Nissan DeltaWing

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Nissan DeltaWing

Inlägg av Hjorleifsson »

Efter hälften kommer nerdiskan fram.
Jag blir nästan förbannad för att jag inte förstår hur det funkar.

Vackert är det iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=c_INdbXMqsw" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Nissan DeltaWing

Inlägg av lyyski »

Lite svårt att hänga med på den bakvagnen när han berätta,

Den är helt stum i fram och allt fixas ibak? Eller fatta jag helt galet?
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: Nissan DeltaWing

Inlägg av biomech »

om jag förstod det rätt så var det vid krängning (kurvtagning) som bakfjädringen gjorde hela jobbet?!
framvagnen var inte helt stum utan fjädrar upp och ned men krängde inte pga den smala spårvidden...
...dessutom så hade man i princip lika tryck på båda framhjulen genom kurvor och kunde utnyttja båda däckens hela slitbanor.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Nissan DeltaWing

Inlägg av Daniel-635 »

Intressant !!
Följde bilen med stort intresse på LeMans, synd att de blev så illa avträngda bara.

http://www.youtube.com/watch?v=FJAiZVuC3YI" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jag förstod det, sitter det även någon form av progressiv ökning av dämpningen i bakvagnen under roll (Krängning)

I LeMans körde de utanför tävlan, men mer eller mindre under konceptet halva vikten halva effekten och halva förbrukningen.
Just förbrukning är mycket kritiskt på LeMans då det blir avgörande på antalet depå stopp under dygnet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Nissan DeltaWing

Inlägg av subw000fer »

Häftigt! Förstod det mesta, men vill gärna veta mer om bakfjädringen. Om det kanske går att implementera lösningen på andra fordon kanske? Såklart viktigast när det är en axel att ta hela roll kraften men borde väl hjälpa till även på en "vanlig bil" med två lika breda axlar?
Trikar borde ju ha sån bakvagn :)

Tack för länktipset!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Nissan DeltaWing

Inlägg av ljungqvist »

Intressant! Ska bli roligt att få sen senare hur det där kommer utvecklas.
Skriv svar