Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej den har A flänsen. skrolla ned till den färgglada bilden på denna sida http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=585" onclick="window.open(this.href);return false;

John Rönnbäck skrev:Liten fråga. Vad är det för mått på hålbilden på t3-flänsen till dessa turbo (hx35,40) hade tänkt ta hem flänsar inför grenrörbygge.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tosk skrev:Var klarar en super hx40 av? :-)
det beror lite på motorn och bränsle och vid vilket laddtryck den ska leverera flödet. i en optimal motor upp till 700hk skulle jag inte tro är omöjligt. på min B20 som är en gammal skit traktor motorn så jobbar den mycket effektivt utan nån tendens till att bromsa vid 570hk/2.3bar där har den ca 1.7 bar avgastryck med minsta #14 avgashus.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av Jens Gustavsson »

A.Kronberg skrev:Ser att du svetsat fast wastegaten i avgashuset, funkar det bra att svetsa i avgashuset? Har en hx40 (ingen super) själv som behöver svetsas.
min erfarenhet är att det går bra om man bara håller sig till vissa grund regler. vi får se hur den där turbon kommer att fungera det går att gänga ett rör i också men jag är rätt säker på att den lilla lätta wg inte bryter sönder min svets så länge avgasröret bryter allt för våldsamt.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag läste fel tråd, ville läsa om hur det gick i Tierp och såg sedan när jag fick det påpekat att jag varit och letat i fel tråd..
Sorry för mitt misstag! Måste vara all Metanol ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av John Rönnbäck »

Jens Gustavsson skrev:hej den har A flänsen. skrolla ned till den färgglada bilden på denna sida http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=585" onclick="window.open(this.href);return false;

John Rönnbäck skrev:Liten fråga. Vad är det för mått på hålbilden på t3-flänsen till dessa turbo (hx35,40) hade tänkt ta hem flänsar inför grenrörbygge.
Ok. hade missat det. Snackade med dig lite som snabbast på UmeOpen.

Vad skulle du rekomendera för turbo på en gatmotor rödblock 9.8:1 komp. E85 bränsle (endast urtaget lite i förbränningsrummen).16v orginalkolvar. orginal 16v insug något kortat på tillsnyggad 16v topp med orginalkammar med något hårdare fjädrar (7500rpm varvstopp). grenröret blir ett adaptergrenrör på orginal 16vlimpan (hur långa runners bör jag ha?). Har du någon uppfattning ungefär vilken skillnad man skulle uppleva mellan HX40super 14 avgashus och HX35 12avgashus på denna motor?
Bild
Fd GOLiO
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av John Rönnbäck »

Tänkte höra om du funderat/räknat nått kring detta? eller om du missat inlägget?
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ring mig i morgon på dagen så klan vi snacka igenom detta mer ingående.

mvh jens 0738063737
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara uppdatera med att jag har fått hem fler STS238 16v kammaxlar.

och mer B20 sugmotor kamaxlar, tryckare och stötstänger i lager också. ring eller pm för mer info. som exempel en ny med måttliga 252grader vid 1.25 mm på kamaxeln och korta ramper 108nock och sen hela 8.9mm lyft. jag tror den kommer ge ett väldigt fint register. den ska jag testa i en sug B20 i dynon innan jul om allt går enligt planerna. den kamaxeln är gjord på ny stomme men ändå till bra pris (ca 2200kr ink moms).

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Den kammen verkar vara ungefär som H3 eller är den mer intensiv?
Är den härdad? Går den att få med andra nockvinklar?
Har du nån hel lista på B20 kammar?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är rätt stor skillnad på den och H3:an. kortare duration men ändå mycket mer lyft. jag kan lägga upp lite mer info i morgon.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Erland Cox »

Lägg gärna upp en jämförelse. Jag har 12mm på ventilen med H3 och jag får din till 12.5mm med 1.45:1.
H3 var väl uppmätt till 260 grader vid 0.050" har jag för mig.
Lägg gärna upp info på alla B20 profiler du säljer.
Kollade i KG:s katalog och enligt dom baklängesräknat med 1.45:1 lyfter den 8.65 på kammen.
Stämmer rätt bra mot lyftet jag har på ventilen.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:det är rätt stor skillnad på den och H3:an. kortare duration men ändå mycket mer lyft. jag kan lägga upp lite mer info i morgon.

När blir det imorgon i Sävar?

mvh. Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är tids optimist så det kan va lite när som helst i framtiden.

vissa kamslipare gillar inte att jag lägger upp kam data på nätet så jag ska undvika det framöver men jag kan specificera lyft och dur vid angivet ventilspel och vid 1.25mm iallafall.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Karl V »

Vill inte de kamaxelsliparna att deras kunder ska veta vad de köper?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ger mina kunder all information som de vill ha, det är min specielltet. men jag respekterar om de inte vill ha ingående data på nätet öppet.

så vill man veta mer om kamaxlar som man har lust att köpa så mailar man mig så får man svar.

mvh jens
Skriv svar