Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

Men du, en glasmästare här i Malmö ska skära till mina rutor efter mina mallar. Inte en bilglasmästare, utan en helt vanlig(!).
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.

Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av 242Gurra »

Fasen vilket fränt bygge!! :)

Du har verkligen lyckats :)

MEN Har du bytt ut biltema olje filtret mot volvo ?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Cassius »

Toni skrev:Men du, en glasmästare här i Malmö ska skära till mina rutor efter mina mallar. Inte en bilglasmästare, utan en helt vanlig(!).
Han gör vindrutan (plan) i laminerat härdat glas och sidorutorna i 4 eller 6 mm härdat enl. mitt val. Stämplar och allt.
Han gjorde två stora glasdörrar till ett hörnskåp jag byggde. Oxå härdat.

Visserligen lämnade han bort dem till härdning, men de blev jättefina med slipade kanter och allt.
Kolla om inte din glasis kan göra det med.
Det går väldigt bra att göra på plana rutor, men då escortens torde vara välvda på sidan så går det inte så bra längre...

Sen skulle jag INTE rekomendera att köra härdad lamell i framrutan! Om ena sidan spricker så kommer du inte se ett skit genom den! Inte alls bra... Kör vanlig lamell bara, då blir de bara en spricka och den tål ungefär lika mycke som en härdad lamell också ;)

/f.d. 5 år som glasmästare.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mattias »

Brum brum!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Startade motorn på escorten igårkväll!! Allt gick finfint och den startade på första försöket "efter jag polvänt b-pumpen".
Vilket mysigt ljud det var.. Lät precis som en vanlig sugmotor med lite mulligare avgassystem på- helt kanon. kompressorn lät inget alls på tomgång eller på högre varv på låglast. men när man tvär trottlade stängde bypassen och vinet kom ut.. mmmm :thumbright:
Gick riktigt snyggt ... Det är ju en orginalmotor med orginal kammar så inte alldeles konstigt. Remmen låg still utan tendens att glida iväg på löphjulen :thumbright:
Precis som det ska vara är det ju ingen första uppstart utan en liten arbetsorder.
Måste trycktesta luftsystemet för att hitta boven till varför tomgången inte går att få ner till under 2000rpm- Tjuvluft. Samt plocka lös insuget och kompressorn för att täta lite oljesöl som är lite illa till.
Sen är det dags för lite enklare gatmappning innan den åker till dynotech för effektmätning och övrig justering.

En kort film på första uppstarten- Lambda sonden är utskruvad så det är lite avgasläckage. 2timmars pillande med de sista kontakterna till trigger, ecu och tändning. 45min config av ecu så låter den såhär!!
https://www.youtube.com/watch?v=yVy4pa- ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tackar Mattias Sandgren för en lysande insats!!

Fler filmsnuttar kommer.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Andra starten. Det som ryker är avgasbandaget.


https://www.youtube.com/watch?v=nYX8tTH ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Herrlish :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

Grattis!!! :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Lite längre snutt med lambdasonden på plats och lite smågasande.

http://www.youtube.com/watch?v=7SvWQLYd ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
roer75
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 30, 2011 11:33 am

Sv: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av roer75 »

Var har ni hittat framlysena o vilken storlek har dom?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Roger Eliasson
Blekinge Svängsta
Lancia a112 junior
Lancia a112 abarth (fd lady cup bil)
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Anden »

ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Mk2 med överladdad 16v
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Framlyktorna är från VW golf MK1. tror dom är 7"

http://www.scstyling.com/angel-eyes-gol ... c-759.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Anden skrev:ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Kadett4wd »

Fan va gött =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Anden »

mrabarth skrev:
Anden skrev:ME LIKE!!!!!

Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Ahh det måste jag fixa på min.
Du har inte lust att skicka över din config på just det?

Jag kör samma motor med vems jag med.
Mk2 med överladdad 16v
Skriv svar