Bygge av flödesbänk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Efter många om och men har jag äntligen kommit igång med bygget av min egen flödesbänk. Detta har jag längtat efter under lång tid och med inspiration av Erland Cox och hans hemsida har jag idag lagt ner några timmar.

Då jag ritat upp grunderna i AutoCad hade jag hygglig koll på hur jag skulle sätta igång.
Spånskivorna jag fått var gigantiska. 2500x1800mm laminerade som var 17mm tjocka. Gratis är gott men fantastiskt svårhanterade när man är ensam i garaget. Tur farsan kom och hjälpte till lite senare på dagen.


Började med att såga upp den ena skivan till gavlar på skåpet bland annat.
Bild


Snickrade till en bottenram med förstärkningar i hörnen som jag skruvat fast hjul i så jag ska kunna rulla bygget.
Bild


Fäste gavlarna i bottenramen och sedan på med själva arbetsytan samt skivan ovanför bänken.
Bild


Så här blev grunden till bänken när jag rest upp den och ställt den på hjulen.
Bild


Tur farsan köpt en av varje i hela Julakatalogen så det finns allt från cirkelsåg till grovdammsugare.
Bild


Slakt av dammsugare av varierande modeller.
Bild


Sågade sedan till alla bitarna till lådan som dammsugarmotorerna ska monteras i. Började med mellanväggen som ska hålla motorerna. Farsan hade en sticksåg också så det blev semirunda hål. Och ja, Esab:en i bakgrunden är också köpr på Jula.
Bild


Fäste motorerna med enkla plåtvinklar och långa skruvar. Verkar sitta helt okej och det är gummitätningar runt motorerna som jag faktiskt tror att jag inte behöver täta med silikon sedan. De komprimerades när jag drog fast dom. Vi får se senare hur det går. Jag hade bara fem motorer just nu så det fick bli en täckbricka med gummitätning över ett av hålen.
Bild


Provmonterade mellanväggen i motorlådan och det ser okej ut.
Bild


I morgon får det bli lite eldragning, slutmontage av motorlådan och sedan bygge av plenumet som kommer att vara under toppen/cylindern. Ska försöka inhandla lite rördetaljer också kanske så jag kan påbörja vvs-dragningen i helgen.

Någon som har tips om var man köper 6mm plexi-rör till mätskalorna?
Senast redigerad av Erik Persson den fre nov 02, 2012 10:19 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Bygge av flödesbänk

Inlägg av lyyski »

Fränt ! De här är ju något man önskat ett tag:)

Kul du delar med dig så kan man tjuvkolla i denna tråd när man själv börjar bygga:)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erland Cox »

Jag köpte riktiga glasrör på Kebo lab, dom finns på lite olika ställen.
Annars ett ställe som säljer laboratorie utrustning.
Finns det nån som vet var man kan köpa ånga tum stålskalor, gärna upp till 40"?
Finns ju meterskalor men då måste jag räkna om, tänkte kunna köra lite högre plenumtryck på min bänk.
Sen är det en grej på min flödesbänkssida som är fel och som jag ska ändra.
Det behövs bara en beräkning för flödet in och ut, det blir samma eftersom man kör tryckskillnaden mot atmosfärstrycket från båda hållen.
Och när det gäller flödesplattorna ska de helst vara väldigt tunna.
De som gjordes på forumet är 3mm, vet inte om det är tunt nog?
Ju tjockare plattan är desto mer flödar den men jag vet inte hur känsligt det är för jag har inte testat det.
Det finns de som gjort plattor i tjockare material och sen har svarvat ena sidan så att kanten i hålet blir knappt en mm tjock.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Jarmo Y »

Hade varit bättre att göra större hål i plattan för motorer, så att motorn går genom , nu kan hända så att de lossnar, speciellt de gamla tunga modeller och du kan inte dra för mycket på de, annars propeller skar sej.
Den nyare motor på vänster sida på lådan är effektivast trots att det är minst i storlek. De gamla är hemska :D
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Tackar för tipsen. Jag testar lite får vi se om det fungerar som det är nu, i annat fall får jag bygga om.

Den minsta motorn kommer från en modernare dammsugare så jag kan förstå att den är effektivast men än så länge har detta bygge inte kostat mig en krona och då kan det vara värt att testa om det fungerar.
I annat fall får jag väl inhandla några nya damsugare och slakta. Men jag vill testa först.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Jarmo Y »

Naturligtvis testa först. I England jag hittade engång bra billiga effektiva motorer men hittar inte längre de på nätet, har nog inte ens kollat på sistone. Jag har byggt tiotals flödesbänkar för 10" 1-2 st motorer på en bänk. Har slaktat säkert 100 st dammsugarna, tredjedel var nya. Nu verkar så att Finland är redan full med flödesbänkar så de går inte lätt att sälja längre.

Bra att du började med dammsugarmotorer, inte nån stor fläkt etc. som många gör, så du sparar tid där. Tidsparande är också om du köper nån elektrisk system tex. Tjernell var det väl här i Savarforum som har till salu en Flowperformance system, den har i den också givare för fps mätning som är viktig om du ska ha allt nytta av bänken. En polare har Flowperformance och det funkar mycket bra, så slipper du alla vattenrör osv.

Jag har en PTS, före detta jag hade Flow Quik och jag längtar inte alls efter vattenrörer, aldrig mer. :D
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Tommy Luhr »

En liten sak som kan vara gött att tänka på när du kranar på motorerna fullt.
Det flexar av bara fan i spånskivorna när man trycker på.
Jag har byggt min låfa i 22mm mdf med invändiga stag.
Man kan se på lådan när man drar på att den växer och rör sig lådan.
Trots detta har den klarat 600 flödningar.
Vet inte vart smärtgränsen går men det kan ju bli problem med läkage osv ifall den inte håller ihop.
En sak som jag märkt när jag kört med ventiler på lådan för att justera vattenpelaren är att det kan bli konstig turbulens som får flödet att fladdra.
Jag skall flytta mina fläktar ca 10 meter bort nu så jag får 2meter rakt rör innan pitot och ca 1-2meter innan mätplenum. Hoppas med den överdrivna installationen klara att få trevlig värden på alla tänkbara toppar och utföranden!
Kört hårt och kasta inte in handduken när det går emot:)
Uppdatera mycket och ofta för detta är en liten fetisch :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PVPower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör maj 20, 2006 11:34 am
Ort: Tällberg
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av PVPower »

Erland Cox skrev: Finns det nån som vet var man kan köpa ånga tum stålskalor, gärna upp till 40"?
Erland
Hej!
Här finns det skalor. Upp till 48". Är i aluminium men det kanske kan funka?

http://www.hirekogolf.se/klubbmakere-ve ... ruler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
M.v.h:Henrik Eliasson
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Gott med fler tips.
Jag kan ju ganska enkelt klämma på lite förstärkning på utsidan av lådan om den flexar. Eller kanske jag få se till att dra i några stag när jag ändå håller på. Jag kan ju ge mig på ett par rör i lådan med förstärkningsplåtar på utsidan. Ska fundera på det när jag ser vad vi hittar i rörhögen.
Botten kommer att få stöd av den bottenram jag byggt och ena sidan skruvas fast i gaveln på skåpet så där blir det dubbel skiva. Så får vi se vad jag hittar på under dagen.


Här kommer skisser över hur det är tänkt.
Angående längden på röret där pitoterna kommer att monteras så har jag läst någonstans om 10xrördiametern och det är vad jag har siktat på. Jag tänkte använda 2,5" avgasrör till själva rörmockeriet.

Det kommer att bli "radietratt" in i plenumet och jag hoppas att en kona ska fungera okej från lådan mot röret. Den kan bli längre än på skissen, det får vi se.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Blev lite småsaker fixade idag också.

Började med att montera den femte dammsugarmotorn på mellanväggen och drog sedan lite el så det är förberett ut genom sidan i lådan. Så klart gjorde jag klart kabeldragningen så att en sjätte motor kan monteras senare.
Bild


Monterade fast mellanväggen och drog dit ett par stöd efter tips tidigare i tråden. Det blir nog ett par stöttor även vertikalt innan lådan slutligen stängs igen.
Bild


Drog dit ett extra stag i bottenramen där lådan ska stå så ska vi minska eventuellt flex i skivorna i botten av lådan.
Bild


Kapade till lite skivor till plenumet under toppen/cylindern och satte ihop det. Blev förstärkningar i hörnen sedan men det kommer på senare bild.
Bild


Monterade upp plenumet under bänken. Egentligen mest för att se hur det blir. Får se om jag behöver plocka ner det igen.
Bild


En sista bild på plenumet på plats under bänken. Gaveln är lämnad öppen för att jag ska gå in med röret i den så jag måste snygga till lite där med lite radie så det inte blir ett skarpt avslut på röret. Men det får bli en annan dag.
Bild


Jag har sett att en del bänkar har ett raster eller rutnät i detta plenum. Någon som vet om man behöver det?
Kanske kommer det att bli plaströr istället för avgasrör, vi får se. Ska skissa lite på det ikväll.

Närmast på tur är att inhandla några strömbrytare, lite gummikabel och rördelar. Kanske en kopplingsdosa med.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erland Cox »

PVPower skrev:
Erland Cox skrev: Finns det nån som vet var man kan köpa ånga tum stålskalor, gärna upp till 40"?
Erland
Hej!
Här finns det skalor. Upp till 48". Är i aluminium men det kanske kan funka?

http://www.hirekogolf.se/klubbmakere-ve ... ruler.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack ska du ha, dom var skitbra men 400:-/ styck?
Hittar jag inget billigare så får det bli dom.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erland Cox »

Att man har raster är för att man felaktigt antar att det är ett laminärt flöde i bänken.
Flödet är fullt turbulent rörflöde i de hastigheter det blir i flödesbänken.

Bild

Tänk på att lägga den statiska anslutningen i väggen så den inte störs av flödeshastigheten.
Det var en sak som var fel på min bänk från början och då var flödet rätt på låga hastigheter
i röret men visade mer och mer för högt ju högre hastigheten i mätröret blev.

Bild

Alternativet är ett riktigt Prantlrör, notera att de statiska uttagen ligger så långt efter nosen
att det hinner bildas ett ytskikt på röret så statiska avstämningen ej störs av flödet.

Bild

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Handlade en del grejjer på byggmax och jula idag. De första egentliga inköpen till bygget.

Jag bestämde mig för plaströr i första försöket. Fungerar det inte får jag bita i det sura och köpa avgasrör.


Ville göra klart elen först. Lite pilligt med många kablar. Jag ville dra separat till varje motor för att kunna köra så många jag anser mig behöva. Rent teoretiskt kan jag ju behöva bygga "backventiler" för varje motor. Har sett skisser på det men då tar jag det i ett senare skede.
Bild


Så här blev det med 3-fas-intaget som gör att jag matar med en 16A 3-fas skarvkabel. Det jag ska komplettera med sedan när allt är på plats i skåpet är att jag drar upp till ett extra uttag ovanför bänken och en belysning.
Delade upp så att motorerna går två och två på respektive fas. Stagade förresten motorlådan lite extra.
Bild


Lyfte in motorlådan i skåpet så jag fick koll på hur det kommer att bli och att allt ska få plats.
Locket till motorlådan är fortfarande inte på plats då jag ville kunna mäta och se att allt blev som jag tänkt.
Bild


På baksidan sticker motorlådan ut så jag kan ansluta rören. Mer om det lite senare.
Bild


Blev personligen nöjd över mina rörhållare. Hålsåg i rätt diameter och kapsågen förvandlade 5-tum breda brädor till enkla hållare.
Bild


Så här blev avloppssystemet till slut. Långa röret till vänster är röret jag ska mäta i. Det är 2m långt så det borde bli okej hoppas jag.
Bild


Här är min lösning på att växla riktningen på luften. Än saknas det delar men ni förstår principen.
När röret är anslutet till höger kommer det att vara insugsmätning.
Bild


Jag kommer att vrida över till andra halvan av motorlådan av lådan och vips har jag skiftat riktningen på luften och kan flöda avgas.
Bild


I morgon blir det tillverkning av konan från motorlådan upp i röret samt lite detaljer runt det. Bland annat flödesjusteringen med en spillventil. Så är i alla fall planen. Kanske hinner jag göra klart röringången i plenumet också. Vi får se vad det blir.

Än så länge skiljer inte det här så mycket från husbygge. Jag har byggt stomme, satt på skivor, dragit el och nu senast VVS.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erland Cox »

Ser väldigt bra ut.
Enda är att radierna på rörböjarna är så små.
Finns det bara den radien?

Erland
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bygge av flödesbänk

Inlägg av Erik Persson »

Ja, tyvärr finns bara denna radie. Vi får se om det fungerar.
Blir det bekymmer får jag bygga om till avgasböjjar istället. Har precis testat och 3" går precis in i skarvmuffarna.

Ser på bilderna att det får bli en timme städning först innan jag fortsätter. Jag har dragit fram allt som finns ser det ut som.
Skriv svar