Volvo 16v kylarslangar blir hårda
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
- Ort: Östergötland Linköping
Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Hej alla,
Har ett nytt problem med 16valven suck!
Kör man lite hårdare eller långa sträckor (2-3) mil kanske så börjar kylarslangarna bli uppsvällda och hårda,
Bytte termostat ( till en bättre beg bi hade liggandes ) kommer inte upp i riktigt medeltemp men nästan.
Ingen vatten i oljan som jag kan se.
Någon som har några tips eller varit med om liknande?
Har ett nytt problem med 16valven suck!
Kör man lite hårdare eller långa sträckor (2-3) mil kanske så börjar kylarslangarna bli uppsvällda och hårda,
Bytte termostat ( till en bättre beg bi hade liggandes ) kommer inte upp i riktigt medeltemp men nästan.
Ingen vatten i oljan som jag kan se.
Någon som har några tips eller varit med om liknande?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
- Ort: Östergötland Linköping
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Såg att den hamna i fel tråd nu,, så om någon mod vill flytta på den vore det super!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Kan ju vara kompressionen som går ut i kylsystemet, öppna locket på expansionskärlet med bilen igång och lägg handen imot, är det ok skall du känna att det suger lite grann! 

Tommy Landholm
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Kolla i expansionskärlet när bilen är varm om det kommer bubblor.
Enklast är ju annars att göra ett kompprov
Enklast är ju annars att göra ett kompprov
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
- Ort: Östergötland Linköping
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Och om de kommer bubblor så är det??
Den går som den ska annars men får göra ett kompprov på den
Den går som den ska annars men får göra ett kompprov på den
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
- Ort: Harads
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
om det kommer bubblor läker det ut kompression i vattnen = blåst blockpackning
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
ett kompprov lär knappast ge svar på om en packning läcker lite grann................skulle det vara så illa så skulle nog slangarna brustit för länge sen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
- Ort: Östergötland Linköping
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Kan de va locket till expansionskälet?
Vart ska man börja?
Vart ska man börja?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
- Ort: Östergötland Linköping
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Kollade lite idag, kommer inga bubblor i expansionskärlet,
Men märkte att termostaten inte öppna helt för bilen ställer sig inte på medel temp,
Något sammanhang? Ska man köpa ny för att prova?
Men märkte att termostaten inte öppna helt för bilen ställer sig inte på medel temp,
Något sammanhang? Ska man köpa ny för att prova?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Kolla slangen mellan kylaren och exp burken.. Hade en turbo en gång som ville bli varm o tryck i systemet.. Då har den slangen helt ihopbeckat av klegg..
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
kylarslangar skall bli hårda. Uppsvällda är en annan sak.. gamla slangar sväller dock gärna lite mer än nyare.
Byta termostat är en bra idé nu när årstiden ändå kommer.
Byta termostat är en bra idé nu när årstiden ändå kommer.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Att det kan bubbla är väll helt normalt? vill säga om man kört den riktigt varm, stänger av sen står den och "värmer efter", antar att själva fodren är varmare än 100grader eftersom det inte är nå problem att pressa upp oljan i över 100grader på min iaf? Så när vattnet stått still och du öppnar locket å släpper trycket så börjar det koka runt fodren eftersom kokpunkten höjs vid tryck.
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Är bilen igång och man ser att det kommer små bubblor i expansionskärlet så är risken att packningen är gången, givetvis så rusar ju vattnet ut om man öppnar när bilen är smällvarm och avstängd.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 4:59 pm
- Ort: Östergötland Linköping
Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda
Pratade med en kompis på rejmes idag, han sa att slangarna skulle bli "hårda" och att det inte va något fel på min bil utan att jag överreagerade 

Re: Volvo 16v kylarslangar blir hårda

*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*