Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Linkansg1 »

Trist me vatten på fel sida...Vi hade alltid Holzt motorsvets i närheten....;-)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Kadett4wd »

det här är väl en rallymotor så såna mirakelkurer är inte att lita på. på 402m så funkar det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Linkansg1 »

Ok,grym rallymotor!Förut gick snacket här att det var nästan omöjligt att komma över 200hk...Nu snyts det ur 215 på en halvmiss?Men,det är väl utveckling gissar jag! :-)
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av elliot8 »

Heja Linkan

Lars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

Linkansg1 skrev:Ok,grym rallymotor!Förut gick snacket här att det var nästan omöjligt att komma över 200hk...Nu snyts det ur 215 på en halvmiss?Men,det är väl utveckling gissar jag! :-)

hur menar du linkan förklara för mig som inte är så bra på att läsa. halv miss? vem säger att det är en rally motor?? inga rally motorer har haft 92mm borr och 86mm slag vad jag vet. max 1mm över dim på dem.

det är en väldigt fin motor inget konstigt att det blev 215hk tycker jag?? fin topp, custom grenrör, grymm kamaxel med 270 grader och 14mm lyft och weber 50 SP med 46mm halsring.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Erland Cox »

Har du någonstans i tråden beskrivit denna motorn Jens?
jag har frågat efter specen några gånger utan att få svar.
Jag trodde också att det var rallymotorn.
Min 142 motor är en 2260cc, 92mm borrning och 85mm slag.
208 hästar med våldsamt preppade Weber 45 or.
Bara en KG6 H3 kopia med 12mm på ventilen i den men det hade varit kul att prova NH kammen.
Tror dock att det krävs DCO 50 för att ha nytta av mer ventillyft.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tis okt 30, 2012 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Linkansg1 »

Jens,om du kollar inlägget ovanför mitt förra så skrev Kadetten att det var en rallymotor...Och med halvmiss menade jag att ni fick bryta långt innan ni vart klara p g a läckage.Fel ordval kanske, men det verkar va ett litet missförstånd..;-) Hoppas ni får ihop en tät topp och kan fortsätta!
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av elliot8 »

Då förstod jag dig rätt Linkan, jag tror att om vi med nya toppen når 220-225hk och ca 250 i vrid i Jens bänk så går den B20 motorn riktigt riktigt bra.

Erland du måste mena 2260cc och inte 2360 om jag inte har räknat helt fel.

Lars
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Erland Cox »

Jo men jag träffar alltid vid sidan om när jag skriver och för siffror blir det ingen felvarning.

Erland
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Linkansg1 »

Verkar vara ett realistiskt effektmål,tycker jag!Sedan är ni helt rätt ute med 46 i hals på en sådan motor.Det var många som tyckte jag var ute på en cykel 90-91 när vi hade det.Men jag provade t o m att plocka ur dem helt i bänken..:-D
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Jarmo Y »

Hur var det med a/f värde när du plockade halsringar bort? Jag har klarat till 4000 rpm, sen blir det för lean a/f utan halsringar. Gjorde det till en bubblamotor och det blev mycket starkade under 4000 rpm men inte över det, slutade det testet då för att det var ingen dragracingmotor och den ska funka under 4000 också. Munstyckbytet bättrade på höga varv men sämre på låga varv, det blev så att ingen nytta av att blocka bort halsringar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Kadett4wd »

Då monterar man 'powerjet' munstycken ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Erland Cox »

Jag har provat att göra egna halsringar med integrerad spridare.
En ring svarvad runt på utsidan och en massa borrade hål.
Fungerade fint på alla varv från 1/3 dels gas men gick för magert från stängt spjäll och dit.
Gjorde inte så jättemycket på flödet heller i förhållande till mina modifierade standardspridare.
40mm halsring flödar inte mycket bättre än 38 och att plocka bort dom med en radie så att
det inte blir nån kant i förgasaren gjorde inget eftersom spridaren och spjället stryper.

Erland
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Jakesta »

Varför är det så få som kör med weber/dellorto 48or egentligen? Från 45 till 50mm är ett väldigt stort steg areamässigt och en lite mindre motor (<2 liter) tycker man borde funka bättre med något mittemellan.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Erland Cox »

DCOE 45 och 48 är mindre än DCO 48-50-55 så hela förgasaren är begränsad.
Stora flödesskillnaden mellan 45:an och 48:an är spridaren, 48:ans har större hål i mitten och så har jag bl.a. gjort på mina 45:or.
Dellorto har mer slimmade spridare och dom kanske passar i Weber? Det ska jag testa.
B20 bromsningstävlingsmotorn blev bromsad med 50:or med 46 i halsring jämfört med 45:orna med 38 i halsring och var bättre över hela registret.
Hur den transienta responsen är vet jag inte för jag har inte provat än.
En kund bytte från 48 DCOE till 50 DCO och tyckte det var enbart positivt och det är en rallybil.
50:orna tar full gas från 2850 varv utan att storkna eller bluddra.

Erland
Skriv svar