du ligger väl inte på sofflocket och degar?
BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
-
Pimpolainen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hur går det kompis???
du ligger väl inte på sofflocket och degar?
du ligger väl inte på sofflocket och degar?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Har inte hänt mycket på ett bra tag, satans jävla massa regnande bara.
Nu när det äntligen vart fint väder tänkte jag filma lite.
Åker till favvo stället och så är det liiite för dåligt grepp.
http://www.youtube.com/watch?v=bvfE8dP4 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite mer filmat har jag, så det kommer väl ett litet klipp vad det lider.
Eftersom vintern är här åker GT17 aggregaten strax av för sista gången, hädanefter är det Mitsubishi TD04HL18T som gäller !
Får väl även nämna en USA resa, där huvud attraktionen vart Nascar och Talladega 500
Ett lopp som slutade med mesta tänkbara dramatik, kul att man stod med kameran redo och hann ta 12 bilder på hela kraschen.

Passade även på att åka med på Talladega banan med en ombyggd Nascar bil.
Grym medåkning i 260-270 Km/h och 33 graders banking på kurvorna
Ett minne för livet faktiskt !

Lite stolt är man allt

Vi åkte med Dale Jarrett Racing adventures, rekommenderas !
http://www.racingadventure.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Då vart sista turen avklarad med 635an för 2012, och bilen är uppe på pallbockar för uppgradering.
I somras punktade jag ju upp mina nya grenrör i en ståltråds bur jag tidigare hade gjort.

Och jädrar det verkar passa riktigt bra, även om det är ganska tajt på vissa ställen.
(Bakre turbons kompressorhus mot rambenet)

Underifrån är det ganska likt som tidigare.

Men med den stora skillnaden att främre turbons downpipe nu kommer att gå i stort sett rakt bakåt bara.

Ovanifrån.


Tidigare utförande och dess nackdelar som jag bygger bort.
Bättre grenrör, längre pipor och med samma längd på alla cylindrar.
Bättre downpipe på främre aggregatet.
Mycket närmare till luftfilter, på gamla utförandet suger bakre turbon genom ett 2" rör som är ca. 70 cm långt, och sen är det ytterligare ca. 30cm till Filtret. (Nu blir det max 30-40cm totalt)
Och naturligtvis skillnaden mellan GT17 och 18T aggregatet med 7ans avgashus.

Det som blir besvärligt nu är placering av Wastegate klockan på bakre aggregatet och dragningen av olja och vatten till aggregaten...
I somras punktade jag ju upp mina nya grenrör i en ståltråds bur jag tidigare hade gjort.

Och jädrar det verkar passa riktigt bra, även om det är ganska tajt på vissa ställen.
(Bakre turbons kompressorhus mot rambenet)

Underifrån är det ganska likt som tidigare.

Men med den stora skillnaden att främre turbons downpipe nu kommer att gå i stort sett rakt bakåt bara.

Ovanifrån.


Tidigare utförande och dess nackdelar som jag bygger bort.
Bättre grenrör, längre pipor och med samma längd på alla cylindrar.
Bättre downpipe på främre aggregatet.
Mycket närmare till luftfilter, på gamla utförandet suger bakre turbon genom ett 2" rör som är ca. 70 cm långt, och sen är det ytterligare ca. 30cm till Filtret. (Nu blir det max 30-40cm totalt)
Och naturligtvis skillnaden mellan GT17 och 18T aggregatet med 7ans avgashus.

Det som blir besvärligt nu är placering av Wastegate klockan på bakre aggregatet och dragningen av olja och vatten till aggregaten...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Trångt värre, kommer du få till allt? 
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Pimpolainen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
ser ju kanon ut!!
synd att gömma de fina grenrören under en täckplåt sedan =)
synd att gömma de fina grenrören under en täckplåt sedan =)
Re: BMW 635 Bi-Turbo
måste ju bli ett sånt sjukt gott register i en sån motor med den turbosetupen alltså 
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Oliven, jag tror det
Vattenkylrören, och lambda sonder är knepigt
Knotan, jo det är ju det man hoppas.
Tittar man på Kompressor mappar så har jag passerat det bästa området vid ca. 3500 Rpm med GT17
Men nu med 18T snurrorna hamnar jag på samma ställe i mappen kring 5000 Rpm. istället, det kombinerat med större avgashus borde bli bra...
Nu blir det allt annat som sätter gränsen, istället för aggregaten.
Vattenkylrören, och lambda sonder är knepigt
Knotan, jo det är ju det man hoppas.
Tittar man på Kompressor mappar så har jag passerat det bästa området vid ca. 3500 Rpm med GT17
Men nu med 18T snurrorna hamnar jag på samma ställe i mappen kring 5000 Rpm. istället, det kombinerat med större avgashus borde bli bra...
Nu blir det allt annat som sätter gränsen, istället för aggregaten.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Du kan ju skicka ett PM om du är intresserad av att sälja dom gamla grenrören 
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Henka Tackar !
MrVain, troligen kommer jag att sälja grenrör, turbos oljerör, olje returer, tråg med ingång för oljeretur downpipes mm. som ett helt kit.
Jag lägger upp länk till annons när det är dags.
Ett nytt motorfäste, motorn är nu flyttad ca. 10mm så det blir mer plats på avgassidan, man kan även ana Downpipen från främre aggregatet.

Downpipen svänger numera in runt bakre turbons kompressorhus...

Jag har även börjat lite på bakre aggregatets Downpipe.

V-Bands flänsen sitter lite tajt till, men får inte plats någon annan stans, och behöver vara där för att det ska gå att trassla in rörbitarna mellan alla grejer som är ivägen.

Nu är det dags att helsvetsa grenrören innan man gör mer, för det lär ju flytta lite på allt när det drar sig i svetsningen.
MrVain, troligen kommer jag att sälja grenrör, turbos oljerör, olje returer, tråg med ingång för oljeretur downpipes mm. som ett helt kit.
Jag lägger upp länk till annons när det är dags.
Ett nytt motorfäste, motorn är nu flyttad ca. 10mm så det blir mer plats på avgassidan, man kan även ana Downpipen från främre aggregatet.

Downpipen svänger numera in runt bakre turbons kompressorhus...

Jag har även börjat lite på bakre aggregatets Downpipe.

V-Bands flänsen sitter lite tajt till, men får inte plats någon annan stans, och behöver vara där för att det ska gå att trassla in rörbitarna mellan alla grejer som är ivägen.

Nu är det dags att helsvetsa grenrören innan man gör mer, för det lär ju flytta lite på allt när det drar sig i svetsningen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Den där trådburen var ju en toksmart grej 
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul att se att det händer lite här igen 
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
The, det var helt klart värt arbetet att göra den
Jonas, det tycker jag med
Nu är grenrören helsvetsade, endast uttag för avgastemp och eventuellt avgastryck är kvar.
Gjorde en förlängning på kollektorn ner genom flänsen, för att få minsta möjliga kant, och area förändring ner i aggregatet.

Denna gången vart jag mycket försiktig när det skulle helsvetsas och hade grenrören fastskruvade på ett 120x120x8 4kant rör.
Dessutom med mittre cylindern upp shimsad 1mm för att motverka svetsdragning, och det lyckades !

Jag har bara smekt till dem med Oscillerande slip och 80P papper.
När man kollar med Stållinjal är den sämsta flänsen 0,3 högre på mittre cylindern, det andra röret endast 0,15mm.
Skönt att slippa spänna upp dessa i fräsen !
Jonas, det tycker jag med
Nu är grenrören helsvetsade, endast uttag för avgastemp och eventuellt avgastryck är kvar.
Gjorde en förlängning på kollektorn ner genom flänsen, för att få minsta möjliga kant, och area förändring ner i aggregatet.

Denna gången vart jag mycket försiktig när det skulle helsvetsas och hade grenrören fastskruvade på ett 120x120x8 4kant rör.
Dessutom med mittre cylindern upp shimsad 1mm för att motverka svetsdragning, och det lyckades !

Jag har bara smekt till dem med Oscillerande slip och 80P papper.
När man kollar med Stållinjal är den sämsta flänsen 0,3 högre på mittre cylindern, det andra röret endast 0,15mm.
Skönt att slippa spänna upp dessa i fräsen !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ser riktigt fint ut, snyggt svetsat på rören också
Nästan så man blir lite sugen på Sniglar på grenröret på "Alpinan".
Nästan så man blir lite sugen på Sniglar på grenröret på "Alpinan".
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2800
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tack Niclas
Efter att ha helsvetsat grenrören skulle de provmonteras, och jag kände som en kall rysning genom kroppen när jag kollade på packningen, FAN en av flänsarna vart vänd fel
Felet blev inte så mycket men 2mm fel hamnar utblåset
Så ett 3 timmars fyll med svets, och matchportade tog vid, som tur är vart vinkeln på rören åt rätt håll, så det passade bra även efter korrigeringen.
Wastegate klocka monterad i Dumpventilens skruvar, och sen en värmesköld i aluminium.
Man kan även se det matchportade grenröret nedan.

Downpipsen färdigsvetsade, med lambda uttag.

Under tillverkningen av dessa har Hatkärleken till Biltema fortsatt, deras aluminiserade avgas delar är mög att svetsa i !
Dessutom håller de inte diametern på röret lika bra som RAYs krökar, om man kapar dem på mitten alltså.
Sen har jag även letat 1 timme efter muttern till V-Bands flänsen, som av outgrundlig anledning är M7
Nej jag har inte hittat den ännu, men hoppas vi har M7 tapp på jobbet, så jag kan göra en ny mutter...
Luftfiltret till bakre turbon, värmeskyddet är också på plats.
Gjorde en Ryss kona med vinkelslipen från 3" till 2,5" röret.

Jag kommer att köra med de inbyggda dumpventilerna i aggregaten, då de inte är nämnvärt i vägen, och det hade vart svårt att lösa på annat sätt.
Öppen dumpventil är inte aktuellt.
Efter att ha helsvetsat grenrören skulle de provmonteras, och jag kände som en kall rysning genom kroppen när jag kollade på packningen, FAN en av flänsarna vart vänd fel
Felet blev inte så mycket men 2mm fel hamnar utblåset
Så ett 3 timmars fyll med svets, och matchportade tog vid, som tur är vart vinkeln på rören åt rätt håll, så det passade bra även efter korrigeringen.
Wastegate klocka monterad i Dumpventilens skruvar, och sen en värmesköld i aluminium.
Man kan även se det matchportade grenröret nedan.

Downpipsen färdigsvetsade, med lambda uttag.

Under tillverkningen av dessa har Hatkärleken till Biltema fortsatt, deras aluminiserade avgas delar är mög att svetsa i !
Dessutom håller de inte diametern på röret lika bra som RAYs krökar, om man kapar dem på mitten alltså.
Sen har jag även letat 1 timme efter muttern till V-Bands flänsen, som av outgrundlig anledning är M7
Nej jag har inte hittat den ännu, men hoppas vi har M7 tapp på jobbet, så jag kan göra en ny mutter...
Luftfiltret till bakre turbon, värmeskyddet är också på plats.
Gjorde en Ryss kona med vinkelslipen från 3" till 2,5" röret.

Jag kommer att köra med de inbyggda dumpventilerna i aggregaten, då de inte är nämnvärt i vägen, och det hade vart svårt att lösa på annat sätt.
Öppen dumpventil är inte aktuellt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo