264 med cheva 350 + lite annat snått å gott
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
Fast 940s stora kyl är lika brett men lite högre, det löser man snabbt med kapen!
Dessutom mycket lättare att få tag på(finns på biltema för runt 1000:-)!
Dessutom mycket lättare att få tag på(finns på biltema för runt 1000:-)!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
Tyckte att det var lätt att få tag i dieselkylaren
köpte den ny från någon ? Volvoverkstad runt Stockholm för 800:- ink frakt,
och alla skrotar måste väl krylla av gammla volvo dieslar ? och JA den passar utan kapning, bara flytta byglarna som den sitter med, färdiga hål.
/ Göran
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
och alla skrotar måste väl krylla av gammla volvo dieslar ? och JA den passar utan kapning, bara flytta byglarna som den sitter med, färdiga hål.
/ Göran
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
det var bra pris på dieselkylet.. skulle man köpt sig ett då!
tackar så mycket för alla tips:)
/johan
tackar så mycket för alla tips:)
/johan
wrooommm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
STOPP Å BELÄGGjohanF skrev:
Byggt om för å passa nyare vevaxel csb.
blev ingen vidare iskörnig här nere för oss... va i i 2 helger.
men jag va duktig å fick rasat min motor efter bara några timmar!![]()
fan va dum man e ibland hade glömmt dra fast fördelaren så den hoppa upp å oljetrycket försvann, ja resten kan ni tänka er själva.
nu sitter det en org tbi maskin med de sprutet i så nu används bilen tillvardags den är ju orginal nu så![]()
det duger till att leka samtidigt som man åker till affären iallfall
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Om du inte redan kommit på det...Så där kan du INTE göra med svänghjulet. Cheva 350 med delad bakre vevaxeltätning ( 1986 å tidigare ) är internt balanserade. 350 med hel packbox runt vevaxeln är externt balanserade och har balansvikt på svänghjul/flexplatta. Det finns alltså en anledning till att bultindelningen på vevaxelflänsen är olika, för att det inte ska gå att sätta dit fel grejor. Har du haft igång motorn måste det vibrerat mycket.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
242a med cheva 350 ms och turbo
Hmm de har jag inte tänkt på.. Inte märkte jag nått heller har använt bilen endel med det svänghjulet nu. Kanske skulle tagit ner det och balanserat det då??
//Johan
//Johan
wrooommm
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
Alltså, på dom senare ska det vara ett svänghjul med vikt på ena sidan för att få motorn i balans. Vevaxeln måste balanseras tillsammans med svänghjulet.
Svänghjul och flexplatta:
![Bild](http://image.carcraft.com/f/10415982%20w750%20st0/ccrp_0803_12_z%20engine_balancing%20flexplate_front_and_rear.jpg)
Svänghjul och flexplatta:
![Bild](http://image.carcraft.com/f/10415982%20w750%20st0/ccrp_0803_12_z%20engine_balancing%20flexplate_front_and_rear.jpg)
Jonas Bylund
![Bild](http://www.joby.se/images/sig.jpg)
![Bild](http://www.joby.se/images/sig.jpg)
242a med cheva 350 ms och turbo
Jaha:( va dumt. Jaja de får gå sålänge de går då. Märker inget konstiga vibrationer i motor eller bil när jag kör eller står å varvar?
Ja får tänka på det till nästa motor tack för info:)
/johan
Ja får tänka på det till nästa motor tack för info:)
/johan
wrooommm
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
jag gjorde en gång om ett nyare svänghjul o satte på en gammal motor i min båt, fy fan va det vibrera
(nu har jag lärt mig)
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
Erik G
242a med cheva 350 ms och turbo
Okej jag byggde ett gammalt till den nya
Heheh ja kanske har byggt obalansen på "rätt"ställe;)
Heheh ja kanske har byggt obalansen på "rätt"ställe;)
wrooommm
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
jag har ett nytt problem på 260in nu.. kopplingen, jag har 940 slav och huvudcyulinder och det är precis så den frikopplar eller man märker att den vill dra iväg när man står still å kopplar med växel i..
jag skulle vilja ha en mindre slavcylinder ca 16-17mm i diameter fast längre än 940ins.
jag ingen bara massa huvudcylindrar men byter jag den till en större så kommer jag ju trycka ur kolven.
någon som har något bra tips?
hoppas jag förklarade så man förstår problemet hehe.
mvh johan
jag skulle vilja ha en mindre slavcylinder ca 16-17mm i diameter fast längre än 940ins.
jag ingen bara massa huvudcylindrar men byter jag den till en större så kommer jag ju trycka ur kolven.
någon som har något bra tips?
hoppas jag förklarade så man förstår problemet hehe.
mvh johan
wrooommm
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
Hoppas du löser kopplingsproblemet på ett bra sätt, så jag kan kopiera det sen
Har exakt samma problem i min V8 242:a.... Eller hade iaf när motorn va hel![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![:whistle:](./images/smilies/whistle.gif)
Har exakt samma problem i min V8 242:a.... Eller hade iaf när motorn va hel
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
242a med cheva 350 ms och turbo
Jag var å köpte en kolvtätning idag för 16mm cylinder så ja svarvar en själv och testar om jag får till de. Skulle de funka kan jag lägga upp lite bilder och mått på sakerna om du vill kopiera:)
/johan
/johan
wrooommm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
Använder du hela slaglängden på huvudcylindern då? Kanske räcker å bygga om pedalen lite?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
jag tror det. med org slavcylinder kan jag inte få ut mera slaglängd innan kolven kommer ut iallafall.
/johan
/johan
wrooommm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
- Ort: ljungby
Re: 242a med cheva 350 ms och turbo
du kan inte göra som jag gjort på min bmw då?
Jag fick svetsa på 2 10mm tjocka klackar på kopplingsgaffeln där uttrampningslagret ligger an för att få rätt spel å slaglängd![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag fick svetsa på 2 10mm tjocka klackar på kopplingsgaffeln där uttrampningslagret ligger an för att få rätt spel å slaglängd
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
learning by trail and error