Låååånga service intervaller ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Anser nästa beg. köpare av bilen att det är en fördel med att bilen servats tätare än föreskrivet ?

Min BMW 120d servades vid 1100 mil förra hösten.
Nu ett år senare visar indikatorn att det är ett år eller 2000 mil till nästa service.
Jag överväger att göra ett oljebyte själv nu, så att man halverar intervallet.

Är flitig med motorvärmare på vintern, men har bara 1 mil till jobbet.
Vilket egentligen är i kortaste laget med en snål diesel, speciell med tanke på partikelfiltret.

Hur resonerar ni, angående nya bilars långa service intervaller ?
Min har alltså då 3500 mil eller vart annat år som intervall.

Ni som jobbar som bilmek. ser ni skador på nyare bilar ännu, med dessa långa intervall ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
wille86
För lite laddtryck

Re: Låååånga service intervaller ?

Inlägg av wille86 »

Extra oljebyten är värt pengarna. Motorer med lång intervall ser för det mesta ut som skit invändigt.
strandberg
För mycket laddtryck

Inlägg av strandberg »

Kan inte svara på långa intervaller mer än att jag anser att det är för långt!

Dock med dagens diesel och folk som inte kan gasa resulterar i typ en bil med tätt partikelfilter i veckan! hade förra veckan in en ny kia ceed som gått 600mil som var tätt..
albin
För lite laddtryck

Inlägg av albin »

Sök på oil sludge på google så får du se några skräckexempel. Själv byter jag olja och filter på cirka 1500 mil (diesel), anser att det är värt pengarna.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

jag hade personligen bytt minst en gång per år med så korta körsträckor.

Audi fö brukar vara jävigt grisiga med kox i svineri i motorn när dom körs på sina långa
intervaller. sett flera skräckexempel.

På mina bruksbilar byter jag april sen i november igen. då går dom strax under 1000 mil på oljan.

ett byte kostar 179:- (Teboil silver 10w-40 - 4Liter) + filter ~ 50:-

Alltså under 500kr per år.

Och oljan jag kör på är faktiskt bra :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

jobba som bilmek.

jag personligen tycker det är korkat med dessa 2500-3000mils intervallerna.
tar ett vanligt exempel, audi/vw så kokas oljepickup pga av för långa intervaller.
hade en nissan navara som hade gått efter dessa långa intervallerna me. slutade med motorras. oljan var som sirap.
visst sedan beror ju mkt på vad för oljan man använder givitvis.
har man bara ett par km till jobbet och kör den sträckan på dessa 2500-3000mil/alt 2år med massa kallstarter så är det ingen vidare för oljan.

flexfuel bilarna har ju 3000mils också MEN man skall göra ett extra olje byte vid 1500mil pga av e85 spärr oljan.
vilket är bra men dyrt för kunden med massa oljebyten hela tiden.

personligen tycker jag att man skall byta oljan imellan service intervallerna me. lägger hellre ca 800kr på olja/filter en extra gång för att vara på säkra sidan.

sen så är det så mkt mer som kan gå snett på dessa 3000mil som kunden inte själv upptäcker, slitna bromsar,bussningar,leder osv.

hört lite på ryktes väg att vissa biltillverkare jobbar med en 6000mils intervall :shock:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Kör själv a4 Diesel och om man mest kör långkörningar så kommer man enligt färddatorn typ 3000mil på oljan. När jag köpte bilen hade den gått 12k, fullservad enligt bok.
Hade då gått 1000 mil sen service och märkte direkt att den ville ha 1l på 1000mil ca. Gjorde då 2 täta oljebyten och behöver nu inte fylla en droppe mellan de 1500mil jag byter olja på bilen.
(Servar den som vanligt men byter olja själv mellan intervallerna)

Kör dyraste oljan men köper i tyskland (mapodo.de), tycker det vore dumt att snåla in på byten på nyare dyrare bilar..
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

långa serviceintervaller fungerar om man kör på avsedd olja och byter vid avsedd tidpunkt................problemet är bara att oljan verkar fungera lite av och på där för är servcen specad att utf vid 3000mil så börjar nerbrytningen av oljan med raketfart vid just 3001 mil....................Det är alltid fullt på verkstan och de flesta bokar service långt efter att den ska utföras så då har det redan gått 500 mil till kanske men det gör ju inget tänker man...............
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Vad jag hört/läst om tillsatsernas egenskaper i modern motorolja så finns det idag inga tillsatser som funkar som de är tänkt/ är kvar efter 3000mil. (Rätta mig gärna)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

nu är det ingen diesel, men i min gammelmerca(c36) så bytte jag varje år, hur lite den än gått.
det kunde bli så lite som 300mil, men så ser motorn ut som ny invändigt också :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jims
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jims »

Många med mig räknar helt bort de bilar som strikt följt longlife-servicen när man ska köpa en bil som har 3000mil mellan intervallerna. Har vagcom så jag har hjälpt ett par kompisar att ställa ner deras intervall till t.ex 1500mil istället på audi/vw. Så att göra ett extra oljebyte är enligt mig absolut till stor fördel när du sedan ska sälja den.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

StefanM skrev:långa serviceintervaller fungerar om man kör på avsedd olja och byter vid avsedd tidpunkt................problemet är bara att oljan verkar fungera lite av och på där för är servcen specad att utf vid 3000mil så börjar nerbrytningen av oljan med raketfart vid just 3001 mil....................Det är alltid fullt på verkstan och de flesta bokar service långt efter att den ska utföras så då har det redan gått 500 mil till kanske men det gör ju inget tänker man...............
:thumbright: sammanfattar, 3000 mil håller oljan oavsett körsätt och motor, bara att tillverkaren specat detta och man använder "rätt" olja.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av ljungqvist »

Oj då. själv så har jag bytt var 500mil i alla mina bilar, men då har det varit äldre bilar (80-90 talare) många utav mina bekanta brukar byta mellan 800-1200mil.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Att oljan håller 3000 mil ser jag inte alls som ett problem, förutsatt att man kör tillräckligt långt och byter varje år.

Men 2års kallstarter och faktiskt tom. över 3500 mil, känns som en annan sak, även om jag är flitig med motorvärmare.
Nej det får nog bli ett eget byte nu på halvtid med Castrol Edge FST 5w-30.

Rejäl bredd på utbudet, och då är FST oljan inte ens med här eftersom den tillhör konsument utbudet och inte professional serien :doh:

http://www.castrol.com/castrol/multiple ... Id=7070335" onclick="window.open(this.href);return false;
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

de långa bytes intervallerna är den största skandalen i modärn tid vad gällande bilar :thumbdown: att ingen stämmer bil tillverkarna då det förstör bilarnas motorer på bara 10000mil :evil:
Skriv svar