v.h.
Nisse
fast de kanske du oxå har, har inte hunnit läsa hela tråden din än

M.v.h.
Nisse
SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Spränkåpan är ej avplanad och kör inga motorplåtar.
Slängde upp convertetrn i svarven, var dock inte bara för hög även lite sne.
Riktade den så gott det gick och svarvade av fötterna 3mm.
Lyfte upp lådan imorse, var inte så lätt o få den på domkraften.
Fick använda spännband o liten domkraft i bakkant
Har mailat till PrecisionIndrustries, dom tillverkar en ny converter åt mej.
Blir antigen en 9.5" eller 10.5" med 3-5skivig lockup, vill ha stallspeed runt 3500rpm utan laddtryck.
Men ska ändå hålla för 1bars ladd och min tunga bil.
Slängde upp convertetrn i svarven, var dock inte bara för hög även lite sne.
Riktade den så gott det gick och svarvade av fötterna 3mm.
Lyfte upp lådan imorse, var inte så lätt o få den på domkraften.
Fick använda spännband o liten domkraft i bakkant

Har mailat till PrecisionIndrustries, dom tillverkar en ny converter åt mej.

Blir antigen en 9.5" eller 10.5" med 3-5skivig lockup, vill ha stallspeed runt 3500rpm utan laddtryck.
Men ska ändå hålla för 1bars ladd och min tunga bil.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
- Ort: Ljusdal
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
He he, tung va ordet! Va väger en sån där då, 2.1 ton original? Gäller att ha mycke mos för att uppnå vikt/effekt! Hade en gång en -56a Bel-Air, den vägde prick tio kilo mer än kompisens -67a Firebird ram-air IV (sportbil på riktigt alltså)
kul med 'aktersnurra' fanns en Ascona a som gick typ mdrs för ett antal år redo som hade csb och dubbla sniglar under bakstötfångaren, ifall du inte visste de? Gick som %@$* iallafall! M.v.h. Nisse

SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
http://www.autoexperten.se/Verkstader/G ... ilservice/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Min Cheva vägde 1710kg i tjänstevikt när jag reggade in den på SBP.
Men nu har jag nog viktat på den 150kg, tyngre motor, mycket tyngre växellåda,
tidigare var det en T5 5pet manuell.
Bakaxel lär väga en del extra med 9" Moser istället för den gamla 10bultaren plus turboinstallationen.
Jo den Asconan har jag sett flera gånger, är Marcos gamla racebil.
Han har kört den på våra ShootOut race här i Eskilstuna.
Byggde dock om den till dubbelturbo i fronten under sommaren pga att en av turbona bak pajjade.
Men nu har jag nog viktat på den 150kg, tyngre motor, mycket tyngre växellåda,
tidigare var det en T5 5pet manuell.
Bakaxel lär väga en del extra med 9" Moser istället för den gamla 10bultaren plus turboinstallationen.
Jo den Asconan har jag sett flera gånger, är Marcos gamla racebil.
Han har kört den på våra ShootOut race här i Eskilstuna.
Byggde dock om den till dubbelturbo i fronten under sommaren pga att en av turbona bak pajjade.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Kul att den går för egen maskin nu! Väldigt trevlig bil och allt är så välbyggt och fint
/David

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Nu är Chevan mappad till 0.8bar, vart och rycka WG slangen för att få upp laddtrycket.
Fick inte mer än 0.2bar med skruven i botten "mjukis" fjädern.
TCI controllen vart mappad med, lådan växlar mycket fint nu
Nästa vecka ska BW s491 på och nya converten på plats.
Film på en testrepa
http://www.youtube.com/watch?v=BpMDwyAQdIA&feature=plcp
Tyvärr vart det en liten haveri under provkörningen, högtalargallrerna och hatthyllan flög på oss
när dumpen inte öppnade
Fick inte mer än 0.2bar med skruven i botten "mjukis" fjädern.
TCI controllen vart mappad med, lådan växlar mycket fint nu

Nästa vecka ska BW s491 på och nya converten på plats.
Film på en testrepa

http://www.youtube.com/watch?v=BpMDwyAQdIA&feature=plcp
Tyvärr vart det en liten haveri under provkörningen, högtalargallrerna och hatthyllan flög på oss
när dumpen inte öppnade

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, STARTAD! :)
Synd att mikrofonen inte hänger med riktigt...
Låter gött, trots att det distar 98%!
Låter gött, trots att det distar 98%!
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Mmm.. min DV-kamera la av så fick filma med digitalkameran, kanske hjälper o tejpa "micken"...
Bilen låter lite mer än tänkt på tomgång o lågvarv
Så klart monterades även baksätet dit i fredags innan mappning

Jag och VEMS Emil åkte en sväng till Dunker igår med bilen ca. 3-4mil dit, startade upp Andys PV där.
Bilen fungerade fint på landsväg, ligger runt 1500-2000rpm i landsvägsfart
Vi passade på att modda om PPF dumpen, bytte till mjukare fjäder på den.
Nu är dumpen öppen på tomgång, så en strumpa las över dumpen så inte fåglar mm skulle komma in i maskinen

Men åtgärden medförde att laddtrycket sjönk till 0.3bar, hmm.. åkte hela vägen till Dunker o kikade närmare på dumpen där.
Den läcker som ett såll i oringarna. Vilket göra att laddtrycket inte hjälper till o hålla dumpen stängd.
En mebran-dump är nog att föredra, kanske en ProCharger dump.
Vi ställde på dumpen med en starkare fjäder o fick den tätare, vilket gjorde att tomgången även sjönk med 400rpm.
På vägen hem testade vi gasa fullt med bilen, fick upp 0.8bar mycket tidigare än innan.
Men convertern gav upp i samma veva, troligen så vände spraggen.
Gick att stalla fritt till 3000rpm o sedan 4000rpm.. hmm.. bogserade hem bilen.
Startade upp bilen o testade om det gick köra in i garaget, funkade som vanligt först.. sedan vart det friläge i convertern igen.
River ner lådan imorrn, kände att jag behövde en ledig dag från garaget.
Bilen låter lite mer än tänkt på tomgång o lågvarv

Så klart monterades även baksätet dit i fredags innan mappning


Jag och VEMS Emil åkte en sväng till Dunker igår med bilen ca. 3-4mil dit, startade upp Andys PV där.

Bilen fungerade fint på landsväg, ligger runt 1500-2000rpm i landsvägsfart

Vi passade på att modda om PPF dumpen, bytte till mjukare fjäder på den.
Nu är dumpen öppen på tomgång, så en strumpa las över dumpen så inte fåglar mm skulle komma in i maskinen


Men åtgärden medförde att laddtrycket sjönk till 0.3bar, hmm.. åkte hela vägen till Dunker o kikade närmare på dumpen där.
Den läcker som ett såll i oringarna. Vilket göra att laddtrycket inte hjälper till o hålla dumpen stängd.
En mebran-dump är nog att föredra, kanske en ProCharger dump.
Vi ställde på dumpen med en starkare fjäder o fick den tätare, vilket gjorde att tomgången även sjönk med 400rpm.
På vägen hem testade vi gasa fullt med bilen, fick upp 0.8bar mycket tidigare än innan.

Men convertern gav upp i samma veva, troligen så vände spraggen.
Gick att stalla fritt till 3000rpm o sedan 4000rpm.. hmm.. bogserade hem bilen.
Startade upp bilen o testade om det gick köra in i garaget, funkade som vanligt först.. sedan vart det friläge i convertern igen.
River ner lådan imorrn, kände att jag behövde en ledig dag från garaget.