den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:Varför vill man ha långsam förbränning?

/Andre'
om förbränings hastigheten blir för snabb så blir den instabil och sen blir topptrycket (maximala pik tryket) för högt så det självantänder hela förbränings rummet på en gång. en turbomotor speciellt där man har väldigt mycket luft/bränsle så gäller det att få detatt brinna av i lagom takt annars så blir det problem med hållbarheten och effekten då man måste backa av alldeles för mycket på förtändningen.

snabb förbräning vill man ha på låga varv och på bruksbilar för att få bra bränsle förbrukning.

det finns rekomenderade max flam hastigheter och de bruka man komma upp till rätt fort i en race motor redan med måttligt sqirs aria då man varvar mycket.

parametrarna man jobbar med är varvtal, kolvens hastighet i ödp, kläm spalt, sqirs aria, topptryck.

man är mer insatt i detta i tvåtakts värden, men det har hänt mycket i 4t värden också bara sista året även på högsta nivå. hörde att tillockmed prostockarna har tänkt om och nu kör långsammare i sina förbränings rum.

norback om vi ska gå vidare i denna diskution så kan vi göra det i denna tråd som mer handlar om sånt :thumbright: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 49&start=0
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Flat kolvtopp är det bästa om man talar framfart för flamfronten.

Men oftast är man tvungen att göra kolvtoppen med grop eller annan avvikelse för att uppnå turbulens i förbränningsrummet (homogenare blandning brinner snabbare), klämspalt, kompressions förhållande, ventil lyft/duration.

/Andre'
power
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

ja slutsatsen av de jag fick förklarat för mig var då att man slapp backa tändningen så mycke och den blev mindre känslig för spikningar och att platt kolvtopp var att föredra om de gick och att klämspalten skulle vara minimal

men nog om de

kolvarna han tagit fram är ganska lik f1 kolven på bilden i tidigare tråd dock sitter kolvbulten ännu högre

sen om man har en kolv som styr vevstaken så är de ju bara göra små distansringar man stoppar på kolvbulten så den styr upp staken
kent kalson motorerna mm har ju så

sen så måste jag tillläga att de spelar igen roll hur snygg och bra design en kolv har om kolven inte tillverkas i riktigt matrial av en som vet vad han gör och de har tydligen tagit flera år att bara hitta en nog bra tillverkare för tydligen har även dom bästa amerikanska tillverkarna inte den bästa kvaliten alltid
jag vet att han tillverkar sina kolvar i england i riktig super kvalite men ändå till vettiga priser
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
jacobson_se
För mycket laddtryck

Re: den optimala B230 turbokolven

Inlägg av jacobson_se »

Pratade lite med Jens Gustavsson tidigare ikväll angående kolvar så jag tänkte lyfta denna tråden lite och se vad folk har för åsikter nu några år senare.

/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag tycker det är fult att ha 'mytoman' under Christofferssons namn,, det är min åsikt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo det är intressant att damma av denna tråd igen och försöka komma fram mot hur den optimala kolvan ser ut med dagens ögon. inte för att jag tror järnet va fel ute men. jag ska läsa igenom tråden igen och försöka komma med nån kommentar.

kadetten cristoffersson va ett klock rent exempel på hur man inte ska va på detta forum (inte i alla inlägg men i många) och då han va väldigt kaxig och stor i munnen mot alla dessutom hade han inte mycket vettigt att tillägga därför va det nån som la till det i hans signum kanske lite för att visa att man inte gör så här och för att varna de seriösa att man inte ska ta han på fullt allvar. han fick flera chanser på sig sen men trillade alltid tillbaka därför är han avstängd i dag.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Re:

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:kadetten cristoffersson va ett klock rent exempel på hur man inte ska va på detta forum (inte i alla inlägg men i många) och då han va väldigt kaxig och stor i munnen mot alla dessutom hade han inte mycket vettigt att tillägga därför va det nån som la till det i hans signum kanske lite för att visa att man inte gör så här och för att varna de seriösa att man inte ska ta han på fullt allvar. han fick flera chanser på sig sen men trillade alltid tillbaka därför är han avstängd i dag.mvh jens
Vad jag sett så har han fått ännu en chans och än så länge sköter han sig....så jag håller med Patrik i hans tankar.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ok. vi får hoppas att det går bättre tredje gången då.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jens Gustavsson skrev:jo det är intressant att damma av denna tråd igen och försöka komma fram mot hur den optimala kolvan ser ut med dagens ögon. inte för att jag tror järnet va fel ute men. jag ska läsa igenom tråden igen och försöka komma med nån kommentar.

kadetten cristoffersson va ett klock rent exempel på hur man inte ska va på detta forum (inte i alla inlägg men i många) och då han va väldigt kaxig och stor i munnen mot alla dessutom hade han inte mycket vettigt att tillägga därför va det nån som la till det i hans signum kanske lite för att visa att man inte gör så här och för att varna de seriösa att man inte ska ta han på fullt allvar. han fick flera chanser på sig sen men trillade alltid tillbaka därför är han avstängd i dag.

mvh jens
men ser man på vilken gammal diskution som hamnat på ytan igen
att vi var oensiga om en del saker jens råder nog inga tvivel om , vissa saker hade du rätt å jag fel i och vise verse och vissa saker går diskutera i åratal framöver och vi ser nog på saker på 2 olika sätt
jag har då inte ändrat någons avatar eller underskrivning och den som gjort de på min tycker jag säger mer vilken typ av person de är som gjort ändringen å jag måste säga att de var lite kul men nog var de lite brist på fantasi att skriva mytoman för ljög gjorde jag inte snarare ifråga satte en del saker och hockuspockus och de stack vist enormt i vissa ögon

jag blev mycke rikigt avstängd då vi diskuterade din motor jens då jag gämförde din gamla motor mot din nya och de var vist inte uppskattat alls så följde en avstängning som resultat istället för svar på kritiken/frågorna

vilket som så bryr jag mig inte i de och ids inte dra upp gammalt groll igen , jag håller mig till min byggtråd och kikar runt lite och läser och har inte tänkt ge mig in i nån större diskution

tack kaddetten och super7

nu har jag sagt mitt å sen tycker jag diskutionen kan fortsätta om den optimala b230 kolven

mvh björn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag bestämmer inget på detta forum det gör vi tillsammans vi som sköter om sävar forumet och vi vill bara hålla en viss ordning här så alla seriösa törs/vill skriva här och vi har en linje vi vill ha här gällande hur man beter sig mm. inget personligt björn. jag har inga problem med att du är tillbaka här bara det inte blir som förut.

som sagt vi fortsätter att diskutera kolvar nu.

mvh jens
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

den optimala B230 turbokolven

Inlägg av lyyski »

Nu har ja inget direkt att tillföra denna diskussionen , men har gått o funderat på lätting av standard kolvar?

Är de något man gör?

Sen en fundering, kolvkjolen kan man minska den? Vilken funktion har egentligen kjolen "styrning"?

Finns det annars några vettigare standard kolvar man kan bruka på en b230 sugmotor som vill varva en del?

Hoppas det inte stör med en mindre avancerad fråga i denna tråden?

Med vänlig hälsning,
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Inlägg av ace_of_cloves »

hur är denna typ av kolvtopp?
Bild
Användarvisningsbild
Fiskpimp
Lite mer laddtryck

Inlägg av Fiskpimp »

Till en fyrventilare men ganska prydlig ändå...

Bild

/J
Bild
http://www.spinkenmotors.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

kolven här över är kass i en volvo motor skulle jag nästan säga då den är för kort och den har inte heller full cirkel under kolvbulten som verkar behövas. jag tycker järnets första förslag fortfarande är gällande men det vore kul att snacka mer om vilket matreal som är bäst. är det givet att det är den sega men expansiva 2618 aluminium legeringen som kräver så stort kolv spel?

när man har feta ring land och ringarna långt ned är det inte då kanske möjligt att åka en hårdare kolv där man kan gå ned i kolvspel en hel del?

när jag har tid så ska jag mäta hur stor skillnad det är i dim på två kolvar på olika temperaturer. hur varm blir en kolv på skörten? ca 250 grader?? (jag slänger de i ugnen och mäter med mikrometer i olika temperaturer, jag förstår att tempen inte är riktigt så i motorn i drift men det blir kul att se skillnaderna i alla fall)

jag har aldrig fått en original gjuten kolv med typ 0.05mm spel att nypa i loppet iallafall. hur mycket behövs med en 2618 kolv för att undvika nypning i verkligheten??? behövs verkligen 0.15mm som det blir enligt tillverkaren med turbo mm?? jag är skeptisk!

man måste iallafall tänka på vad som fungerar och inte fungerar på en sån volvo motor och då vanliga kolvar fungerar så bra så kanske man inte ska uppfinna hjulet igen utan bara få den lite mer stark och med lite modernare ringar mm.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Om man låter kolvarna vända längst upp i en volvomotor samt med så låg komphöjd som möjligt(lång stake)
mao toppdecka blocket minimalt.
Så kommer kolvarna slamra mindre samt blocket vara stadigare.

Sen Jens, kolven nyper sällan längst ned på skörten, utan mer 'mitt på' så mät där.
Norrmännen som var och köpte min kadett var impade över hur tyst maskin gick, även vid kallstart.(inget kolvslammer)
Jag har då valt som du förespråkar, kolv med bredare skört..
Men då i kombo med det jag skrev först.
Oljeringen hängde juh mitt i kolvbultshålet nästan ;)

Mercan jag har(C36) har juh kolvar liknande fiskpimp postade, och den slamrar som attan första 5sec vid uppstart.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar