Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Martin H »

en 531a flödar väl bara ca170cfm org?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Tommy Luhr har flödat flera stycken med olika resultat, nån var visst nere under 170 och nån över 180.
Bägge jag har flödat har legat strax över 180 CFM.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Jag satte mig och gjorde en Pipemaxberäkning på min topp med 50mm:s ventil.
Tog upp den till 44mm i inloppet och med ventilskaftets area borträknad är den ungefär 44mm under ventilen också.
47 X 37 mm innan svängen, oval så mindre än 44 mm runt hål men var ska jag få mer area från?
Det är knappt det går att göra kanalen stor nog men fördelen med stor ventil är att man får flödet på ett tidigare
lyft även om en topp med 48mm:s ventil kanske hade kunnat flöda lika mycket vid 16mm med samma kanalarea.
Toppen är flyttad 3mm i sidled så jag flödade den både i standard placering och flyttad.

97mm cylinder, lera vid inlopp, 28" vattenpelare, standard placering.

2mm 55,0
4mm 114,7
6mm 162,2
8mm 198,7
10mm 228,6
12mm 247,4
14mm 253,2
16mm 267,8

Sen bottnade ventilstyrningen.

Flyttad 3mm så att insug får mer plats mot cylindern.annars samma som ovan.

2mm 57,4
4mm 114,7
6mm 166,3
8mm 210,0
10mm 240,7
12mm 256,5
14mm 266,6
16mm 262,4

Trist nog så backar den något på högsta lyftet.
Den flödar lika mycket utan ventil med bara skaftet i kanalen i båda fallen.
Jag behöver göra kanalen större för att få bort stallet men jag är redan igenom
taket framför styrningen på 2 ställen så 531:an har sina begränsningar.

Beräkning:


141.399 Cubic Inches @ 8250 RPM with 115.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 255.0 CFM and 269.5 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 177.0 CFM and 198.9 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 274.6 285.9 291.5 297.2
Peak Torque Lbs-Ft 190.5 198.3 202.3 206.2

HorsePower per CID 1.942 2.022 2.062 2.102
Torque per Cubic Inch 1.347 1.403 1.430 1.458

BMEP in psi 203.2 211.5 215.7 219.9
Carb CFM at 1.5 in Hg. 388 432 454 476

Target EGT= 1274 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 101.0 to 101.0 Octane required range
Air Standard Efficiency = 62.22586 % for 11.000:1 Compression Ratio

Peak HorsePower calculated from Cylinder Head Flow CFM only
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Average Best Potential
Head Flow Peak HP = 280.6 303.5 326.4

----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 141.399 Intake Valve Net Area = 2.965
CID per Cylinder = 35.350 Intake Valve Dia. Area = 3.042
Rod/Stroke Ratio = 1.810 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.200 Exhaust Valve Net Area = 1.774
Int Valve/Bore Ratio = 0.521 Exhaust Valve Dia. Area = 1.851
Exh Valve/Bore Ratio = 0.406 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.780 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.608
Intake Valve L/D Ratio= .325 Exhaust Valve L/D Ratio= .417
CFM/Sq.Inch = 83.8 to 88.6 CFM/Sq.Inch =95.7 to 107.5
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .492
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .384


Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0201 1.00 CC = 0.0330
0.50 CC = 0.0100 0.50 CC = 0.0165
0.25 CC = 0.0050 0.25 CC = 0.0082
0.10 CC = 0.0020 0.10 CC = 0.0033

------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 4331.25 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 7059.66 occurs at 75.543 Degrees ATDC
Piston Depth at 75.543 degree ATDC= 1.3896 inches Cylinder Volume= 255.5 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 3886.08 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 2203.45 G's


------- Current Camshaft Specs @ .050 -------

IntOpen= 33.50 IntClose= 61.50 ExhOpen= 62.00 ExhClose= 26.00
Intake Duration @ .050 = 275.00 Exhaust Duration @ .050 = 268.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 108.00
Compression Duration= 118.50 Power Duration = 118.00
OverLap Duration = 59.50 Lobe Center Angle (LCA)= 106.00
Camshaft Advanced = 2.00 degrees

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.594 0.639 0.703
Exhaust = 0.594 0.640 0.704
Max-effort Intake Lift = 0.737
Max-effort Exhaust Lift = 0.737
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .639 Lift @ 8250 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .640 Lift @ 8250 RPM


- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 29.582 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 16.790 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 11.722 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 9.226 (Single-plane Intakes , less Torque)
5th Harmonic= 7.486 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 6.298 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 5.435 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 4.780 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood

Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 2.720 to 3.060 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 3.127 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 3.195 to 3.780 Sq.Inch

Minimum Plenum Volume CC = 446.1 [typically for Single-Plane Intakes]
Minimum Plenum Volume CID= 27.2 [typically for Single-Plane Intakes]
Maximum Plenum Volume CC = 2317.1 [typically for Tunnel Ram Intakes]
Maximum Plenum Volume CID= 141.4 [typically for Tunnel Ram Intakes]


------- Operating RPM Ranges of various Components -------

Camshaft Intake Lobe RPM = 7484 Exhaust Lobe RPM = 6989
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5360 to 7360
Note=> Lobe RPMs are only BallPark estimations

Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .639 Lift @ 8250 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .640 Lift @ 8250 RPM

Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 8257 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 8253 RPM

Intake Valve Area + Curtain Area operating RPM Range = 5982 to 7982 RPM

Intake Valve Diameter RPM Range = 6257 to 8257

Intake Flow CFM @28in RPM Range = 6436 to 8436
___________________________________________________________________________

Best estimate RPM operating range from all Components = 6355 to 8355

Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
___________________________________________________________________________


--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
155 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.957 sq.in. at .640 Lift
201 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .492
248 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.464 sq.in. at 8250 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.747 sq.in. at 8250 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.855 sq.in. at 8250 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.968 sq.in. at 8250 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 2.040 sq.in. at 8250 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 2.147 sq.in. at 8250 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.354 sq.in. at 8250 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.448 sq.in. at 8250 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.550 sq.in. at 8250 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.782 sq.in. at 8250 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.914 sq.in. at 8250 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 3.060 sq.in. at 8250 RPM Torque Loss + Reversion


--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
146 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 3.086 sq.in. at .640 Lift
244 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .384
301 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.499 sq.in. at 8250 RPM
435 FPS Velocity CSA= 1.037 sq.in. at 8250 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 1.288 sq.in. at 8250 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.367 sq.in. at 8250 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.450 sq.in. at 8250 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.504 sq.in. at 8250 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.583 sq.in. at 8250 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.804 sq.in. at 8250 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.880 sq.in. at 8250 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 2.005 sq.in. at 8250 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.148 sq.in. at 8250 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 2.374 sq.in. at 8250 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 2.506 sq.in. at 8250 RPM Torque Loss + Reversion


Min topp till 531 tävlingen för övrigt.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Tommy Luhr »

Du är ju uppe bara några cfm från min topp.
Kom fram till samma som dig med att den backar.
Ett magiskt stopp verkar infinna sig vid 268cfm.
Jag justerade inner-radien med lite lera och toppen höll ut upp till 16mm med 270-272 cfm som följd. Den är inte stabil så flödet fladdrar en del. Tråkigt men det går inte att göra mer än så här.
Jag har inte gått genom taket på min.
Dock är kritiska punkter inner-radie och det tråkiga stället mot avgaskanalen där det alltid går hål vid mer våldsam portning.
Kul att se att du fick till lite manligt flöde, men tråkigt att det blev hål i den.
Skall köpa mer silikone så jag kan gjuta av min när jag är klar.
Man lägger ner så mycket kärlek och forskning i detta så när en sådan här topp sitter ihop och är klar med ventiler så känns det som ett helt bilbygge. Skall försöka dokumentera bättre för efterlevande :)
Angående std 531 toppar finns där en bred skara med olika resultat på std flödet.
Thomas på "Din rally butiq" var här och hade 4st 531 med sig för att få fram den optimala voc toppen.
från ca 165-185cfm kan man säg att resultatet blev. två st låg runt 180cfm så dom valde han att göra säten på.
När han kom tillbaka med dom så hade han gjort typ av ett radie säte.
Då flödade den ena 193cfm och den andra 196cfm. den som flöda 196 cfm gjorde det på 16mm. 193cfms toppen stallade ur vid 12 eller 14mm i lyft annars hade den med orkat.
Det intressanta med detta var att det var en bearbetninng vid inner-radien som var märkbart annorlunda.
Annars kan man ju inte säga var det var.
Kul test som inte blir av annars!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
kickmaier
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jan 18, 2012 10:24 pm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av kickmaier »

http://www.youtube.com/watch?v=GKYhpYXAWqs" onclick="window.open(this.href);return false;

Test körning.
Så här bra går 290 hk Opeln innan sista bromsningen.
vi testa en annan kamaxel då lämmnade motorn samma toppeffekt men max effekten var vid 8000 Rpm och lite mindre vrid moment men det är ju en rallymotor så vi prova en bättre med mindre duration och mer lyft då vart toppeffekten vid 7200 Rpm och några kg mer i vrid.


MVH Henry :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Jens Gustavsson »

så låter inte en "vanlig" rally motor :thumbright:
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Lacke »

Hej Henry Jäklar vad fint den låter vilken sång.
ORG topp på MC EXPRESS födesbänk en Superflow 600 flödar

2mm-43cfm
4mm-91cfm
6mm-123cfm
8mm-159cfm
10mm-182cfm
12mm-189cfm
14mm-192cfm
Så det är hämst lika flöden på bänkarna,Henry?
Jag är imponerad vad fint låglyft och mellanflöde du får ut, Du har verkligen hittat rätt
mirastål och portning.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
KimGw
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis okt 02, 2012 12:47 am
Ort: Höglandet
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av KimGw »

Hej alla!
Det är jag som håller på och fixar med Peders filmer.

Här har ni senaste filmen, från skilling 50 helgen som gick!
Onotat men andra gången sträckan körs.

http://www.youtube.com/watch?v=fnT2LccQljw
Lyssna och njut :thumbright:

Mvh Kim
Kim Gustafsson Westlund
_____________________________________
http://www.KimGw.se
http://www.Flathultsrallyteam.se
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Tommy, jag provade en annan ventil sen och då stallade den inte.
Provade med och utan back cut och utan back cut förlorade man väldigt mycket upp till ganska höga lyft.

Flödestest annat fabrikat på ventil men utan back cut, 50mm:

2mm 57,4
4mm 102,6
6mm 145,1
8mm 190,3
10mm 228,0
12mm 251,4
14mm 262,4
16mm 267,1

Samma ventil med back cut:

2mm 57,4
4mm 108,8
6mm 166,3
8mm 213,1
10mm 248,7
12mm 257,8
14mm 263,6
16mm 267,8

Att det gick hål uppåt gör inget, det är innan tryckarbrunnen och jag hade redan tryckt in plast där.
har gjort en Opel 16V som gått långlopp plastad på samma ställe hela säsongen så det håller.
Denna toppen har 45-60-75 säten och jag kan prova ett annat jag har för att försöka komma över 270 CFM.
Men när toppen är så bra vill man ju inte göra så den backar och det är lätt hänt.


Erland
kickmaier
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jan 18, 2012 10:24 pm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av kickmaier »

Lacke skrev:Hej Henry Jäklar vad fint den låter vilken sång.
ORG topp på MC EXPRESS födesbänk en Superflow 600 flödar

2mm-43cfm
4mm-91cfm
6mm-123cfm
8mm-159cfm
10mm-182cfm
12mm-189cfm
14mm-192cfm
Så det är hämst lika flöden på bänkarna,Henry?
Jag är imponerad vad fint låglyft och mellanflöde du får ut, Du har verkligen hittat rätt
mirastål och portning.

Häls Lacke

Tack Jens och Lacke
Flödes bänken som jag använder är ny kalibrerad med mätverktyg som också är kalibrerade så den stämmer och skulle den visa fel så vore mätverktygen fel kalibrerade.När jag jobbade på Scanias kvalitets avdelning så kalibrerade jag all mätutrustning på Scania och där kalibrerde vi var tredje månad all mätutrustning så jag vet hur det fungerar.Volvo orginal rally motorerna får jag ut strax över 170 hk så dom toppar som flödar bra ska man använda till den klassen.

MVH Henry
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Skulle vara kul att se bilder på flödesbänken och kalibreringsutrustningen.
Du svarade aldrig på vad du hade för kanalstorlek på toppen med 46mm:s insugningsventil.
Skulle vara kul att veta vad du får för flödesvärden på avgas.
För att få så mycket flöde som din topp har på min bänk måste jag upp i 43mm kanaldiameter.
Hur stora är hålen i testplattorna och vad flödade dom i kalibreringsriggen?

Erland
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej ärland. jag har samma hålstorlek på platorna som du skriver om på din sida. har för mig att dina har 3mm tjocklek hade bara 4mm som tunast använd bara matrial när jag svarva till platorna .komer inte i håg exakt men dom flödar +- 3% av dina plattor svarva dom samma hundra del som dina mått .jag skrev måtten på lådan uner cylindern tidigare i tråden har för mig 600x600x300 kan vara 600x700x300 med men ska tillverka en ny överdel som blir mera så här / \ och ca 170 uppe och300 underkant ca 150 hög har stött på att det tar i när man ska flöda cross och qvad toppar med främre rör o förgasare på..har ett litet kaoss i verkstaden ska ta ett par kort när jag hunnitatt städa undan lite men det är mäst för anndra som det är ett kaos.jag har årdning i kaosset .Kenny.
Mera flöde är aldrig fel
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av nicke.t »

KimGw skrev:Hej alla!
Det är jag som håller på och fixar med Peders filmer.

Här har ni senaste filmen, från skilling 50 helgen som gick!
Onotat men andra gången sträckan körs.

http://www.youtube.com/watch?v=fnT2LccQljw
Lyssna och njut :thumbright:

Mvh Kim
va är de för kaross/bil?
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag drog igenom ett par kanaler på en 531 idag. Den bästa toppen flödade faktiskt 189cfm typ 12-16mm dom fladdrar ur vid 12mm och går ostadigt sen. Detta är den bästa std toppen jag kört genom denna bänken någonsin som inte det är gjort någon bearbetning på alls.
Letade lite efter ämnen att flöda i verkstaden och jag hade några kanaler till jag kunde flöda. Alla går typ olika men hyfsat nära varandra i botten, sen är det efter 10mm som det händer grejer. antingen så orkar dom hänga i lite eller så flödar dom ur. Den sämsta flödade idag 175cfm sen hade jag en som ville flöda bra som var uppe på 187 vid 12mm men som tvärdök senare.

Eftersom topparna är så fruktansvärt olika varandra så är det jätte svårt att säga hur olika bänkar går genom att flöda std toppar.

Men min topp som jag fick 189cfm på flödar över 194cfm om jag plussar på 3%

Därav så kan ni ha kört en mycket bra 531 i eran bänk och att min bänk släpar 3% mot eran.
Jag har sävar plattorna som vi skar ut här som ligger hos 10-15st topplocksfilare.
Dom kalibrerar jag ofta mot så även idag.
Min flowquik bänk rör sig inte ofta men i väderomslag märker jag stora felmätningar och det kan ske tre gånger på en vecka ibland.
Jag skulle rekomendera er att mycket ofta lägga på plattor för att kalibrera.
Våra plattor är ju teoretiskt uträknade rätt, dom skall även vara synkade med superflow standarden.
Men om ni har kalibrerad mätutrustning för att just kalibrera eran bänk, eller Kennys bänk. Vad är då felprocenten på dessa?

Som du säger Kenny att du har +-3% i mätvärdes fel så kan ju det bero på att dina plattor ej exakt fick Erlands form.
Även tjockleken har betydelse på detta så det kan säkert bli den felmarginalen.
3% låter ju inte så mycket kan man ju tycka.
Men är det i ett spann av +- 3% kan den totala skillnaden mellan flödesbänkar då stig upp till 6 procent.
Då blir det riktigt svettigt att porta ikapp detta.
Om vi säger att en 531 med putsad inneradie och lite små saker gjort flödar ca 225cfm på 44mm ventil i min bänk, har jag sen då mot Kennys bänk 6 procent felvisande så kan samma topp flöda 238cfm.

Med det här vill jag inte gå emot någon personligen utan endast understryka att felprocent på +-3procent låter väl mycket för att man skall kunna jämföra topplock bänkar emellan.
Det får skilja högst 2-3cfm om man skall få någorlunda jämförbara siffror. Givetvis skall siffrorna man får vara helt klart rättvisande mot verkligheten med.
Annars är det svårt att räkna på materialet man får ut av flödesbänken.

Jag kan köra en topp jag gjorde för ett år sedan och endast få en felmarginal mellan 1-2 cfm när jag flödar om den ett år senare.
Det är imponerande så jag själv har svårt att tro på det.
Det kan vara skillnad på uppsättning och riggning som gör detta mätfel på några cfm.
Vore kul om du Kenny fick tag på dom här "sävar" plattorna och flåsade dom i din bänk för att se hur den ligger mot oss andra.
Sen om du väljer att använda dom som din kalibrering är ju en annan femma, men har du en annan kalibrering kan man ju heller inte jämföra flöden tyvärr.
Det är alltid kul att jämföra flöden :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av The »

nicke.t skrev:
KimGw skrev:Hej alla!
Det är jag som håller på och fixar med Peders filmer.

Här har ni senaste filmen, från skilling 50 helgen som gick!
Onotat men andra gången sträckan körs.

http://www.youtube.com/watch?v=fnT2LccQljw
Lyssna och njut :thumbright:

Mvh Kim
va är de för kaross/bil?
Ascona B grupp h.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar