hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjligt
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 13, 2008 2:46 pm
- Ort: hultsfred/vimmerby
- Kontakt:
hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjligt
har satt i m50 b25 i min folkracebil och vill ha ett enkelt kopplingsschema om någon kan hjälpa mig...
dessa förutsättningar har vi att jobba med:
motor och elhärva från e34 1994
själva motorhärvan är orörd..
elsystemet är klippt innan motorkontakten(den runda) och jag vill veta hur jag skall pickla ihop detta med ett skitenkelt elsysytem ala folkrace....vill ha signal för varvräknare samt oljetryck om det e möjligt
i lådan för boxen är den lilla härvan men den fyrkantiga kontakten också klippt..vad e den till o hur skall den ev kopplas in???!
tacksam för lite hjälp!
dessa förutsättningar har vi att jobba med:
motor och elhärva från e34 1994
själva motorhärvan är orörd..
elsystemet är klippt innan motorkontakten(den runda) och jag vill veta hur jag skall pickla ihop detta med ett skitenkelt elsysytem ala folkrace....vill ha signal för varvräknare samt oljetryck om det e möjligt
i lådan för boxen är den lilla härvan men den fyrkantiga kontakten också klippt..vad e den till o hur skall den ev kopplas in???!
tacksam för lite hjälp!
att fela är mänskligt.erkänner att jag trimmat o kört saab!
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
http://wedophones.com/BMWManualsLead.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
Sen är det ju två? grova röda som ska ha konstant + också
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 13, 2008 2:46 pm
- Ort: hultsfred/vimmerby
- Kontakt:
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
kan man få ett svar så en fetrudis på el fattar???
vad kan man slopa o vad skall man koppla till,jorda osv!??
tack igen!
om det spelar roll så va det en 92.a o inget annat!!
vad kan man slopa o vad skall man koppla till,jorda osv!??
tack igen!
om det spelar roll så va det en 92.a o inget annat!!
att fela är mänskligt.erkänner att jag trimmat o kört saab!
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
För att starta den behöver du koppla dom två röda grova till konstant plus
Är väl nån grov jord också som måste kopplas in, minns inte?
Sen tändningsström på den gröna och svartgrön är tillslag till startmotorn
Brun/grön till oljetryckslampa
Blå till laddlampa
Svart till varvräknare
precis som det står i listan
Sen lär måste du ju ha en kabel från batteriet till plus på startmotorn och jord till motorn
Är väl nån grov jord också som måste kopplas in, minns inte?
Sen tändningsström på den gröna och svartgrön är tillslag till startmotorn
Brun/grön till oljetryckslampa
Blå till laddlampa
Svart till varvräknare
precis som det står i listan
Sen lär måste du ju ha en kabel från batteriet till plus på startmotorn och jord till motorn
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 13, 2008 2:46 pm
- Ort: hultsfred/vimmerby
- Kontakt:
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
lyyysande tack som faan.....antar den lilla kontakten som sitter i lådan till boxen bara e att skita i...eller????
jag trodde närmast att det va till soppapump o armaturen....
antar att det bara e ATT KOPPLA PUMPEN PÅ EN VIPPSTRÖMBRYTARE OSSÅ!!!
oj caps lock!
jag trodde närmast att det va till soppapump o armaturen....
antar att det bara e ATT KOPPLA PUMPEN PÅ EN VIPPSTRÖMBRYTARE OSSÅ!!!
oj caps lock!
att fela är mänskligt.erkänner att jag trimmat o kört saab!
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
Du kan koppla bränslepumpsreläet på den grön/lila kabeln så går pumpen bara när motorn går, lite mer säkert så kanske
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 13, 2008 2:46 pm
- Ort: hultsfred/vimmerby
- Kontakt:
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
men kan man köra pumpen utanför systemet...?
motronic systemen fuckar inte upp sig om man kopplar så???
all el i bilen kommer brytas med huvudbrytare!!
motronic systemen fuckar inte upp sig om man kopplar så???
all el i bilen kommer brytas med huvudbrytare!!
att fela är mänskligt.erkänner att jag trimmat o kört saab!
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
Jo, du kan koppla den utanför systemet, men det är ju ingen dum idé att pumpen stannar när motorn stannar ur säkerhetssynpunkt
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 13, 2008 2:46 pm
- Ort: hultsfred/vimmerby
- Kontakt:
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
sist men inte minst..e det samma inkoppling på en 535 e34 1989?? bygger några såna...o banan vad kablar det e i dom ....
tack återigen!
tack återigen!
att fela är mänskligt.erkänner att jag trimmat o kört saab!
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
det enda som kan ersätta hk är mera hk...eller en b20;)
http://www.youtube.com/watch?v=OnT9hFnJjMA
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
4,5,6 DME det är själva databoxen, aircondition eller larm, ju mer ja läser ju mer hittar ja vad det kan betyda? å dessa kablar kopplar ja in vart då? tändström? eller lämnar till tomma intet?Steve skrev:
Sen är det ju två? grova röda som ska ha konstant + också
15,18 start motor, Måste dessa in i starten? Motorn är monterad i en annan bil och tänkte använda bilens kablar till starten. Bara klippa dessa kablar?
22. Lambda Relä kabeln gör jag vadå med? Lamda och allt är inkopplat så det är kabeln från den runda kontakten.
25 Generator, denna blåa ska in i mätarn till laddlampa eller är det nått tillslag till generator? Likadant där, tänkte köra bilens org kablar in i generator.
2st grova röda som ska ha konstantplus, Antar att det är bla denna som är till höger om oxygen sensor heater relay.
Men vart är den andra?
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
Verkar va svårt, Nåja vi forsätter vidare, verkar bli eftermarknadssprut tydligen då polarn inte vill jävlas längre som de set ut
Vi har 2st kontakter på org härva vi är brydd på, den ena sitter tillsammans med kontakten till lmm, Nån som har idé? forumsbilder verkar inte funka å ladda upp samt pixbox nere.
Den andra kontakten sitter i samma "härva" som kablarna till generatorn.
Pin nr 15 startmotor, svart/grön kabel, vad ska göras med den? start motorn funkar fint utan den!
Vi har 2st kontakter på org härva vi är brydd på, den ena sitter tillsammans med kontakten till lmm, Nån som har idé? forumsbilder verkar inte funka å ladda upp samt pixbox nere.
Den andra kontakten sitter i samma "härva" som kablarna till generatorn.
Pin nr 15 startmotor, svart/grön kabel, vad ska göras med den? start motorn funkar fint utan den!
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
hur är det på bmw e39 525i är det någon som får fram kopplingschema till den?. blir en sån motor i folkrejsarn om man enkelt kan koppla ihop det.
Re: hjälp med inkoppling av motoronic bmw så enkelt som möjl
Vad är det för skillnad på pin 15 och 18, jag har nu bara den grövre svart/gul pin 18 inkopplad.
Har soppa, har ström till spolarna, dock sjunker dom till 8-9volt vid startförsök, har rätt ohm på vevaxellägesgivarn men bilen tänder inte. får ingen gnista. Nån idé?
En ide jag har e att vevaxellägesgivarn e bucklig å då kanske tappar lite i avståndet till triggerskivan?
E brydd på vad jag ska göra med kabel från pin nr 15, svart/grön till startmotorn. säkrat upp och dragit till batteriet å säkringen går oavset om ja kopplar på plus eller minus.
Har soppa, har ström till spolarna, dock sjunker dom till 8-9volt vid startförsök, har rätt ohm på vevaxellägesgivarn men bilen tänder inte. får ingen gnista. Nån idé?
En ide jag har e att vevaxellägesgivarn e bucklig å då kanske tappar lite i avståndet till triggerskivan?
E brydd på vad jag ska göra med kabel från pin nr 15, svart/grön till startmotorn. säkrat upp och dragit till batteriet å säkringen går oavset om ja kopplar på plus eller minus.