om förbränings hastigheten blir för snabb så blir den instabil och sen blir topptrycket (maximala pik tryket) för högt så det självantänder hela förbränings rummet på en gång. en turbomotor speciellt där man har väldigt mycket luft/bränsle så gäller det att få detatt brinna av i lagom takt annars så blir det problem med hållbarheten och effekten då man måste backa av alldeles för mycket på förtändningen.norrback skrev:Varför vill man ha långsam förbränning?
/Andre'
snabb förbräning vill man ha på låga varv och på bruksbilar för att få bra bränsle förbrukning.
det finns rekomenderade max flam hastigheter och de bruka man komma upp till rätt fort i en race motor redan med måttligt sqirs aria då man varvar mycket.
parametrarna man jobbar med är varvtal, kolvens hastighet i ödp, kläm spalt, sqirs aria, topptryck.
man är mer insatt i detta i tvåtakts värden, men det har hänt mycket i 4t värden också bara sista året även på högsta nivå. hörde att tillockmed prostockarna har tänkt om och nu kör långsammare i sina förbränings rum.
norback om vi ska gå vidare i denna diskution så kan vi göra det i denna tråd som mer handlar om sånt
