Volvo PV 544 1965

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det handlar om själ med... ;)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av jonas landin »

Jo visst, men det är väl framförallt motorns register som bidrar till körkänslan och därmed själen?
Om du inte vill ha turbo så röstar jag på en vass sugis med separata spjäll/webrar, extraktor mm. Men det är ju min personliga åsikt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Erland Cox »

Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Kadett4wd »

Fränt, det är fränt med gammalt skal med nyare teknik under.
pang på bara..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Erland Cox skrev:Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.

Erland
Nä.
Hade jag börjat idag så hade saken kanske varit en annan, men för 10 år sedan så kändes det fortfarande fränt med modernare rödblock i en äldre Volvo, och nu är allting byggt efter det, så att bygga om halva bilen tillbaka till stötstångsbojsänket...nä. :wink:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Erland Cox »

Bojsänket passar direkt och mitt med 45:or som visserligen är kraftigt modifierade lämnar 211,7 hästar.
Min polare som har en E 36 M3 3,2 använder nog inte uttrycket bojsänke mer.
Skrattet åt den åttiotals ombyggda 142:an har liksom fastnat i halsen.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av The »

Är väl inte direkt något som måste byggas om för att byta mellan b20 och b2x/b23x är ju i princip samma block :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Blocket rent fysiskt har ungefär samma dimensioner men i en liten PV så krävdes en del ommöblering för både det ena och det andra runtomkring, och ser heller ingen anledning att bygga tillbaka något. ;)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Ersviken »

Ska du ha själ i din PV så föreslår jag en sug B20. Om nu 200+ hästar räcker åt dig.
Det går att få en sån att gå fantastiskt fint från låga varv och fortfarande ha över 200 hästar vid 8000 varv.
Det behövs inga jätte dyra delar heller.

Erland
+1 :P
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bilar finns, motorer finns, ut och bygg om ni är sugna på en PV med B20. ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Kadett4wd »

det är rätt,, gå DIN väg..
Du bygger juh DIN bil,, inte nån annans :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
kardanknuten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis dec 15, 2009 5:22 pm
Ort: Gävle

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av kardanknuten »

16rappare med kompressor borgar ju helt klart för ytterst vasst motorljud.

B20 med weber är ju häftigt men känns ju som ett steg bakåt när han modernisera kärran.
gasa tills det rasar
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Erland Cox »

Cpt Tuttle skrev:Bilar finns, motorer finns, ut och bygg om ni är sugna på en PV med B20. ;)

Det står en bara 2 meter från mig så jag håller på.

Erland
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Gut! PV blir det aldrig för mycket av i världen. ;)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Då hade man varit och inhandlat donator till ny spis då......
GLT 16V... :thumbright:
Skriv svar