Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

PBM Racing skrev::thumbright: Du kanske skulle köra en liten svetsskola med oss? Jag paxar en plats längst fram i klassrummet! ;)
Faktum är att jag blivit erbjuden jobb tidigare som lärare just för svetsning. :)
Såå det vore väl ingen omöjlighet.. ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Christian Hedblom skrev:Måste ju marknadsföra sig och visa vad man kan. :)
Visst är det så när man sitter på såna skills. :D

Jobbat som cnc-operatör också eller? Man får nästan den känslan iaf när tittar på noggrannheten på detaljerna i tråden.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Oliven skrev: Jobbat som cnc-operatör också eller?
Japp :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Bortskämda

Inlägg av Christian Hedblom »

Jag känner att jag har skämt bort er med många bilder i varje uppdatering hittills så nu drar jag ner lite på antalet och sprider ut dom istället.


Vi har nu tittat på:

¤ Däck/Fälgar
¤
¤
¤ Hjullager
¤ Uprights/Spindlar
¤ Ledlager
¤ Länkarmar
¤ Pushrods
¤ Vippan (delvis)
¤
¤ Rörram

Ser man till kraftens väg genom hjulupphängningen så saknas några komponenter.
Går vi i ordning så kommer Bellhouse först, därefter Nav och till sist Dämpare.

Bellhouse kommer jag avvakta lite med att låta tillverka då det inte är någon komponent som är viktig för att få ner bilen på hjulen.

Nav däremot kan ju tyckas vara en viktig del i hjulupphängningen, så också i min. Sitter i skrivande stund och väntar på dessa delar.

Dämpare däremot! Har jag inte heller... Kommer inte handla på ett tag heller då jag låtit tillverka "dummies" av fyrkantsrör i rätt "ride-height"-längd.


Så alltså det enda jag kan bjuda på i denna uppdatering är en bild på mina "dummies".
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Vippornas infästningar del 1

Inlägg av Christian Hedblom »

Nästa ämne i denna byggtråd blir hur och vart vipporna kommer att fästas i rörramen.
Även detta kommer att brytas ner i delar då det annars blir väldigt mkt bilder på en och samma gång.

Om vi ska börja med hur delarna ser ut då som ska sitta i ramen.
Nu hade jag tyvärr inga bra bilder på just dessa delar men ni får hålla till godo med det som finns.
Delarna inom de röda rutorna är det det handlar om.
Bild
Bild


Pga att jag är så noggrann (läs störd :D ) så tillverkades en fixtur med tillhörande borrstyrningar. Pallbockarna justerades så bilen stod i våg sen kunde jag börja med att måtta upp vart fixturen skulle ligga.
Jag la en rak bit i höjd med bakre infästningarna till övre länkarmarna så jag kunde mäta fram så det blev lika på båda sidor.
Bild


När jag fått fixturen på rätt ställe och även den i våg kunde jag klämma fast den inför borrning.
Bild


Trots min noggrannhet med att fräsa faserna på rören i "kuben" fram så ser man ändå att det har dragit ihop sig vid svetsning. Men jag justerade in det så det blev lika spel på båda sidor.
Bild
Bild



Då var det dags att borra! Fick tag på ett extra långt 6mm-borr som räckte ända igenom borrstyrning och röret. Detta för att vinkeln på hålen skulle bibehållas.
Bild
Bild


Hålen borrades sen upp till 8mm så att styrningen till hålsågen gick i.
Bild



Efter lite gnagande med hålsågen så kan man konstatera att det ÄR hål i röret!! :D
Bild
Bild



Och till min glädje så passade även delarna i hålet! :)
Bild
Bild


I nästa del ska jag visa hur jag gjorde bak.
Senast redigerad av Christian Hedblom den fre okt 26, 2012 6:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Jonas gotland
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tor maj 17, 2012 7:12 pm
Ort: visby

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Jonas gotland »

Helt absurt snyggt! vilket tålamod!
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Vippornas infästningar del 2

Inlägg av Christian Hedblom »

Fram var det inga problem att borra nya hål för infästningarna men bak däremot var det lite tajt.. (fick till och med kapa ur en bit av fixturen som ni ser)
Bild
Bild
Bild
Bild

Man skulle kunna tro att jag räknat med att borret precis skulle gå fritt där men i detta fall så hade jag bara ren tur! :mrgreen: :wink:
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Pimpolainen »

följer projektet med spänning!!!

ser jävligt lovande ut!!
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Vippornas infästningar del 3

Inlägg av Christian Hedblom »

Hålsågen gav upp för mig när jag skulle borra bak och jag fick köpa ny, blev biltema denna gången. Dock fanns det inte lösa hålsågar i rätt storlek så fick köpa en hel sats. Men men, då har man det om det skulle behövas!
Hann dock inte fota nåt vid borrningen med hålsågen för det gick så jäkla snabbt! Biltema FTW :mrgreen: :mrgreen:


Här är lite bilder hur det blev iaf!
Bild
Bild



Och lite närmare... :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Daniel-635 »

Detta ser ju minst sagt lovande ut, och det verkar ju bara bli bättre och bättre.

Har du siffror på vad rörchassiet väger ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Daniel-635 skrev:Har du siffror på vad rörchassiet väger ?

Ca 150kg beräknat på antal meter jag byggt in.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av mstahl »

Ser riktigt schyst ut grymt bygge. kan rekommendera Rocol skärpasta sparar verktygen och blir finare snitt samt går fortare

http://www.verktygsboden.se/skaervaetsk ... -rtd-500-g" onclick="window.open(this.href);return false;
Stahl
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

mstahl skrev:Ser riktigt schyst ut grymt bygge. kan rekommendera Rocol skärpasta sparar verktygen och blir finare snitt samt går fortare

http://www.verktygsboden.se/skaervaetsk ... -rtd-500-g" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack för tipset! :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Toffe »

Vad är det för rör? Bockar du dem själv
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

ST52 NBK (DIN 2391) EN10305-1
Bockar dom själv i min rörbock jag gjort :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar