Då jag ritat upp grunderna i AutoCad hade jag hygglig koll på hur jag skulle sätta igång.
Spånskivorna jag fått var gigantiska. 2500x1800mm laminerade som var 17mm tjocka. Gratis är gott men fantastiskt svårhanterade när man är ensam i garaget. Tur farsan kom och hjälpte till lite senare på dagen.
Började med att såga upp den ena skivan till gavlar på skåpet bland annat.
Snickrade till en bottenram med förstärkningar i hörnen som jag skruvat fast hjul i så jag ska kunna rulla bygget.
Fäste gavlarna i bottenramen och sedan på med själva arbetsytan samt skivan ovanför bänken.
Så här blev grunden till bänken när jag rest upp den och ställt den på hjulen.
Tur farsan köpt en av varje i hela Julakatalogen så det finns allt från cirkelsåg till grovdammsugare.
Slakt av dammsugare av varierande modeller.
Sågade sedan till alla bitarna till lådan som dammsugarmotorerna ska monteras i. Började med mellanväggen som ska hålla motorerna. Farsan hade en sticksåg också så det blev semirunda hål. Och ja, Esab:en i bakgrunden är också köpr på Jula.
Fäste motorerna med enkla plåtvinklar och långa skruvar. Verkar sitta helt okej och det är gummitätningar runt motorerna som jag faktiskt tror att jag inte behöver täta med silikon sedan. De komprimerades när jag drog fast dom. Vi får se senare hur det går. Jag hade bara fem motorer just nu så det fick bli en täckbricka med gummitätning över ett av hålen.
Provmonterade mellanväggen i motorlådan och det ser okej ut.
I morgon får det bli lite eldragning, slutmontage av motorlådan och sedan bygge av plenumet som kommer att vara under toppen/cylindern. Ska försöka inhandla lite rördetaljer också kanske så jag kan påbörja vvs-dragningen i helgen.
Någon som har tips om var man köper 6mm plexi-rör till mätskalorna?