Lagerspel och lagerskador

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Jag har en BMW s38b38, den har nu gått en såsång drifting med turbo och kompressor.
Jag skruvade isär botten och skulle kolla över lagren, och fick se att det såg lite sådär ut.

Ett vevlager:

Bild

Vevlagren ser ut ungefär såhär allihop, det är från trycksidan på staken.
Halvan i överfallet ser bra ut.

Ramlagren såg lite annorlunda ut, här är en bild på ett:

Bild

Det ser väl inte så konstigt ut, men vissa hade slitage på delar av lagret bara.
En bild på blocket med lager:

Bild

Där kan man se lite. Tex mittenlagret har slitage på sidan, men bara i blocket.
Ett par andra har slitage på en del av ena lagerhalvan.
Ramlagren är dock glyko, men vevlagren är org.

Måtten på veven är:

Ramlager 1: 59,97mm bmw spec: 59,96-97
Övriga: 59,99 bmw spec: 59,98-99
Vevtappar: 48,98 bmw spec: 48,975-48,991

Specat spel vev och ram: 0,03-0,07mm.

Mitt ramlagerspel, 1:an 0,07 övriga 0,05mm

Specat hål i storänden stake 52-52,010mm
Mina stakar var när jag köpte dem orunda och trånga.
De honades då upp, nu har jag 52,020mm
Jag har inte kunnat mäta lagerspelet där nu, men jag har för mig att det gav 0,07mm

Kommer ihåg att jag ville slipa veven ett par hundringar, men vevsliparen menade på att det inte gick att ta så lite.
Vet att vi putsade lite, iaf. på vevtapparna. Men det var nog det lilla.

Vissa e85 skador såg det ut att vara, kunde se lite prickar på lagren.
Motorn har gått lite fett, speciellt i början på sesången.
Dock har jag bytt olja ofta.
Kör torrsump, och har inte haft oljetrycksproblem.
På högre varv har jag 6-7bars oljetryck och varvar 7000.

Jag tänkte nu gå upp lite i spel, men vevsliparen tycker inte att det går att slipa bara ett par hundradelar.
Vi försökte köra i vevslipmaskinen och putsa med smärgelduk, tänkte ta 1-2 hundradelar på vevtapparna och 3-4 på ramtapparna.

Men efter att ha kört typ 1,5 hundringar på en vevtapp med grov smärgel, och putsat med fin tills det blev bra, kunde jag konstatera att vi tagit 6hundradelar :shock:
Nu har jag redan köpt nya org. lager, vad gör man?
Går det köra med 12-13hundradelars vevlagerspel?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Kan tillägga att jag kör Q8 SBK Racing 10-50 Syntetisk olja.
700hk och 900Nm på hjulen hos AG:s i Norrköping i deras mustang bänk med rullar.
Har gördel i maskin.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av hauge »

Lite tankar bara.........

Funderar på den ökade belastningen/böjningen av veven på/vid de mittre ramlagrena...

Hur är motvikterna fördelade på veven? Inte alla vevar har motvikterna jämnt fördelade. Om det beror på det så är det inte så mycket att göra åt kanske.

Vevlagrena skulle jag gissa har blivit överhettade. Där kan man fundera på att öka spelet lite.

Du är inne på ett lite svårt ämne (för mig). Du har ju både höga varvtal OCH hög belastning på lagrena.
Hade det vart en sugmotor o vevlagrena såg ut så, så hade det varit "enkelt" : Öka spelet lite för ökad oljegenomströmning (kylning). Men nu har du ju överladdning ovanpå det. Alltså turbon laddar på bra även på lägre varv och bärigheten beror bl.a. på varvtalet. Vad som kan hända är otillräcklig bärighet på lägre varv med ökat spel .
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av caterpillar »

om du har lite mindre oljetrykk, så fikk du betre kylning( mer mængde)... men ja ville kontrollert rakhet på vevaxeln, det kan være nå der...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Att veven är rak är kollat förut, men vissligen inte nu mer än när vi satte upp den i vevslipmaskinen.
Då klockade vi bara in den i ändarna.

Men jag tycker att om veven var krokig skulle det ge samma slitage runt om på ramlagren?
Jag tror mer på flex i så fall, och det tänkte jag skulle lösas med större spel.
Ja, inte själva flexet vissligen, men problemet med lagren..

hauge,jag förstår inte riktigt vad du menar med hur motvikterna är fördelade, men så här ser veven ut:

Bild

Varför tror du vevlagren blivit överhettade, pga. slitaget?
De ska vara svarta, det verkar vara någon slags coating.

Min tanke med att gå upp i spel även på vevlagren var primärt för att få en tjockare, mer tålig oljefilm.
Men det klart, mor flöde/kylning är ju också bra, men jag hade inte räknat med det som huvudproblemet.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av Kadett4wd »

Ärligt, med de korten kan inte jag utröna nånting.

Ett tips om int ekameran vill fokusera på lagret.
Håll kameran typ 2dm från nåt bra objekt, låt fokusera. håll in knappen halvvägs.
lyft kameran och håll lagret framför kameran, för lagret fram och tillbaka framför linsen så ser du vars fokus ligger, knäpp av kortet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av wiell »

svårt att se men ramlagrens utseende kan bero på att lagerlägena inte är runda när du kör men arp. ser ut som att du har det på bilden.
kan behövas ar borra ramlager när man kör arp.
är det gjort på blocket?

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Ska försöka fixa lite bättre bilder på lagren.
Ja, jag kör arp, blocket är inte linehonat.
Men jag har mätt spelet på plats med dragna bultar.
Jag ska ta och mäta lite mer på lagerlägena.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av Sten »

j björk skrev:Kan tillägga att jag kör Q8 SBK Racing 10-50 Syntetisk olja.
700hk och 900Nm på hjulen hos AG:s i Norrköping i deras mustang bänk med rullar.
Har gördel i maskin.
Är inte det "MC"olja (kan ha fel då den är 15-50)?....det kanske inte spelar nån roll men den har ju tillsattser för våtkoppling mm.
Tänkte att det kanske finns oljor som är bättre lämpade för denna motor.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Ja, det är det.
Men det ska väl inte vara någon nackdel?
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av wiell »

lagerspelet kan nog stämma men vad jag har förstått så kan dom bli ovala. det är vad en motorbyggare förklarade för mig. tycker dina bilder ser ut lite som att det kan stämma.

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av uptrading »

Hej.
Problemet är säkert som wiell föreslår, Den måste linehonas, sen ett tipps Är att slipa veven till första underdimension, då är det inga problem att ta ca 0,03 mm extra och nya lager ska du ändå köpa.
Riktigt rolig tråd att följa.
Mvh Ulf
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av hauge »

Ja skall de vara svarta så glömmer vi det där med spelet.

Jag hade en tanke med veven.. det var långsökt, men ändå.

Ser man på veven så verkar det på bilden som om motvikterna är koncentrerade fram och bak på veven och ganska lite med motvikter på mitten. Tanken var då att om du håller på i varvar, speciellt med den effekten, att veven helt enkelt böjer sig efter hur motvikterna är placerade. Det ser ut att kunna vara så.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Det är ju 2 motvikter per vevlagertapp som vanligt, dock är det ju ingen 180graders vev som på en 4:a.
Jag jobbade 7-21.45 igår, så det blev tyvärr inget mätt eller fotat.
Men om det är orunda lagerlägen i blocket som gör problemen där, vad kan det vara på vevlagren då?
Där vet jag att det inte är något orunt eller trångt, ganska skapligt spel också (6-7 hundringar)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lagerspel och lagerskador

Inlägg av j björk »

Tyvärr var jag ju snabb som en cobra med att beställa nya lager i std. dimension :doh:
Skriv svar