
Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Dragit ut signalkablarna och märkt dom med maskeringstejp och skrivit på dem vad dom är till.Fann även stålomspunnen bränsleslang på biltema så det fick det bli,så mycket jag handlat på biltema tycker jag dom kunde sponsra mej lite sen=0).


Roger (Magic T) Thomasson
Nya 2150 bygget
Ska du åka e85 så är väl inte den slangen någon hitt direkt..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget
blir kanon snyggt
bra att du inte ska åka e85.. de är värdelöst i min mening.. bara massa mer jobb..

bra att du inte ska åka e85.. de är värdelöst i min mening.. bara massa mer jobb..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6995
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget
Och den ska du ta ut på rallycrossbanan och blästra och bula sönder?
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Äntligen hemma,kommer hem runt kvart över 1 på natten när jag går kvällsveckan.
Jag kör nog 98 oktan och lite boster,har traumatiska erfarenheter av e 85 då en kompis hade mycket krångel med det i en seriöst trimmad motor han hade i en vägbil som jag fick hjälpa till o meka en del med innan han sålde den,men han sålde den inom byn så jag fick hjälpa nya ägaren med bilen sen också innan han sålde den till norge,munstyckena i förgasarna blev igenklibbiga som det va som klister i dom,vi antog att det hade nåt o göra med e 85 an,han va bromsad och gick bra ett tag innan han börja krångla,jag har aldrig varit med om nåt sånt i mina andra förgasarmotorer jag haft 98 oktan och boster i.
Ja Erland jag ska ut på banan och köra sönder bilen så småningom,lite synd kan tyckas men det blir nog kul också hoppas jag
Min far tyckte det vore bättre om jag la energin på o bygga veteranbilar som han har gjort.
Jag kör nog 98 oktan och lite boster,har traumatiska erfarenheter av e 85 då en kompis hade mycket krångel med det i en seriöst trimmad motor han hade i en vägbil som jag fick hjälpa till o meka en del med innan han sålde den,men han sålde den inom byn så jag fick hjälpa nya ägaren med bilen sen också innan han sålde den till norge,munstyckena i förgasarna blev igenklibbiga som det va som klister i dom,vi antog att det hade nåt o göra med e 85 an,han va bromsad och gick bra ett tag innan han börja krångla,jag har aldrig varit med om nåt sånt i mina andra förgasarmotorer jag haft 98 oktan och boster i.
Ja Erland jag ska ut på banan och köra sönder bilen så småningom,lite synd kan tyckas men det blir nog kul också hoppas jag

Min far tyckte det vore bättre om jag la energin på o bygga veteranbilar som han har gjort.
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Gjort några framsteg igen,förra veckan tog jag isär toppen och tvättade den ordentligt,blästrade lite och tvättade igen,blev fin.
Nu den här veckan har jag börjat med fjäderbenen,slipat rent dom och satt dit nya fjädertallrikar,talade med sellholm om fjädrar så efter lite funderingar flyttades dom lite uppåt för o få mer vikt bakåt.Här är dom på mitt jobb.

Svarvade 1 rör gjorde jag också till förstärkning av fjäderben.

Som jag sen klöv och kollade vad dom vägde,820 gram.

Svetsade dit dom och det blir nog mycket starkare känns det som,originalben böjer sig till slut om man genar och flyger med bilar har jag erfarenhet av.

Gör även iordning resrvplattor till spindelleder så man kan byta hela plattorna om spindelleden går av.
Nu den här veckan har jag börjat med fjäderbenen,slipat rent dom och satt dit nya fjädertallrikar,talade med sellholm om fjädrar så efter lite funderingar flyttades dom lite uppåt för o få mer vikt bakåt.Här är dom på mitt jobb.

Svarvade 1 rör gjorde jag också till förstärkning av fjäderben.

Som jag sen klöv och kollade vad dom vägde,820 gram.

Svetsade dit dom och det blir nog mycket starkare känns det som,originalben böjer sig till slut om man genar och flyger med bilar har jag erfarenhet av.

Gör även iordning resrvplattor till spindelleder så man kan byta hela plattorna om spindelleden går av.
Roger (Magic T) Thomasson
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget
Ett tips är att förstärka styrarmen på fjäderbenet med.
Annars kan det bli så här:

Tror att M&M motorsport gör så på sina även om det inte syns på denna bild.
Kanske någon mer vet bättre hur man utformar denna förstärkning?
Annars kan det bli så här:

Tror att M&M motorsport gör så på sina även om det inte syns på denna bild.
Kanske någon mer vet bättre hur man utformar denna förstärkning?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Mycket bra tips,tack,en jobbarkompis tipsade mej också om det,tur jag inte målat dem än så jag kan fixa det.
Börjat några nya killar på mitt jobb och en av dem ska köra supernationell nästa år med en köhler 16 ventiler motor med sprut på,kul man har flera med samma intressen på jobbet=0)
Börjat några nya killar på mitt jobb och en av dem ska köra supernationell nästa år med en köhler 16 ventiler motor med sprut på,kul man har flera med samma intressen på jobbet=0)
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Fixade några 3 mm plåtar och svetsade fast,är det lagom?

Första ggn jag förstärker fjäderben så det blir lite test,i folkracen nöjde jag mej med o svetsa röret i navet längst ner.

Första ggn jag förstärker fjäderben så det blir lite test,i folkracen nöjde jag mej med o svetsa röret i navet längst ner.
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Idag har jag även börjat med servostyrningen och pumpen,remskivorna satt inte i linje,hålen i fästplattan till pumpen passade inte heller mot motorblocket så jag fick fila upp hålen en del och korta fästet 15 mm för o få remmen rakt,om jag hade haft en remskiva med 3 spår hade det troligen passat men det ska jag inte ha,har ju bara generatorn och servopumpen som behöver remmar,vatten pumpen är ju ett tomt skal bara då jag har en elpump.


Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Tack för komplimangenRasmus Annander skrev:blir kanon snyggt![]()
bra att du inte ska åka e85.. de är värdelöst i min mening.. bara massa mer jobb..

Roger (Magic T) Thomasson
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget
Blir bra det. Kolla bara så att det inte tar i något när det kommer på plats sedan. Fullt infjädrat och utfjädrat och fulla utslag åt varje håll.Magic thomsson skrev:Fixade några 3 mm plåtar och svetsade fast,är det lagom?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Okej jag ska försöka komma ihåg o kolla så det inte tar i när man svänger.
Den här veckan har jag jobbat kväll o då blir det inte så mycket gjort till rc bilen,men några grejer har jag hunnit med iaf,sprutat på lite fälgfärg på servopumpen


Och 2 styrväxlar lyckades jag få fason på,tänkte det är lika bra o fixa reservstyrväxeln när jag ändå höll på.

Den här veckan har jag jobbat kväll o då blir det inte så mycket gjort till rc bilen,men några grejer har jag hunnit med iaf,sprutat på lite fälgfärg på servopumpen


Och 2 styrväxlar lyckades jag få fason på,tänkte det är lika bra o fixa reservstyrväxeln när jag ändå höll på.

Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget
Veckan som gått har varit lågproduktiv på bilbyggefronten,har varit lite andra saker som måste fixas,men jag lyckades montera styrväxeln en kväll.
Vi va till karlstad en dag så jag va på biltema och skulle köpa flexibel kylarslang men den har utgått ur sortimentet,men det fann jag på norrlands custom som tur va så det är beställt nu.
Sparat några månader nu till dämpare och fjädrar så snart kan jag beställa det av sellholm också.
Ska åka o höra om bakaxeln är klar nästa vecka,Sven-inge neby(Stig olov walfridsons chefsmekaniker)som är hur säker som helst på sånt skulle kika på bakaxeln så det känns kanonbra.

Vi va till karlstad en dag så jag va på biltema och skulle köpa flexibel kylarslang men den har utgått ur sortimentet,men det fann jag på norrlands custom som tur va så det är beställt nu.
Sparat några månader nu till dämpare och fjädrar så snart kan jag beställa det av sellholm också.
Ska åka o höra om bakaxeln är klar nästa vecka,Sven-inge neby(Stig olov walfridsons chefsmekaniker)som är hur säker som helst på sånt skulle kika på bakaxeln så det känns kanonbra.
Roger (Magic T) Thomasson