BMW E30 318is (M42B18)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

BMW E30 318is (M42B18)

Inlägg av Jonas Orellana »

Tjenare, detta är då som ni ser en tråd om mitt första turbo bygge!
Är väldigt ny inom detta område, men man måste väl börja någonstans och någon gång va? =)

Ja, dåså, som rubriken lyder, så ska jag försöka mig på att turbo konvertera min E30 318is!
Och är inte helt hundra på vad jag behöver göra för att kunna få ut 300+ HK ur den lilla stackaren!

Jag hade tänkt mig detta:
Turbo, HX35 eller T70?
Spridare, BMW 735 borde väl räcka?
LMM, BMW 735 borde väl räcka?
Koppling vet jag inte ännu, har kollat runt lite och har sett att Sachs 618 tryckplatta ska tydligen passa(om jag inte minns helt fel!), och en 228mm Sinter eller en 215mm!(beroende på vad som passar förstås..)

Topp mässigt så blir det nog bara att porta toppen till att börja med!
Hur jag gör med resten av drivlinan är fortfarande en fråga, men det blir nog bara orginal än så länge! Har läst att E30s drivlina ska palla 400hk! Om detta nu stämmer vet jag då inte förstås..

Så, ni får jätte gärna komma med förslag, förbättringar, påpeka osv osv! All hjälp behövs!

Tack på förhand!
Man måste börja någonstans!
Bonje
Ganska mycket laddtryck

Re: BMW E30 318is (M42B18)

Inlägg av Bonje »

Hej!

För 300Hk behöver du inte öppna motorn, eller porta toppen, lägg pengar på ett riktigt sprut i stället.

-618 tryckplattan passa inte M42 svänghjulet. Skaffa ett M20 svänghjul, -618 tryckis tillsammans med en 228mm organisk (original lamell)

Växellådan i din är en getrag 240, den är ganska klen, men för 300 håller den nog ett tag iaf.
Jag hade bytt till en M3/328 låda på en gång. Sen blir det lite meck med kardan efter det förståss..

Turbo hade jag valt en Mitsubishi TD04-19T. Den räcker lätt till 300Hk och du har att växa i upp till ca 400Hk.

Grenrör till det råkar jag ha ett till salu.. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=70195" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har en projekttråd på PPF om min 318 is turbo, kanske vore värt att titta i.
Sök på mitt namn (Bonje) och 318is turbo så hittar du den snart.

MVH. /Bonje
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537

SÄLJES:

Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

735 spridarna är bara på 192CC så dom räcker väll som bäst till ca 130 hk :-)
och 735 Lmm vet jag inte om den passar till M42:ans styrsystem iaf så bli det fel luft till bränsle ratio med 735 spridarna

Du borde ha runt 300cc spidare OM 735:an lmm passar och fungerar som den ska, men då har du bara soppa för ca 200hk.

så ett nytt riktigt sprut är nog ingen dum ide.
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Bonje skrev: För 300Hk behöver du inte öppna motorn, eller porta toppen, lägg pengar på ett riktigt sprut i stället.

-618 tryckplattan passa inte M42 svänghjulet. Skaffa ett M20 svänghjul, -618 tryckis tillsammans med en 228mm organisk (original lamell)

Växellådan i din är en getrag 240, den är ganska klen, men för 300 håller den nog ett tag iaf.
Jag hade bytt till en M3/328 låda på en gång. Sen blir det lite meck med kardan efter det förståss..

Turbo hade jag valt en Mitsubishi TD04-19T. Den räcker lätt till 300Hk och du har att växa i upp till ca 400Hk.
Okej! Som sagt, jag är ju helt ny på detta område!

Är det svårt att byta svänghjul? (Jag har ju aldrig gjort något sådant förut så..) Så det är inte lönt med andra ord att köpa en Sinter?

Blir nog att köra på min getrag 240 tillsvidare då med andra ord, sedan när den rasar så blir det att köpa sig en bättre då! :wink:

Angående turbon, jag är ju riktigt KÄR i ljudet som kommer från " Screamer pipe " så.. Men är nog bättre att lyda ditt råd!

Såg din tråd, riktigt snyggt bygge du har där! Är det klart? Eller håller du på med huset fortfarande? Och stort grattis till att du har blivit fader! Ska också bli far nu i Januari så kommer inte ha så mycket tid till att hålla på med bilen efter det då förstås! (lite off topic)
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

phixit skrev:735 spridarna är bara på 192CC så dom räcker väll som bäst till ca 130 hk :-)
och 735 Lmm vet jag inte om den passar till M42:ans styrsystem iaf så bli det fel luft till bränsle ratio med 735 spridarna

Du borde ha runt 300cc spidare OM 735:an lmm passar och fungerar som den ska, men då har du bara soppa för ca 200hk.

så ett nytt riktigt sprut är nog ingen dum ide.

Har läst lite om just det där, fick se en " budget " turbo konvertering tråd, och där sa han att man kunde ta dom spridarna/LMM, motorn ligger ju på 211hk orginal, så nog borde dom orka lite närmare 300hk tycker jag!
LMM'n måste man byta själva kontakt huset, och även " Klicka " den så att den fick rätt luft mängd osv osv!

Men tack så mycket för eran info! Blir nog att köpa sig ett sprut! Vems borde väl duga va?
Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Denniz »

Bmw:s sexor ha små spridare orginal, 192cc är nätt och jämt så de går med orginal effekt.
Sen behöver en 4:a större spridare per cylinder än en 6:a, så du blir nog illa tvungen att köpa spridare.

Lmm är ju nått du slipper med vems sprut vilket är skönt, om du nu ska skaffa de ist.
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Bmw:s sexor ha små spridare orginal, 192cc är nätt och jämt så de går med orginal effekt.
Sen behöver en 4:a större spridare per cylinder än en 6:a, så du blir nog illa tvungen att köpa spridare.

Lmm är ju nått du slipper med vems sprut vilket är skönt, om du nu ska skaffa de ist.
Åfan.. Då blire att köpa några nya spridare då! Något förslag på storleken för att ha ut 300-400hk? Och är det låg eller hög ohm på dom?
Och vad är det bättre sprutet? (Alltså enklare för en nybörjare) Megasquirt eller Vems? Ni får ursäkta mina frågor, men är nybörjare som sagt på detta område :whistle:
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Micke Johansson »

Har kardan åt 318is om du vill köra ZF låda.
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
jonthe93
Lite mer laddtryck

Inlägg av jonthe93 »

Hx35 turbon funkar bra till m42an,fullt ladd runt 4000rpm.Vet dock inte vilket avgashus jag kör på...
Sen tycker jag också att du ska köra på ett riktigt sprut! Vems funkar riktigt bra. Spridare bör du ha 600cc + om du ska köra på e85! ARP bult till toppen rekommenderas också! :)
Kul med 318is turbo projekt!
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Har varit dålig på att svara/uppdatera tråden.. Men den är inte död! Det blir att köra med original låda/drivlina än så länge!
Det blir vems, men i te just nu.. Nu är det fokus på att få bilen besiktad och körklar! Sedan efter det blir det att bygga monstret! Det jag har gjort än så länge är att försöka sätta på m3 e36 fronten på bilen!.. Det är lite jobb! Och den var riktigt sprucken och trasig, så har hållet på och fixat ihop det... Som tur är så är det strax klart :wink:

Bilder kommer så småningom!
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

m3 e36front är så sjukt snyggt på e30! :) och ännu en m42 kille. kul :)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Det kommer att bli riktigt snyggt hoppas jag på!:)
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Ja, det har inte hänt så mycket för mig i mitt garage inte! Men lite har jag fått gjort! Dels så har jag pratat mycket med " Bonje " angående grenrör och en insugs adapter, och lite diverse.
Men nu har han hunnit göra en hel del på grenröret! Det är kvar litegrann fortfarande, men oturen ligger framme, han har blivit sjuk, så han har tagit en " siesta " nu, men på måndag då ska han sätta igång igen har han sagt! Så taggen ligger i luften! :D (Ska försöka få upp några bilder på bygget!)

Det som ligger nu på inköpslistan är: Turbo, WG, spridare och sprut, m20 svänghjul och en sachs 618 tryckis! Sedan blir det att prova göra några :lakrits: på backen!
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Ja, här kommer några bilder då!

Här är Bonje i full gång med att "prova" passa in en hx40 i ett väldigt trångt utrymme!
Bild
Insugs adaptern, från "ägg formad" till rund, superb om jag får säga det själv!
Bild
här är lite bilder på grenrörets födelse, det är inte helt klart som sagt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Wastegatens placering.
Bild
en början på WG röret. Såhär kommer WG röret att bli.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Och slutligen, turbons position! Det kommer inte alls bli trångt! Kommer måsta massera hjulhuset, och kapa lite i rambalken. :wink:
Bild
Bild
Jonas Orellana
Lite mer laddtryck

Mobil bilder.....

Såhär var tanken att bilen ska se ut i slutändan!
Bild
Just nu ser den ut såhär....
Bild
Var tvungen att kapa orginal kjolen så att jag kunde få bort den där glipan mellan grill och kjol..
Före...
Bild
Efter..
Bild

Jo juste, förhoppningsvis kommer mina m3 saker till bilen imorgon! Vinge och sido kjolar! :D
Skriv svar