
Volvo PV 544 1965
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Det handlar om själ med... 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Volvo PV 544 1965
Jo visst, men det är väl framförallt motorns register som bidrar till körkänslan och därmed själen?
Om du inte vill ha turbo så röstar jag på en vass sugis med separata spjäll/webrar, extraktor mm. Men det är ju min personliga åsikt!
Om du inte vill ha turbo så röstar jag på en vass sugis med separata spjäll/webrar, extraktor mm. Men det är ju min personliga åsikt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.
Erland
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo PV 544 1965
Fränt, det är fränt med gammalt skal med nyare teknik under.
pang på bara..
pang på bara..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Nä.Erland Cox skrev:Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.
Erland
Hade jag börjat idag så hade saken kanske varit en annan, men för 10 år sedan så kändes det fortfarande fränt med modernare rödblock i en äldre Volvo, och nu är allting byggt efter det, så att bygga om halva bilen tillbaka till stötstångsbojsänket...nä.

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Bojsänket passar direkt och mitt med 45:or som visserligen är kraftigt modifierade lämnar 211,7 hästar.
Min polare som har en E 36 M3 3,2 använder nog inte uttrycket bojsänke mer.
Skrattet åt den åttiotals ombyggda 142:an har liksom fastnat i halsen.
Erland
Min polare som har en E 36 M3 3,2 använder nog inte uttrycket bojsänke mer.
Skrattet åt den åttiotals ombyggda 142:an har liksom fastnat i halsen.
Erland
Re: Volvo PV 544 1965
Är väl inte direkt något som måste byggas om för att byta mellan b20 och b2x/b23x är ju i princip samma block 

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Blocket rent fysiskt har ungefär samma dimensioner men i en liten PV så krävdes en del ommöblering för både det ena och det andra runtomkring, och ser heller ingen anledning att bygga tillbaka något. 

Re: Volvo PV 544 1965
+1Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.
Erland

- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Bilar finns, motorer finns, ut och bygg om ni är sugna på en PV med B20. 

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo PV 544 1965
det är rätt,, gå DIN väg..
Du bygger juh DIN bil,, inte nån annans
Du bygger juh DIN bil,, inte nån annans

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- kardanknuten
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis dec 15, 2009 5:22 pm
- Ort: Gävle
Re: Volvo PV 544 1965
16rappare med kompressor borgar ju helt klart för ytterst vasst motorljud.
B20 med weber är ju häftigt men känns ju som ett steg bakåt när han modernisera kärran.
B20 med weber är ju häftigt men känns ju som ett steg bakåt när han modernisera kärran.
gasa tills det rasar
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Cpt Tuttle skrev:Bilar finns, motorer finns, ut och bygg om ni är sugna på en PV med B20.
Det står en bara 2 meter från mig så jag håller på.
Erland
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Gut! PV blir det aldrig för mycket av i världen. 

- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965

Då hade man varit och inhandlat donator till ny spis då......
GLT 16V...
