
J Landins garagetråd: "Pajero A-traktor"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Glömde skriva att det sitter 100w lampor i dom med 

Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Diffen ska palla mer stryk än axeln och är mycket skonsammare än både agadiff å lockers!
Inte ett ljud ifrån den varken fid fullt rattutslag lr i 160!
Å så fort man trycker på så diffar den, HEEELT UNDERBAR!!
Inte ett ljud ifrån den varken fid fullt rattutslag lr i 160!
Å så fort man trycker på så diffar den, HEEELT UNDERBAR!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Ok låter ju bra o billigt, sen tror jag inte man behöver 500W iofs, bränsleförbrukningen ökar med 0,2dl milen nu? 
Penta fälgarna verkar bredda i stort sett bara utåt, ser ju bra ut, men inte så praktiskt, själva kanten som är orginal på 240 bak måste i stort sett bort hela, alternativt valsas inåt/uppåt.
Sedan är ju 240 bakvagnen lite dum med snedstag, ju mer man sänker desto snedare i sidled blir ju axeln så brukar ta i mer på ena sidan.
Hur funkar det om man gör ett justerbart stag som du gjort, kan man spänna staget så axeln blir exakt centrerad då?
Annars är ju watt-länkage alternativet.
Några modifikationer på bakvagnen? Du hade väll justerbara övre stag?
Kommer själv köra en svetsad 1031 med superflex o dubbla kränghämmare men annars orginal.

Penta fälgarna verkar bredda i stort sett bara utåt, ser ju bra ut, men inte så praktiskt, själva kanten som är orginal på 240 bak måste i stort sett bort hela, alternativt valsas inåt/uppåt.
Sedan är ju 240 bakvagnen lite dum med snedstag, ju mer man sänker desto snedare i sidled blir ju axeln så brukar ta i mer på ena sidan.
Hur funkar det om man gör ett justerbart stag som du gjort, kan man spänna staget så axeln blir exakt centrerad då?
Annars är ju watt-länkage alternativet.
Några modifikationer på bakvagnen? Du hade väll justerbara övre stag?
Kommer själv köra en svetsad 1031 med superflex o dubbla kränghämmare men annars orginal.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Nja, tror inte det påverkar så mycket, kan ju inte åka med dom tända så mycket ändå!
Sen åker man väl inte med en 945turbo för att det är billigaste alternativet heller
Med justerbart panhardstag kan du justera så att axeln är i mitten vid "ride height", å då funkar det fint å enkelt å göra, bara kapa bort en bit där det är rakt, svetsa en mutter i ena änden å skruv i andra, har gjor likadant med momentstagen(och förstärkt dom runt ändarna), tror jag använde M16 till momentstagen å M24 lr nått till panhardstaget, sen e det ju superflexbussningar i hela bakvagnen, biltemas förstärkta bakfjädrar till 245(kapade lagom), förstärkta KYB gasdämpare å det ska dit dubbla krängare!
Känns riktigt fin bak nu, klonkar inte ens när man svänger, bara tuggar runt fint!
Så sen när framvagnen är fixa ska det nog vara hyffsad väghållning iaf!
Sen åker man väl inte med en 945turbo för att det är billigaste alternativet heller

Med justerbart panhardstag kan du justera så att axeln är i mitten vid "ride height", å då funkar det fint å enkelt å göra, bara kapa bort en bit där det är rakt, svetsa en mutter i ena änden å skruv i andra, har gjor likadant med momentstagen(och förstärkt dom runt ändarna), tror jag använde M16 till momentstagen å M24 lr nått till panhardstaget, sen e det ju superflexbussningar i hela bakvagnen, biltemas förstärkta bakfjädrar till 245(kapade lagom), förstärkta KYB gasdämpare å det ska dit dubbla krängare!
Känns riktigt fin bak nu, klonkar inte ens när man svänger, bara tuggar runt fint!
Så sen när framvagnen är fixa ska det nog vara hyffsad väghållning iaf!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Kanske skulle fixa justerbart snedstag då iaf låter smidigt att få axeln jämn.
Som sagt polarn gjorde iordning en 240 jag ägde tidigare, min första bil, o fick till riktigt fin väghållning, man kunde på vintern ligga o sladda på 3an o när man kände att det blev för kraftigt ställ o släppte av så rätade bilen upp sig direkt utan nå större returkast.
Det var inte så mkt gjort med den mer än sänkfjädrar o injusterad framvagn hemma, testad på grusvägen utanför
Jag körde själv av vägen några ggr med den, vi riktade ena rambenet en gång oxå, kompisen lackade om hela bilen med ironiskt nog körde hans lillebror av vägen med den senare och sen gick den visst inte att rädda..
Snackade mkt förr med en kille i USA som har en 240 turbo med B21ET, hans farsa köpte en V70R när den kom och dom testade köra på bana med båda men det gick aldrig att köra snabbare med V70in än med 240in.
Ska bli kul se hur det går för dig, du hinner nog färdigt innan jag ens börjar med min..
Som sagt polarn gjorde iordning en 240 jag ägde tidigare, min första bil, o fick till riktigt fin väghållning, man kunde på vintern ligga o sladda på 3an o när man kände att det blev för kraftigt ställ o släppte av så rätade bilen upp sig direkt utan nå större returkast.
Det var inte så mkt gjort med den mer än sänkfjädrar o injusterad framvagn hemma, testad på grusvägen utanför

Jag körde själv av vägen några ggr med den, vi riktade ena rambenet en gång oxå, kompisen lackade om hela bilen med ironiskt nog körde hans lillebror av vägen med den senare och sen gick den visst inte att rädda..
Snackade mkt förr med en kille i USA som har en 240 turbo med B21ET, hans farsa köpte en V70R när den kom och dom testade köra på bana med båda men det gick aldrig att köra snabbare med V70in än med 240in.
Ska bli kul se hur det går för dig, du hinner nog färdigt innan jag ens börjar med min..
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Har du artikelnummer eller benämning på dom där grejerna? Jag var till hydroscand och frågade efter det men det verkade som att de var för mycket begär att dom skulle leta upp det. Hur kopplar du från bromsrören mot den?jonas landin skrev:Var på hydroscand å passa på å köpa denna:
Stryp/backventil till bakbromsarna!
Väntar dock med att montera den tills efter reggen
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Det är en styp/backventil 1/8" och nipplar från 1/8" till M10x1, kan kolla om jag har kvar följesedeln på månda!
Tanken är att plugga ena kretsen vid fördelningsblocket, sätta denna på andra och koppla ihop bakkretsarna efter denna, men den kan alltså bara strypa flödet å inte trycket, så den är ingen bromsreducering, bara en avstängning som jag tänkt använda vid ståburnisar å liknande!
Tanken är att plugga ena kretsen vid fördelningsblocket, sätta denna på andra och koppla ihop bakkretsarna efter denna, men den kan alltså bara strypa flödet å inte trycket, så den är ingen bromsreducering, bara en avstängning som jag tänkt använda vid ståburnisar å liknande!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Finns väll nå magnetventiler annars som heter linelock som man bara slår på en vippströmbrytare 12V så stryper de oljekretsen till bakbromsarna, det känns smidigare 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Mycket möjligt, har inte fördjupat mig i det, tyckte en sån här verkade lämpad till ändamålet å köpte en när jag ändå var på hydroscand, sen säger jag inte att det är rätt lr fel, vill andra göra likadant så är det på egen risk!
Jag ska sätta den inne i bilen så man kommer åt den från förarplats, iom backventilen kan jag bromsa när jag stänger den, när jag släpper så släpper bromsarna bak också!
Grejen med att handla "bildelar" på ställen som hydroscand e att man måste veta vad man vill ha(funktion, gängor, mm.), då brukar dom vara väldigt hjälpsamma, men om det kommer in en nisse å säger att han vill ha likadana slangar som han i senaste bilsport, UTAN att veta vilka slangar han vill ha, då e det inte så lätt å hjälpa till!
Jag ska sätta den inne i bilen så man kommer åt den från förarplats, iom backventilen kan jag bromsa när jag stänger den, när jag släpper så släpper bromsarna bak också!
Grejen med att handla "bildelar" på ställen som hydroscand e att man måste veta vad man vill ha(funktion, gängor, mm.), då brukar dom vara väldigt hjälpsamma, men om det kommer in en nisse å säger att han vill ha likadana slangar som han i senaste bilsport, UTAN att veta vilka slangar han vill ha, då e det inte så lätt å hjälpa till!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Hitta följesedeln!


Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Idag har jag haft nere lådan för ja trodde urtrampningslagret skurit...

Det hade det inte, pga att mitt svep är 10mm för kort(felsvetsat) så hade "röret för urtramplagret" legat emot lamellen å knäckts av, fick kapat av det å näst ihop det å nu funkar det fint!
Fick dessutom åtgärdat ett fel som vart från början,
nått stämmer inte!
Kan det ha nått med detta att göra tro?
Flängde dit en annan länkarm och hjulet hitta rätt igen!

Over and ut!


Det hade det inte, pga att mitt svep är 10mm för kort(felsvetsat) så hade "röret för urtramplagret" legat emot lamellen å knäckts av, fick kapat av det å näst ihop det å nu funkar det fint!
Fick dessutom åtgärdat ett fel som vart från början,

Kan det ha nått med detta att göra tro?

Flängde dit en annan länkarm och hjulet hitta rätt igen!

Over and ut!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Tänkte hänga dit MS å regga med E85 sen, så ja rota fram boxen å härvan som ja hade i min 244 -75, va två lödningar som hade släppt i kontaktstycket (en spridare å fläktstyrningen) så dom ska lödas om imorrn å sen blir det å mappa in den med orginalspridarna å bensin innan jag bygger om bränslesytstemet med en walbro255L i tanken, catchtank, två biltemapumpar å 1680 spridarna!
Sen ska den väl duga på isen!?
Ska reggas innan våren iaf, så jag kan få i den riktiga motorn när snön smällt!
Sen ska den väl duga på isen!?
Ska reggas innan våren iaf, så jag kan få i den riktiga motorn när snön smällt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Brum brum! Regga fort fort , så ska vi ut å bösa sen!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Nu har ja lött ihop skiten:

Smälte fast det med limpistolen med:

Så här ser det ut färdigt för montering:

Kabelhärvan:

Ska fixa en TPS och fäste till IAT, sen är det dags att montera, blir i veckan!

Smälte fast det med limpistolen med:

Så här ser det ut färdigt för montering:

Kabelhärvan:

Ska fixa en TPS och fäste till IAT, sen är det dags att montera, blir i veckan!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 264 Turbo SLEEEEPER! "Fix inför regg"
Fränt! Jag har oxå ett MS liggandes som jag måste få liv i någongång, lyckades pilla bort ett motstånd när jag provmonterade i boxen o skaffade ett nytt motstånd o en ny lödstation, sen kom jag inte längre just då
Hoppas man minns varfan det ska sitta nu..
