Kan motivera några av bilderna ovan lite mer.
När det gäller priser så kommer jag att ta de ungefärligt ur minnet om det inte är någon som vill veta något väldigt specifikt. Dvs finns viss felmarginal
Jag har inte lagt någon dränering runt plattan, på inrådan av de som känner markerna häromkring och iom att garaget står i princip på högstapunkt.
Jag har valt ett kapillärbrytande skickt med grus för att skapa en marginal mot eventuell markfukt. Vilket man "ska" göra.
Markisolering 200mm istället för 300 mm isolering av flera anledningar, kostnad, möjlighet till tjockare platta samt 5cm spolkant på den vanliga villakantbalken från Betongmästarna. Finns många teorier kring hur mycket isolering man ska ha. I slutändan blev det en avvägning mot kostnad/vs isolering.
Det blev en betongkantbalk istället för de lätta ~1 meters frigolitelementen. Närhet till tillverkare, pris (260 kr/m exl moms) och fördel vid både utställning (transport med kranbil till byggplats och utställning 1000 kr) samt bättre hållfasthet iom att jag även gjutit en ganska ordentlig vot.
Valde att armera med kraftigare nät 8150 istället för 6200 som är ett vanligare nät (även 5200) är vanlig i villaplattor. Första siffran = diameter på armeringstång, övriga storlek på "rutan".
Det som följer nu är
onsdag min första semestervecka (av 6 veckor). En dag med där skräckblandad förtjusning är en bra beskrivning

Gjutardags. Den drygt 8 meter långa golvrännan i rostfritt gjöt vi fast dan innan och använde som mitten avdragningsbana för fallet. Vi använde begagnad 50x50 profil som yttre avdragningsbanor, gjöts fast på små pyramider dagen innan.

De 3 första bilarna pumpades ut med pumpbil. Skulle egentligen gjort det med den 4:e också, men på grund av strul med planeringen på betongstationen så blev det såhär, något som gjorde mitt pris förelaktigare och egentligen inte ställde till några större bekymmer för oss.

Ena sidan klar förutom småpill och helikopterkörning.

Här väntar vi på fjärde bilen. Andas lite och konstaterar att det går ju ganska bra...

Helicopterkörning...

Plastat och vattnat bara för säkerhets skull, mycket varm och solig dag.
Edit: Här var onsdagen slut.

Golvrännan! Två bockade rostfria profiler 4m långa svetsade i ett rosfritt 400mm rör i mitten som avskiljare/vattenlås.

Byglar till spolkant

Fastsatta byglar till spolkant.

Gjutning av spolkant. Gick en sisådär ~40 säckar betong.
Edit: Spolkanten var klar
fredag 1:a semesterveckan. Virket till bygget levererades under helgen.
Vi gjöt med "K30" betong (har ju ett modernare namn) då nästa steg i betongkvalitet kräver dubbelarmering vilket jag inte gjorde. Plattan blev i snitt 15 cm tjock med ett fall på ca 1 cm/m mot golvrännan från långsidorna.
Den har kostat ~120000 kr inkl från nedkapning av träd fram till färdig gjutning