Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Får du problem med multiremmen kan jag tipsa om ett löphjul till med spår.
Sitter på Celica 86-89 och sådana finns det ju massor av.
Härligt att se/höra den startad.
Sitter på Celica 86-89 och sådana finns det ju massor av.
Härligt att se/höra den startad.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Grattis! Alltid lika skönt att höra den igång, motivationen brukar öka med 400% efter det 

Suzuki Gsxr 1000 Turbo -03
2011 290hk
2012 318hk
-------------------
Kemora: 1.10.8
Mittsverige: 57.4
Gotland ring: 1.33.7
Gelleråsen 1.07.9
Dragracing 1/4 mile 9,90 (med standard sving)
Dragracing 1/4 mile 8,82 (förlängd sving)
En snutt med mig och turbon
http://www.youtube.com/watch?v=2Ege--7cVhM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 290hk
2012 318hk
-------------------
Kemora: 1.10.8
Mittsverige: 57.4
Gotland ring: 1.33.7
Gelleråsen 1.07.9
Dragracing 1/4 mile 9,90 (med standard sving)
Dragracing 1/4 mile 8,82 (förlängd sving)
En snutt med mig och turbon
http://www.youtube.com/watch?v=2Ege--7cVhM" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det är inte direkt rocket science över det, men du kan aktivera tändjusteringen med inställningarn "15,15,25,0" i det dialogfönstret för "idle advance". Sen hänger det på att du satt "idle target rpm" för kall/varm motor rätt. Allt som har med PID och ventiler blir irrelevant, så det är egentligen få inställningar som behövs för att det ska lira. Huvudsaken är att när motorn är varm ska den gå på den förtändning du har ställt in i tändtabellen på tomgång, lämpligen ca 10 grader vid "idle rpm target" för varm motor. En fallgrop brukar vara att man ska sätta ett värde för "idle min kpa", alltså det lägsta tryck du har tomgång på, till 0, för att undvika att motorn drar så mycket vakum att styrningen inte går in och reglerar.Anden skrev:Ahh det måste jag fixa på min.mrabarth skrev:Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Du har inte lust att skicka över din config på just det?
Tryck F1 för hjälp i alla dialogrutor, etc.. läs alla dialogrutor som har med "idle" att göra. Det borde gå upp ett ljus. Learning by doing.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Jag hittade var i min egen tråd var jag skrivit om det ribbade löphjulet tillslut 
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Kul att den lever, vad kör du för motorfästen? Ser inte ut att röra sig mkt o ganska trångt?
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Anden skrev:ME LIKE!!!!!
Har du någon tomgångsmotor på din motor?
Eller har du någon bra lösning för en bra tomgång?
Nej ingen tomgångsmotor. Vemset har några finurliga tomgångs metoder där man sätter ett rpm target och genom att justera tändningen +-20grader "valfritt" så håller ecu:n motorn lagomt stark för att ligga kvar på ett viss varvtal.
Ahh det måste jag fixa på min.
Du har inte lust att skicka över din config på just det?
Jag kör samma motor med vems jag med.
Det ska nog inte vara några problem. Men jag avvaktar lite med det då inget är färdigmappat ännu.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
shit va nice 
planeras testkörning innan vintern??

planeras testkörning innan vintern??
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Går allt som planerat ska den provköras inom 1 vecka.
Hörde du vad tyst och fint den gick..
Hörde du vad tyst och fint den gick..


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
jess , NICE 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Så där ja! I afton åkte jag och Mattias Sandgren ut till en lämplig asfaltstäcka och mappade till Vemset. Så nu har jag en safe grundmapp. ruskigt kul att få prova sitta bakom ratten på en bil jag aldrig någonsin kört. Jag har inte ens kört en orginal MK1 escort
.
Bromsarna kändes riktigt bra, även om klossarna är nya. Mycket stum känsla i pedalen.
Låser fram först precis som den ska, går att justera till mer exakt men utgångsläget verkar mycket vettigt.
Hjulupphängningen kändes kanon. Fast men inte stötig och svalde gupp och slag utan konstigheter.
BILEN ÄR INTE STOR!!!
Som en lite karamell!!
Den var inte så tyst i kupen som jag hoppats på trots div dämpmattor. Körde utan bakruta vilket kan ha med saken att göra. Har lite vibrationer runt instrumentbrädan vid vissa rpm att sortera ut innan jag är nöjd. Avgassystemet kan ha blivit lite för hårt upphängt. Men jag tar ett steg i taget mot det perfekta escorten.

Bromsarna kändes riktigt bra, även om klossarna är nya. Mycket stum känsla i pedalen.

Hjulupphängningen kändes kanon. Fast men inte stötig och svalde gupp och slag utan konstigheter.
BILEN ÄR INTE STOR!!!

Den var inte så tyst i kupen som jag hoppats på trots div dämpmattor. Körde utan bakruta vilket kan ha med saken att göra. Har lite vibrationer runt instrumentbrädan vid vissa rpm att sortera ut innan jag är nöjd. Avgassystemet kan ha blivit lite för hårt upphängt. Men jag tar ett steg i taget mot det perfekta escorten.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Kul att det rullar på!
"Den perfekta Escorten"
Många äro kallade, få äro utvalda 
/Gustaf
"Den perfekta Escorten"


/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
Utrolig kult bygge 10 av 10.
Finni
Finni
S60R
164TURBO
164 BRUKIS
142 EVIGHETS PROSJEKTET
JAZZ IS NOT DEAD ,ITS JUST SMELLS FUNNY
164TURBO
164 BRUKIS
142 EVIGHETS PROSJEKTET
JAZZ IS NOT DEAD ,ITS JUST SMELLS FUNNY
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
fan så grymt!! hur kkänns motorn då ?? jag väntar med spänning på rapport hur den upplevs!! 

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD







Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD
tackar tackar!!
Nu efter några provkörmingar så har jag börjat att få lite känsla hur den beter sig.
Ger man lite gas från tomgång känns den ganska pösig med ganska liten kontakt mellan gasfot och motor. Lägger man sig på 3500rpm och trycker till så svarar den riktigt snabbt och starkt med ett litet YYY i insugs ljudet, som tystnar direkt man släpper gasen. Ute på vägen är det ganska samma visa. Det känns lite som den inte riktigt får åt sig luften när man ska ta igång. Så man får gasa ett par tiondelar innan man är van när man tex möter med gas mellan växlingarna. Detta är vid bruxkörning i farmor fart. Strax efter när andra spjället öppnar tappar motorn nog med vaccum för att bypassventilen ska öppna. Då blir saken helt annorlunda. Allt kvicknar till och kontakten mellan fot och motor känns tydligt. Det är som en stor sugmotor kan man säga riktigt start rakt igenom. Eftersom volvos orginal kammar inte har något märkvärdigt högvarvsregister förväntade jag mig att den inte skulle fortsätta att dra på varv. Jag kan ana att den avtar en liten aning från ca 6000rpm men inget man direkt märker. Det är som samma driv i den från 2800-6800rpm. iom detta känns det inte riktigt nödvändigt att varva den mycket mer än 5500 eftersom den svara stenhårt direkt man växlat med samma vrid.. DIREKT, utan tillstymmelse till lagg eller register tapp. Kollar man på bränslemappen så är den i det närmaste helt platt från 2000- 6000rpm vilket återspeglas i en "mest trolig" rak vridmoments kurva. Att tillägga är att vi snackar absolut inga monster effekter som är mer regel än undantag här på forumet. Tråkigt/bra nog hör man inte kompressorn alls inifrån kupén. Men det är ju så klart inget problem.
Nu efter några provkörmingar så har jag börjat att få lite känsla hur den beter sig.
Ger man lite gas från tomgång känns den ganska pösig med ganska liten kontakt mellan gasfot och motor. Lägger man sig på 3500rpm och trycker till så svarar den riktigt snabbt och starkt med ett litet YYY i insugs ljudet, som tystnar direkt man släpper gasen. Ute på vägen är det ganska samma visa. Det känns lite som den inte riktigt får åt sig luften när man ska ta igång. Så man får gasa ett par tiondelar innan man är van när man tex möter med gas mellan växlingarna. Detta är vid bruxkörning i farmor fart. Strax efter när andra spjället öppnar tappar motorn nog med vaccum för att bypassventilen ska öppna. Då blir saken helt annorlunda. Allt kvicknar till och kontakten mellan fot och motor känns tydligt. Det är som en stor sugmotor kan man säga riktigt start rakt igenom. Eftersom volvos orginal kammar inte har något märkvärdigt högvarvsregister förväntade jag mig att den inte skulle fortsätta att dra på varv. Jag kan ana att den avtar en liten aning från ca 6000rpm men inget man direkt märker. Det är som samma driv i den från 2800-6800rpm. iom detta känns det inte riktigt nödvändigt att varva den mycket mer än 5500 eftersom den svara stenhårt direkt man växlat med samma vrid.. DIREKT, utan tillstymmelse till lagg eller register tapp. Kollar man på bränslemappen så är den i det närmaste helt platt från 2000- 6000rpm vilket återspeglas i en "mest trolig" rak vridmoments kurva. Att tillägga är att vi snackar absolut inga monster effekter som är mer regel än undantag här på forumet. Tråkigt/bra nog hör man inte kompressorn alls inifrån kupén. Men det är ju så klart inget problem.


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.