Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hehe, jag hoppas att det blir skillnad med en standard motor med skruvkompressor som har inre kompression jämfört med Eaton som är av roots typ (deplaciments maskin- blåsare).
Just min Autorotor heter 3133 2.0 vilket innebär att den har en inre kompression på 1:2. Normalt är 1:1,4 Detta menas med att den har 1bar tryck redan när luften lämnar kompressorn. Det finns både för och nackdelar med det. Vid låg/ medel last "under 1bar till motorn" kommer ändå kompressorn att få arbeta med att komprimera den luft den får 1:2 trots öppen bypass, och därmed kommer den att dra mer effekt än en som har lägre inre kompression "tex 0,4bar". Men har man ett laddtryck till motorn som är mellan 1-1,5bar, så har 1:2 kompressorn långt försprång jämfört med en standard 1:1,4 då det går åt mindre energi att komprimera "mjukt" längs skruvarna än att tvinga in luften i ett utrymme som redan är trycksatt. Mao är min 2,0 effektivare på högre laddtryck än en med 1:1.4 ratio.
Roots typen har ingen inre kompression "förutom nyaste generationen som påstås skapa en viss kompression.." utan helt enkelt "boxar" in mer luft än motorn vill ha, från en sida skovlarna till den andra och på så vis skapar laddryck. Denna metod är mycket ineffektiv när man strävar efter laddtryck över 0,7bar och skapar ohanterbar värmeutväckling och mycket effektförluster.

Som ett kul exempel: Topfuel testade twinscrew men blev förbjudna direkt då de "enl hörsägen" producerade ca 2000hk mer än med roots.. Sen påstås en topfuel roots dra ca 1200hkr vid 4.5-5bar i laddtryck (inte konstigt att remmen flyger av)- detta laddtryck är endast möjligt om man sköljer kompressorn med metanol som kylning.

Men allt detta vet ni ju redan då det inte är några nyheter. :wink: Jag håller fortfarande tummarna att allt kommer att funka finfint!! :mrgreen:

Ang kylarslangen så är det precis en nödlösning då jag inte hittat en slang som verkar passa än. Men den ska bytas ut så snart jag hittar en riktig slang. :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

Jag har som satt inte testat nått annat än eaton och har hört samma som du säger från en konsult vi brukar ha inhyrd på jobbet som även jobbar lite för lysholm. Nu vet jag inte hur pass likheterna är mellan din och lysholms modell men han menade på att dem problemen jag upplevt beror på att effektstölden i eaton är direkt linjärt med varvet. Vilket innebär att direkt man passerat varvtalet för motorns maximala vridmoment så sjunker effektkurvan som en sten. Därav den upplevs som stendöd över ca5000 även fast man 'frikopplat' så den inte behöver komprimera luft till motorn. Detta skulle bli mindre påtagligt mindre med tex en lysholm enligt han.
Personligen tror jag att kompressor lämpar sej bättre på.motorer med större motorvolymer som är mer tacksamma att utveckla effekten på lägre laddtryck.
Men det blir ju som du är inne på ändå stor skillnad mellan en Na motor och en kompressorladdad. Jag utgår ju hela tiden från skillnaden mot en turboladdad motor så det är väll på sätt och vis en orättvis jämnförelse...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Cassius »

knotan: Har du bromspapper där man ser att effekten avtar efter 5000 varv? Det borde ju gå se där om det känns så markant som du säger.

Tänkte mest på dessa bromsdiagram:
Bild
Bild
Detta är en Honda B20 med en MagnumPowers Eaton M90, kort sagt en hårt portad M90.

Sen detta:
Bild
En Honda K20 med M62a tydligen (jag vet inte om jag riktigt tror på effekten dock....)

Så det verkar ju som om "små" högvarviga motorer går få till att ge effekt en bit över 5000-5500rpm, förutsatt att det går se enbart på bromsdiagrammen..

Tråden diagrammen kommer från pratas det mycke flöden i, han som har B20 motorn upplevde det du beskrev innan han bytte till ett bättre flödande insug. Kanske kan ha varit något sådant som bromsat? Kompressorer gillar ju inte motstånd/restriktioner mellan sig och förbränningsrum...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

Nej det blev aldrig bromsat omedelbart kompressor. Tog bort den helt och körde bara turbo tex i 360 in. Den lämnade dryga 500 häst och 650 mm strax under två bar. Dem drog sjukt nog upp till maxeffekten på närmare 7000 . Så det känns inte som det var motorn som flödade dåligt... Sen hondamotorn du jämför med har inte många likheter med en Volvo heller...
Återstår ju att se hur den här b234an funkar. Jag tror skillnadenligger i att den här kompressorn är bättre lämpad än en gammal eaton som jag använt..
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hehe! :)
Kul med lite diagram! Det verkar ju klart fungera på japps motorerna.


Psst... Det är en B204 jag bygger på :arrow: 2.0 liter men med samma antal ventiler.. :wink:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Cassius »

knotan skrev:Nej det blev aldrig bromsat omedelbart kompressor. Tog bort den helt och körde bara turbo tex i 360 in. Den lämnade dryga 500 häst och 650 mm strax under två bar. Dem drog sjukt nog upp till maxeffekten på närmare 7000 . Så det känns inte som det var motorn som flödade dåligt... Sen hondamotorn du jämför med har inte många likheter med en Volvo heller...
Återstår ju att se hur den här b234an funkar. Jag tror skillnadenligger i att den här kompressorn är bättre lämpad än en gammal eaton som jag använt..

OK. Vad tror du det är som gör Honda motorerna mer lämpade för kompressorladdning då? Jag säger inte emot dig, jag är bara intresserad :) Det känns ju lite som att om det fungerar på Motor A, borde det även gå få att fungera på Motor B..

Problemet med en kompressor är att den tappar orken om det blir restriktioner, t ex turbulens i insuget efter ett visst varvtal eller vad det nu kan arta sig som. En turbo regleras ju med en wastegate, så om vi säger att du får turbulens som "dödar" 2 hekto ladd efter 5000rpm, eftersom wastegaten är inställd för ett visst laddtryck så stänger den väl bara lite igen så att laddtrycket övervinner motståndet och på så vis kompenseras "ett konstruktionsfel" av systemet självt, det kan ju inte ett kompressorsystem göra. Eller tänker jag helt fel?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

knotan skrev:Nej det blev aldrig bromsat omedelbart kompressor. Tog bort den helt och körde bara turbo tex i 360 in. Den lämnade dryga 500 häst och 650 mm strax under två bar. Dem drog sjukt nog upp till maxeffekten på närmare 7000 . Så det känns inte som det var motorn som flödade dåligt... Sen hondamotorn du jämför med har inte många likheter med en Volvo heller...
Återstår ju att se hur den här b234an funkar. Jag tror skillnadenligger i att den här kompressorn är bättre lämpad än en gammal eaton som jag använt..
Om jag förstod dig rätt så sög kompressorn genom turbon (2-stegs, serieladdning). Samt att bypassventilen öppnade när turbon fått upp trycket och skickade en del av luften förbi kompressorn men resten genom kompressorn.
En direkt tanke borde väl vara att kompressorn isig skapar en massa värme samt att turbon isig skapar också en massa värme- Den luft som passerar genom kompressorn borde helt enkelt bli fruktansvärt varm...
Normalt verkar det vara att man använder sig av en bypassventil som är ca 30mm. Om det är en sådan som du använde dig av så måste ju HX55an på 1,7bar i ladd trycka genom det lilla spjället eller genom kompressorn vilket borde vara en stor mängd genom kompressorn.
JM-Tech ville verkligen poängtera att en kompressor MÅSTE ha så fritt flöde som möjligt på insugssidan, så en liten flödesförlust där är katastrofalt för hur mycket man får ut av sin installation.
Följdfundering.. Att suga genom en tungdriven turbin på inloppen på kompressorn via div. rör borde då inte heller vara en optimal lösning.

Hur fick din bypassventil sin "signal/tryck/vaccum" att öppna?
Hehe, Jag kan ju förståss ha missförstått alltihopa också! :whistle:

Hoppas du inte ser det som kritik.. :) tycker det är en mycket intressant diskussion bara.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Cassius »

Även trycksidan är känslig för en kompressor. Jag läste ett test där man provade en svindyr WRC ic mot den billigaste kina IC'n man hittade. Spjäll före kompressorn, kompressor genom ic till motor. Tryckförslusten över IC'n var 0,05 bar på WRC IC'n, men hela 0,17 bar på kina IC'n.. Kör man turbo är de ju lätt att kompensera för en sådan skillnad dock :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

Hondamotorn har väll en hel del mer effekt redan orginal med ett högre användbart register och dessutom justerades kammar ( typ vanos?)
En volvomotor är ju vanligen rätt trött på höga varv även utan en extra belastning ...

Dem byggen jag har hållt påmed har jag testat en hel rad olika typer av styrning mellan kompressor och turbon med snarlika resultat. Man kunde säkert i en bromsbänk se vad som gjordes rätt och fel och på så vis ta fram en vettig lösning. Jag gjorde ju bara testkörningar på gatan som Mao inte blir helt rättvisa. Rumpsensorerna kan ibland vis fel. Men när en motor känns död över 5000 även fast laddtryck finns så känns det inte rätt....återstår som sagt att se hur resultatet blir. Förhoppningsvis kanske den lilla 2.0an funkar bättre på höga varv med relativt bra flöde i toppen jämfört med en b230?? Och sen en vettigare kompressor som sagt.
Självklart kommer det bli stor skillnad mot en Na motor och vridet kommer göra den lätta bilen väldigt snabb
Men jag är fortfarande rätt säker på vatten kommer ge maxvridet ganska tidigt. Runt 3500-4000 sen maxeffekten runt 4500-5000 sen över det rätt orkeslös.
Kommer nog ge snarlik kurva som en b230 gör med för liten turbo . Och det är väll iofs den karaktären du är ute efter med tanke på regbesiktning osv..
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Varning för OT:
"En volvomotor är ju vanligen rätt trött på höga varv". Konstig inställning tycker jag, då en volvo motor från 60-talet går varva betydligt mer än vad många andra motorer klarar av och jag tycker inte man ska jämföra men en honda civic motor eller liknande, bara för att den är rödmarkerad först vid 7000rpm betyder inte att det finns varken vrid eller effekt, har du ens kört en honda civic undrar jag? Det har jag.
Det går utmärkt att varva en volvo 7000rpm också om man vill, byt till en lite vassare kam och du slår honda motorn på alla punkter.
Sedan beror mkt på HUR man kör.
Igår såg jag en Porsche carrera gt4 (vad den nu heter) åka förbi mig på en skogsväg som jag kör flera ggr/vecka så jag åkte efter med min sunkiga 245 B21A -83 med brytarspetsar osv.
Kom ganska fort ikapp den då den hamnat bakom en hästtransport, men när jag legat bakom en stund blev han irriterad och blåste om släpet, så åkte jag efter.
Han försökte komma ifrån men jag lyckades hänga på skapligt, sedan kom vi ifatt en vägsnigel till som låg i 60 på 70 väg och tog en stund innan vi kom om den, sedan var det inte så långt kvar till vi kom ut på större väg, men hur han än gasade (han fick lite däcksläpp några gånger) så lyckades han inte köra ifrån med många meter och i kurvorna kunde jag kört snabbare än vad han vågade och jag fick till och med bromsa några ggr.
Lite märkligt tycker jag med tanke på att jag kör ballongdäck från 70-80 talet o han hade åtminstone 235mm lågprofil eller mer bak.
Att han kör ifrån mig på landsväg är det ju inget snack om, han har turbo o flera hundra hästar, och min nålventil i förgasaren räcker inte flöda mer än en toppfart på knappt 150 blås.
Jag tycker inte själv jag är speciellt "bra" på att köra, och jag har aldrig kört varken bana eller drifting, men jag har kört bil åtminstone 50 tusen mil.
Tycker det är alldeles för mkt snack i trådar här på forumet, om vad som ger mest effekt hit eller dit.
Vad ska man med 1000hk till om man ändå inte kan använda effekten?
Jag har ägt så pass många gamla volvo 140-240-740 att jag VET (utan att läsa mig till det) hur de går misshandla och att de är starka, det beror mkt på hur man planerar sin körning och kör.
Jag såg dig köra några varv i mantorp knotan, du skriver här på forumet att du är snabbast 2012, och det kanske du är, jag har inte sett några siffror, men personligen (och det är MIN åsikt och inget angrepp mot dig) tyckte jag din formel bil lät väldigt tråkig.
Sedan skriver du här om att en volvo motor inte går att varva... *hmm*
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

Jag tycker vi kan lämna ämnet lite väl ot som sagt...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Cassius »

[quote="knotan"]Hondamotorn har väll en hel del mer effekt redan orginal med ett högre användbart register och dessutom justerades kammar ( typ vanos?)
En volvomotor är ju vanligen rätt trött på höga varv även utan en extra belastning ...

Dem byggen jag har hållt påmed har jag testat en hel rad olika typer av styrning mellan kompressor och turbon med snarlika resultat. Man kunde säkert i en bromsbänk se vad som gjordes rätt och fel och på så vis ta fram en vettig lösning. Jag gjorde ju bara testkörningar på gatan som Mao inte blir helt rättvisa. Rumpsensorerna kan ibland vis fel. Men när en motor känns död över 5000 även fast laddtryck finns så känns det inte rätt....[quote]

Jo honda motorerna har ju vtec för att få ut mer effekt men bibehålla maximal körbarhet. Men det är ju ett 2-in-1 koncept där den snälla motorn övergår till en argare. Således bör ju en Volvo motor med argare kam bete sig som honda motorerna, eller hur? I så fall kan man väl säga att blocket och det interna i sig inte är det som påverkar om kompressorn orkar över 5000rpm, för du hade väl provat med vassare kam och portad topp också med samma känsla?
Jag spånar bara lite :) (Går själv i kompressortankar nämligen)

I så fall skulle man då kunna säga att det som påverkar om en viss motor viker av effektkurvan tidigt beror på kringutrustning såsom insug, grenrör, rörsystem, intercooler m.m snarare än vad som sitter inuti den? Givetvis måste man ju ha en kam som driver på över 5000 för att kompressorn ska göra det, men det känns inte som att kompressorn förlänger kammens register på samma sätt som man brukar säga att en turbo gör.

Som sagt jag spånar bara lite, jag har själv inte just några erfarenheter av kompressormotorer utan jag har läst runt på nätet för att samla på mig den kunskap jag har..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

Iom hondamotorn arbetar över ett bredare register och även med en högre verkningsgrad antar jag det det som avgör hur den funkar med kompressor. Med samma notoreffekt på mindre motorvolym kan man åka med lägre laddtryck för samma effekt och därmed mindre varvtal på kompressorn vilket gör att den snor mindre effekt från veven . Så har jag förstått det iallafall. Men inget är ju svart eller vitt. Alla olika koncept har fördelar och nackdelar...
Vi har testat diverse olika kammar och olika grader av portning.. Jämfört med turbo.har vi fått ett smalare användbart register i alla setuperna, vilket är.vad man kan förvänta sejmed...
Men vi kan nog låta det vara i denna tråden så starta en separat tre tråd kanske...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av robban »

larsat:

Någon som trampade på en öm tå, ang volvo? :)

Din fina berättelse säger mer om porscheföraren än din 240 tycker jag.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av erikjakan »

larsat: Du gav mig dagens skratt!
Skriv svar