Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Pro-Mille »

Freewheel skrev:Vet inte om diskussionen varit uppe förut, men hur går det med BÄRSEN då?
Läskigt hög temp i skuffen, i dessa dagar när varenda biltillverkare har kylt handskfack... :hihi:
M.v.h.
Nisse
Kadett4wd skrev:ja det där är ett allvarligt problem =)
Det problemet har jag en bra lösning på, har ju eftermaknads AC monterat i bilen.
Kan starta AC-pumpen utan att köra fläkten inne i bilen, då blir kylledningen kall.
Gör två rostfria plåtlådor som rymmer 5-10öl st. lägger dom på varsin sidan om tryckröret.
Och en kylslinga under lådorna, problemet löst :hihi:
Måste isolera tryckröret lite med, blir rätt varmt vid pådrag...
Bygger även en konsoll som gömmer tryckröret i kupén mellan AC-paket och baksäte :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

bra där! :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Freewheel
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Freewheel »

Åkej! Hade faktiskt en liite seriös fråga bakom där 8-) har du keramiskt ryggstöd bak? värmeisolerad låda över snigeln? Eller kebabgrill i bakluckan? :-D m.v.h. Nisse
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Pro-Mille »

Har ingen låda över turbon ännu men även det ska tillverkas :)
Kläs med värmeisoleringsmatta på insidan.
Plåten bakom ryggstödet ska kläs antingen med alu eller ståplåt.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Kadett4wd »

Gör gärna nån slags luftcirkulation i lådan också, för att transportera bort värme.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Freewheel
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re:

Inlägg av Freewheel »

Hade det inte varit för att det var 'fel' bil, hade jag föreslagit naca-scoop på taket och kylluftslang ned genom hatthyllan, typ malteus '02a om nån sett den? Snuskigt sportigt :-) /Nisse
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Pro-Mille »

Luftfiltret ska dock placeras i en luftfilterlåda som hamnar vid höger bakskärm.
Luft in tas genom hål som sågas upp under baksätet, frånlufthål ska sågas i luftfilterlådan med.
Har rostfri nät som ska användas vid hålen så ingen smådjur kryper in i luftfilterlådan.
Många ritningar och skisser finns i huvet :hihi:
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Pro-Mille »

Testade bilen en repa med slicks idag 9x29".
Bettade fint utan att värma dom, men iförsej så fegade jag rätt mycket :)
Går bra fett fortvarande efter 0.5bar i överladd.
Loggade även TCI boxen enligt den så gick bilen 0-100km/h 3.65sekunder och 0-154km/h på 6.4sekunder.
Då kollat på från att bilen står helt still och börjar röra på sej.
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Pro-Mille »

Var på ett spontan race i det fina höstvädret idag.
Körde med Kurres 9x29 Hoosier slicks.
Semifinal repan mot Patrik Lembke, han körde tyvärr av en drivaxel på sin Audi s2.
Kolla tiden längst ner, 6.4sekunder på 201meter, måste väl vara helt ok för en raggarbil? :)
Vad kan det blir för tid på 402meter? :hihi:
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av David Herbertsson »

Måste va riktigt kul att köra med nu?, jäkla fint jobb du har lagt ner! Hur mycket har du tänkt ladda?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Linkansg1 »

SuperGas har ju 6.3 på 201m så....en låg 10:a!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar

Inlägg av Pro-Mille »

Tanken är och ladda till spridarna är i botten, måste magra av lite mer från 0.5bar uppåt.
Lambdan går ner på 0.72 lite för fet blandning, runt 0.80 är mer lagom.
Kör 3bar i grundtryck och 1260cc spridare, kan ju öka grundtrycket en aning med.
Kanske kan ladda 1bar som mest, det räcker nog gott o väl :)

Nu känns det rätt ok och börja med putsen på allt.
Först bygga konsoll över tryckröret i kupén med tillhörande öl-kyl :)
Trycklådan bygger jag om, smalnar av den och gör en böj ner till spjällhuset.
Nya Tial dumpen svetsas fast i IC-gaveln.
Låda över turbon ska snickras ihop oxå, likaså luftfilter låda.

Köra en låg tia eller hög nia på strippen vore fränt :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, provkörd med slicks...

Inlägg av Pro-Mille »

Var ut till Kjula och testade Chevan ett par repor.
En polare följde med som motståndare med sin Audi s2:a går runt 7.2sekunder på 201meter :)
Bilen fungerade fint, loggade både VEMS sprut och TCIboxen, hade även GPS med för att se sluthastighet.
0-185km/h på 8.3sekunder gör bilen, vann båda reporna.
Men har ett problem, konvertern håller inte i ordentligt på 3an. Höll 3ans växel i 2.7sekunder och fick slir på 22% i konvertern.
Ska maila till konverter tillverkaren och höra vad dom tycker.
Testade lite landsvägskörning på vägen hem, 2200rpm vid 120km/h med 4an och lockupen i :)

Loggfil på första repan mot Audin.
Lambdan ligger fint nu, spridarnas dutycycle är uppe runt 89%.
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, provkörd med slicks...

Inlägg av Pro-Mille »

Fick mail från Jack på Presicion Indrustries.
Min konverter är designad för att köras med lockupen.
Skulle den göras tightare så orkar motorn inte stalla som den ska.
Får testa det nästa år, måste byte ingående axeln, hubben och spraggen i lådan först.
Kanske köra in lockupen när 2ans eller 3ans växel går i, går att programmera via TCIboxen :)

Har funderat lite på om man ska beställa BF Goodrich Dragradialer eller 10.5x29" slicks till bilen.
Vad tror ni, fungerar Dragradialer?
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Dragradialer eller 10.5x29 slic

Inlägg av Mr Garrett »

Nog verkar det fungera fett med Dragradialer :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=uXxYDBUrzYU" onclick="window.open(this.href);return false;

Fint bygge !
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Skriv svar