7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:Ja vad skall jag säga, säg en yta på toppen som inte är omgjord eller bearbetad..

Mycket nytänkande är inblandat i detta projekt, lite grejer som ingen annan har provat på volvomotor kan jag lova att det kommer att bli.

Formel1 bilarna har likande teknik på deras motorer.

Kammarna är framtagna på helt nya oslipade ämnen, endast testkörda i en annan motor med god framgång.

Den motorn laddade fullt (2bar) vid 4000rpm med en gt42agg, började ladda någonstans i början på 3000.

Min topp är inte provflödad. Det är ju ändå en vanlig "bonntopp" som är mer ett test, men mycket seriöst test :)
Kanalerna är 1/3 del vassare än vad man kan få i en cosworth topp ungefär då dom är baserade på en topp som är gjort i värmlandsskogarna som flödat friskt.
hemliga data på topp och kam :?:

tror inte den är grymmare än den här 320cfm/28" coswort toppen :lol: http://www.cncheads.co.uk/ford_cosworth_bv.html
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev: hemliga data på topp och kam :?:

tror inte den är grymmare än den här 320cfm/28" coswort toppen :lol: http://www.cncheads.co.uk/ford_cosworth_bv.html

:roll: :lol: 320cfm/28" är bra. Men det flödas mer i en volvo 16v. :hey:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

har du provflödat din topp??
Tänkte eftersom du vet det?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är inte min topp som ger det. men det finns volvo 16v toppar som flödar mer än 320cfm vid 28" vattenpelare..

Min topp kommer antagligen inte flödas.

När det skall byggas om nästa gång skal det flödas.


Schimsat in insugnings kammen i dag by the way
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:det är inte min topp som ger det. men det finns volvo 16v toppar som flödar mer än 320cfm vid 28" vattenpelare..

Min topp kommer antagligen inte flödas.

När det skall byggas om nästa gång skal det flödas.


Schimsat in insugnings kammen i dag by the way
jo jag har sett sånna toppar hos GL racing men dom har inte 34 mm insugnings ventiler :(

vart brukar ni flöda topparna? halvarsson?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev:det är inte min topp som ger det. men det finns volvo 16v toppar som flödar mer än 320cfm vid 28" vattenpelare..

Min topp kommer antagligen inte flödas.

När det skall byggas om nästa gång skal det flödas.


Schimsat in insugnings kammen i dag by the way
jo jag har sett sånna toppar hos GL racing men dom har inte 34 mm insugnings ventiler :(

vart brukar ni flöda topparna? halvarsson?
Ja Halvarsson är det som har utrustningen för att flöda.

Har varit på tal många gånger att vi skulle bygga en bänk själva, men det innefattar att man har tid till det och inte behöver bygga ihop en race bil inför varje säsong.

Håller denna motorn nu i bänken så skall det finnas tid till vintern att bygga lite bra och ha prylar..

Antagligen så är det nog svårt att få till några extrema siffror med 34mm ventiler ja.

Men det borde inte vara omöjligt att nagga på 300 strecket..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev:Ja vad skall jag säga, säg en yta på toppen som inte är omgjord eller bearbetad..

Mycket nytänkande är inblandat i detta projekt, lite grejer som ingen annan har provat på volvomotor kan jag lova att det kommer att bli.

Formel1 bilarna har likande teknik på deras motorer.

Kammarna är framtagna på helt nya oslipade ämnen, endast testkörda i en annan motor med god framgång.

Den motorn laddade fullt (2bar) vid 4000rpm med en gt42agg, började ladda någonstans i början på 3000.

Min topp är inte provflödad. Det är ju ändå en vanlig "bonntopp" som är mer ett test, men mycket seriöst test :)
Kanalerna är 1/3 del vassare än vad man kan få i en cosworth topp ungefär då dom är baserade på en topp som är gjort i värmlandsskogarna som flödat friskt.
hemliga data på topp och kam :?:

tror inte den är grymmare än den här 320cfm/28" coswort toppen :lol: http://www.cncheads.co.uk/ford_cosworth_bv.html
370cfm/28tum går ju bra med 2 ventils teknik tom :)
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp det går utmärkt om man köper lite vassare lock.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dezzan skrev:
Jens Gustavsson skrev: hemliga data på topp och kam :?:

tror inte den är grymmare än den här 320cfm/28" coswort toppen :lol: http://www.cncheads.co.uk/ford_cosworth_bv.html
370cfm/28tum går ju bra med 2 ventils teknik tom :)
om man skulle skala ned en cyl på en fin v8 2v topp till samma storlek som en cyl på en 4v motor tex volvo så skulle den säkert kunna konkurera i flöde vid max lyft, (men den kommer också att lyfta högre för att komma dit).

om man då jämför flödet tex på 30% lyft så flödar 16v toppen 25-40% mer och det är det som gör att de är bättre.

det är mer on/off flöde det är också därför man inte behöver ha lika mycket duration på cammen för att få samma toppeffekt, som bonus blir botten och mellan rigitret också överläkset 2v toppen.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

håller på med tryckar inlägg.. slängde i dom och fick ett spel som man kunde krypa under..

Fick tröst äta en macka och ta en kopp kaffe..

"vilket jädra oflyt"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja nu under påsk så byggs det febrilt..
Håller på med vattenkylningen och allt möjligt känns det som. hehe

skall slänga upp bilder efter helgen..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Nu kommer en liten ynka uppdatering..

Har gjort lite fäste för bränslepumpen.

Krånglat med att få tag på grejer, då hatar man att bor i en liten stad.....

Men men, skall se om inte det blir mera bilder framöver...

Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

:?: hillborn :?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

toxic ant skrev::?: hillborn :?
man kan faktiskt köra mekanisk pump och elektroniskt sprut... :roll:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp en aeromotive och ett hestec.

Vaknade upp med den trevliga överraskningen idag att jag helt plötsligt är singel så psyket är inte på topp just nu. :cry:

Vet ej när det kommer bli mer uppdateringar.....
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Låst