
Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Trist me vatten på fel sida...Vi hade alltid Holzt motorsvets i närheten....

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
det här är väl en rallymotor så såna mirakelkurer är inte att lita på. på 402m så funkar det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Ok,grym rallymotor!Förut gick snacket här att det var nästan omöjligt att komma över 200hk...Nu snyts det ur 215 på en halvmiss?Men,det är väl utveckling gissar jag! 

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Heja Linkan
Lars
Lars
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Linkansg1 skrev:Ok,grym rallymotor!Förut gick snacket här att det var nästan omöjligt att komma över 200hk...Nu snyts det ur 215 på en halvmiss?Men,det är väl utveckling gissar jag!
hur menar du linkan förklara för mig som inte är så bra på att läsa. halv miss? vem säger att det är en rally motor?? inga rally motorer har haft 92mm borr och 86mm slag vad jag vet. max 1mm över dim på dem.
det är en väldigt fin motor inget konstigt att det blev 215hk tycker jag?? fin topp, custom grenrör, grymm kamaxel med 270 grader och 14mm lyft och weber 50 SP med 46mm halsring.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Har du någonstans i tråden beskrivit denna motorn Jens?
jag har frågat efter specen några gånger utan att få svar.
Jag trodde också att det var rallymotorn.
Min 142 motor är en 2260cc, 92mm borrning och 85mm slag.
208 hästar med våldsamt preppade Weber 45 or.
Bara en KG6 H3 kopia med 12mm på ventilen i den men det hade varit kul att prova NH kammen.
Tror dock att det krävs DCO 50 för att ha nytta av mer ventillyft.
Erland
jag har frågat efter specen några gånger utan att få svar.
Jag trodde också att det var rallymotorn.
Min 142 motor är en 2260cc, 92mm borrning och 85mm slag.
208 hästar med våldsamt preppade Weber 45 or.
Bara en KG6 H3 kopia med 12mm på ventilen i den men det hade varit kul att prova NH kammen.
Tror dock att det krävs DCO 50 för att ha nytta av mer ventillyft.
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tis okt 30, 2012 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Jens,om du kollar inlägget ovanför mitt förra så skrev Kadetten att det var en rallymotor...Och med halvmiss menade jag att ni fick bryta långt innan ni vart klara p g a läckage.Fel ordval kanske, men det verkar va ett litet missförstånd..
Hoppas ni får ihop en tät topp och kan fortsätta!

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Då förstod jag dig rätt Linkan, jag tror att om vi med nya toppen når 220-225hk och ca 250 i vrid i Jens bänk så går den B20 motorn riktigt riktigt bra.
Erland du måste mena 2260cc och inte 2360 om jag inte har räknat helt fel.
Lars
Erland du måste mena 2260cc och inte 2360 om jag inte har räknat helt fel.
Lars
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Jo men jag träffar alltid vid sidan om när jag skriver och för siffror blir det ingen felvarning.
Erland
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Verkar vara ett realistiskt effektmål,tycker jag!Sedan är ni helt rätt ute med 46 i hals på en sådan motor.Det var många som tyckte jag var ute på en cykel 90-91 när vi hade det.Men jag provade t o m att plocka ur dem helt i bänken..

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Hur var det med a/f värde när du plockade halsringar bort? Jag har klarat till 4000 rpm, sen blir det för lean a/f utan halsringar. Gjorde det till en bubblamotor och det blev mycket starkade under 4000 rpm men inte över det, slutade det testet då för att det var ingen dragracingmotor och den ska funka under 4000 också. Munstyckbytet bättrade på höga varv men sämre på låga varv, det blev så att ingen nytta av att blocka bort halsringar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Då monterar man 'powerjet' munstycken 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Jag har provat att göra egna halsringar med integrerad spridare.
En ring svarvad runt på utsidan och en massa borrade hål.
Fungerade fint på alla varv från 1/3 dels gas men gick för magert från stängt spjäll och dit.
Gjorde inte så jättemycket på flödet heller i förhållande till mina modifierade standardspridare.
40mm halsring flödar inte mycket bättre än 38 och att plocka bort dom med en radie så att
det inte blir nån kant i förgasaren gjorde inget eftersom spridaren och spjället stryper.
Erland
En ring svarvad runt på utsidan och en massa borrade hål.
Fungerade fint på alla varv från 1/3 dels gas men gick för magert från stängt spjäll och dit.
Gjorde inte så jättemycket på flödet heller i förhållande till mina modifierade standardspridare.
40mm halsring flödar inte mycket bättre än 38 och att plocka bort dom med en radie så att
det inte blir nån kant i förgasaren gjorde inget eftersom spridaren och spjället stryper.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Varför är det så få som kör med weber/dellorto 48or egentligen? Från 45 till 50mm är ett väldigt stort steg areamässigt och en lite mindre motor (<2 liter) tycker man borde funka bättre med något mittemellan.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
DCOE 45 och 48 är mindre än DCO 48-50-55 så hela förgasaren är begränsad.
Stora flödesskillnaden mellan 45:an och 48:an är spridaren, 48:ans har större hål i mitten och så har jag bl.a. gjort på mina 45:or.
Dellorto har mer slimmade spridare och dom kanske passar i Weber? Det ska jag testa.
B20 bromsningstävlingsmotorn blev bromsad med 50:or med 46 i halsring jämfört med 45:orna med 38 i halsring och var bättre över hela registret.
Hur den transienta responsen är vet jag inte för jag har inte provat än.
En kund bytte från 48 DCOE till 50 DCO och tyckte det var enbart positivt och det är en rallybil.
50:orna tar full gas från 2850 varv utan att storkna eller bluddra.
Erland
Stora flödesskillnaden mellan 45:an och 48:an är spridaren, 48:ans har större hål i mitten och så har jag bl.a. gjort på mina 45:or.
Dellorto har mer slimmade spridare och dom kanske passar i Weber? Det ska jag testa.
B20 bromsningstävlingsmotorn blev bromsad med 50:or med 46 i halsring jämfört med 45:orna med 38 i halsring och var bättre över hela registret.
Hur den transienta responsen är vet jag inte för jag har inte provat än.
En kund bytte från 48 DCOE till 50 DCO och tyckte det var enbart positivt och det är en rallybil.
50:orna tar full gas från 2850 varv utan att storkna eller bluddra.
Erland